När jag senaste sommaren vandrade från Ammarnäs till Hemavan, så mötte jag en kvinna som skulle gå hela Kungsleden. Den där packningen såg ju enormt tung ut. Detta då tält och liggunderlag fanns med bland tillhörigheterna. Jag har ju förstått att delen från Ammarnäs till Kvikkjokk göres icke utan tält. Och tydligen är heller ingen intresserad av att sätta dit lite stugor längs denna rutt. Jag tror ju att Kungsledens rykte och dragningskraft skulle bli större och bättre om folk visste att här finns möjlighet att gå 45 mil i läcker ren natur utan att släpa med sig allför mycket packning.
Har någon gått sträckningen Ammarnäs-Kvikkjokk och kan säga hur många nätter som behövs i tält under nuvarande betingelser?
Hur många övernattningsstugor finns på denna sträcka?
Skulle man inte, som privatperson, kunna skänka en friggebod till STF eller Naturvårdsverket? Så behöver de ju bara sätta upp den där.
Egentligen så skulle det ju gå med en tom friggebod och ett antal madrasser. Så blir det ju som att ligga i tält. Resten har man ju ändå med sig. Som kök , mat och sovsäck.
Det kan ju inte vara några större kostnader att få ut dessa bodar på lagom avstånd på fjället. Om man jämför med kostnaden att slå upp en rejäl fjällstuga med gasol och sängar osv.
Det vore väl ett bra projekt för intresserade privatpersoner att ordna?
Vill man så skulle man ju kunna ha sponsorns namn på stugan också...
Har någon gått sträckningen Ammarnäs-Kvikkjokk och kan säga hur många nätter som behövs i tält under nuvarande betingelser?
Hur många övernattningsstugor finns på denna sträcka?
Skulle man inte, som privatperson, kunna skänka en friggebod till STF eller Naturvårdsverket? Så behöver de ju bara sätta upp den där.
Egentligen så skulle det ju gå med en tom friggebod och ett antal madrasser. Så blir det ju som att ligga i tält. Resten har man ju ändå med sig. Som kök , mat och sovsäck.
Det kan ju inte vara några större kostnader att få ut dessa bodar på lagom avstånd på fjället. Om man jämför med kostnaden att slå upp en rejäl fjällstuga med gasol och sängar osv.
Det vore väl ett bra projekt för intresserade privatpersoner att ordna?
Vill man så skulle man ju kunna ha sponsorns namn på stugan också...