Ja men nu handlar det ju om att ta sig ut i naturen (till fots).
Nåt som kanske används av flera hundra kommuninnevånare varje vecka blir under vintern reserverat för att fåtal skidåkare?
Trottoarer, gång- och cykelvägar finns ju även under barmarksperioden, så varför då ens anlägga ett elljusspår om det inte är avsett att användas annat är som skidspår på vintern?
I södra Sverige dä rjag bor är vintern kort och ibland halt snöfri, dock är den mörk på den tid då folk normalt inte är på arbetet på vardagar. De som vill åka skidor på kvällarna har då i princip elljsuspår att välja på, få spår som kräver pannlampa anläggs, i alla fal i min närhet. De med konstsnö prioriterar (helt rätt om du frågar mej) elljusspår före ev andra spår.
Att gå och springa kan man göra på många ställen, där det finns belysning redan: trotoarer, längs vägar (se upp för annan trafik) men anlagda skidspår är en ynnest som bara finns på några få ställen och jag tycker de kan få förunnas ellljuset vintertid, särskilt om man kan få till 50/50-lösningen och förstående hundägare som vi tidigare diskuterat.
Drygt 3/4 av året, vissa år 12/12 av året så är elljsuspåret helt fritt för löpare och vandrare, med eller utan hund, kan du inte unna längdåkare att få ha ellljusspåret de få snömånader vi får? Så tycker onekligen den som skrev lokala ordningsstadgan i min kommun i alla fall. Jag instämmer, men det beror nog på att jag uppskattar längdåkning.
Jag gissar att många löpare åker längdskidor iställt då det finns spår, men visst, det finns säkert också åretruntlöpare som inte kör skidor.
/Patrik