Det här med vandrare och cyklister...

Ja men nu handlar det ju om att ta sig ut i naturen (till fots).

Nåt som kanske används av flera hundra kommuninnevånare varje vecka blir under vintern reserverat för att fåtal skidåkare?

Trottoarer, gång- och cykelvägar finns ju även under barmarksperioden, så varför då ens anlägga ett elljusspår om det inte är avsett att användas annat är som skidspår på vintern?

I södra Sverige dä rjag bor är vintern kort och ibland halt snöfri, dock är den mörk på den tid då folk normalt inte är på arbetet på vardagar. De som vill åka skidor på kvällarna har då i princip elljsuspår att välja på, få spår som kräver pannlampa anläggs, i alla fal i min närhet. De med konstsnö prioriterar (helt rätt om du frågar mej) elljusspår före ev andra spår.
Att gå och springa kan man göra på många ställen, där det finns belysning redan: trotoarer, längs vägar (se upp för annan trafik) men anlagda skidspår är en ynnest som bara finns på några få ställen och jag tycker de kan få förunnas ellljuset vintertid, särskilt om man kan få till 50/50-lösningen och förstående hundägare som vi tidigare diskuterat.

Drygt 3/4 av året, vissa år 12/12 av året så är elljsuspåret helt fritt för löpare och vandrare, med eller utan hund, kan du inte unna längdåkare att få ha ellljusspåret de få snömånader vi får? Så tycker onekligen den som skrev lokala ordningsstadgan i min kommun i alla fall. Jag instämmer, men det beror nog på att jag uppskattar längdåkning.

Jag gissar att många löpare åker längdskidor iställt då det finns spår, men visst, det finns säkert också åretruntlöpare som inte kör skidor.

/Patrik
 
Ja men nu handlar det ju om att ta sig ut i naturen (till fots).

Nåt som kanske används av flera hundra kommuninnevånare varje vecka blir under vintern reserverat för att fåtal skidåkare?

Trottoarer, gång- och cykelvägar finns ju även under barmarksperioden, så varför då ens anlägga ett elljusspår om det inte är avsett att användas annat är som skidspår på vintern?
Vill man ut och pulsa i snön i mörkret så kan man ju alltid använda en pannlampa. Naturupplevelsen blir friare när man inte är spårbunden.
 
I den värld där jag bor finns det gator, stigar vägar och allt annat där jag kan gå, springa, cykla etc på vinter därför att det är plogat.

I den värld jag bor finns det massa ställen där det går att anlägga skidspår utan att inkräkta på löparspår.

Som nån påpekade så går det ju att samsas om man lägger skidspåret på halva bredden och låter andra halvan av spåret vara upplåten till vardagsflanörer. Men den lösningen tillämpar man tydligen inte.

Ett elljusspår har ju oftast belysningsstolparna står på ena sidan. Varför inte lägga skidspåret på den sida av stolparna som inte är preparerad för löpning? Visst, man behöver kanske röja lite sly och sten, men då kan man som sagt var samsas.

Om man nu ändå ska springa, promenera och cykla på gator, stigar och vägar så fyller ju elljusspåret ingen funktion? Då har man lagt pengar på ett elljusspår som inte behövs?

Det blir ju lite lustigt nu här i diskussionen.

Å ena sidan har vi cyklister som tydligen ska får använda vandringsleder hur de vill.

Å andra sidan har vi vardagsflanörer som tydligen INTE får använda motionsspår som de vill (vintertid).
 
sällan man ser joggare i +3 dm snö, så det där är ju bara bullshit. folk går inte i skogen om det är mycket snö - de håller sig där det är plogat och ploga gör man sällan i skogen. Men visst! om de plogar elljusspåret så kan man ju cykla där också. Cyklister, vandrare, skidåkare och bajsande hundar på samma plats - vad kan gå fel liksom?!
 
Jag vågar knappt säga vad jag tycker om den här diskussionen där den är nu men "i-landsproblem" ligger nära till hands. Eller "tätortsproblem" för den delen. I mina hemknutar finns varken elljusspår eller anlagda skidspår. Vill jag promenera vintertid efter jobbet är det pannlampa eller mörkerseende som gäller. Vill jag åka skidor är det fritt fram att ge mig ut och spåra i skogen. Närmaste skidspår dras genom en golfbana av volontärer på snöskoter när de har tid och lust. Där finns ingen belysning men spåret uppskattas och är välbesökt. Jag har aldrig hört någon klaga om det ena eller det andra.
 
Som nån påpekade så går det ju att samsas om man lägger skidspåret på halva bredden och låter andra halvan av spåret vara upplåten till vardagsflanörer. Men den lösningen tillämpar man tydligen inte.

Skidspåren är delad ena halvan för dom som åker klassisk och andra halvan för dom som skejtar.
 
För att återgå till ämnet så har jag gjort två observationer på hemmaplan.

Dels från en stig som är uppskyltad både som löpspår och MTB-led. Den har några passager som blir rejält gyttjiga vid snösmältning och efter regn. Och ja, där blir djupa spår efter cykeldäck. Men jag har sprungit och promenterat där många gånger året runt och aldrig, aldrig haft problem att passera lerhålen till fots.

Dels från när familjen gick en trevlig sträcka av sörmlandsleden i våras. Vi blev passerade av tre MTB-cyklister. (Vi klev åt sidan och alla hälsade glatt)
Det var fortfarande ganska fuktigt i markerna, och nog syntes cyklarnas spår tydligt här och var.
MEN efter att två par vuxenfötter och ett par barndito passerat så var däckspåren redan klart mer diffusa. Fem-tio vandrare till så var de antagligen borta för alla utom den som verkligen tittade efter.
 
Dels från när familjen gick en trevlig sträcka av sörmlandsleden i våras. Vi blev passerade av tre MTB-cyklister. (Vi klev åt sidan och alla hälsade glatt)
Det var fortfarande ganska fuktigt i markerna, och nog syntes cyklarnas spår tydligt här och var.
MEN efter att två par vuxenfötter och ett par barndito passerat så var däckspåren redan klart mer diffusa. Fem-tio vandrare till så var de antagligen borta för alla utom den som verkligen tittade efter.

Frågan är ju hur det hade sett ut om de hade kommit i omvänd ordning? Eller om MTB-cyklisterna inte hade varit där.

Jag menar, att däckspåren inte syntes efter några vandrare kan ju lika gärna vara tecken på att MTB-däcken rev upp marken så fötterna kunde platta till den?
 
Fast det står redan så i allemansrätten, förutom undvika delsträckor förstås :)

"
Anpassa cyklingen efter naturen
...
Källa: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Längst net i länken står det om motordrivna cyklar. Det är lite intressant att de skriver att dessa är förbjudna på stigar mm. Enligt lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner 2§ står att läsa vad en cykel. Där finns dessa elcyklar med och att dessa är en cykel. Detta förtydligas även under "Motordrivet fordon" i samma paragraf, Motordrivet fordon är ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel.

Naturvårdsverket har en egen tolkning trots att en lag styr vad som är en cykel.
 
Skall man vara riktigt noga så är dom vanliga elcyklarna (upp till 250 watts motoreffekt) klassade som "vanliga" cyklar. Bryter man den gränsen så kan det bli moped, EU-moppe eller motorcykel beroende på effekt. (Sedan vet jag inte om effekten mäts på bakhjulet eller om det är tillförd effekt till motorn som räknas. Rent logiskt borde det vara på bakhjulet - efter förluster i omvandlingen från elektrisk energi till mekanisk energi.)

Naturvårdsverket har väl (som vanligt?) gjort en egen tolkningar av lagarna så att dom passar till den inställning man har till eventuella miljöproblem - förhoppningsvis inte medvetet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg