• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det här med kontorsjobb

om man har med hemma-mat så försäkrar man sig inte bara om en bättre kost utan man frigör desutom en jävla massa pengar till frilufsande..

en lunch på stan kostar 60:- slå ut det på 240 arbetsdagar så blir det 14 400:- om året..

en hemma lunch brukar hamna på MAX 20:- per portion (oftast ner till 10-15:), på året blirre 4 800:-

såå.. genom att ta med hemma mat så frigör man runt 10 00:- per år till resor och frilufsleksaker..
 
-Patric-; sa:
en lunch på stan kostar 60:- slå ut det på 240 arbetsdagar så blir det 14 400:- om året..
en hemma lunch brukar hamna på MAX 20:- per portion (oftast ner till 10-15:), på året blirre 4 800:-
såå.. genom att ta med hemma mat så frigör man runt 10 00:- per år till resor och frilufsleksaker..

Intressant matematik, men du kanske har gjort dina 40 timmar nu så det är dags att gå hem och handarbeta?

Ett annat mellanmålstips:
Jag har havregryn och sylt stående i bokhyllan. Det tillagas i micron på jobbet de dagar jag vill ta en omväg på väg hem från jobbet (med lämplig cykel).
 
planering

Problemet med alla tips är ju att de kräver PLANERING. Något som i alla fall jag inte övat särskilt mycket på de senaste åren. Är det en lagom början att faktiskt använda de tvättider man bokar upp?
 
-Patric-; sa:
såå.. genom att ta med hemma mat så frigör man runt 10 00:- per år till resor och frilufsleksaker..

Dessutom: om man går eller cyklar till sitt jobb kan man i ett storstadsexempel (inga namn) spara 600 spänn i månaden - 7600 gratisspänn om året att köpa resor och leksaker för! Över sju laxar till! Man kan köpa ett nytt Hillebergtält eller en ny Arseniks-jacka varje år! Eller väldigt, väldigt mycket mat.
[Ändrat av Nordesjö 2005-03-04 kl 16:23]
 
Re: planering

anod; sa:
Problemet med alla tips är ju att de kräver PLANERING.

Nej! Tvärtom! Det är det som är det kluriga!
Om du går eller cyklar till jobbet behöver du planera bra mycket mindre än om du ska hoppa på en buss och sånt.
Bara att knata iväg när du är klar med frukost och DN (eller GP).
 
Ja det var kanske inte cyklingen jag menade. Snarare vad och när man ska äta och vad och när man träna. Men visst ser jag fram emot att kunna cykla när gatorna medger det.
 
Re: planering

anod; sa:
Problemet med alla tips är ju att de kräver PLANERING. Något som i alla fall jag inte övat särskilt mycket på de senaste åren. Är det en lagom början att faktiskt använda de tvättider man bokar upp?

Antar att du har börjat jobba för att du har tagit någon slags examen? Kanske fått godkänt på en hop tentor? Saknar man förmåga att planera då??
Tvättider är i en annan tidsdimension, det är normalt att missa dem.
Även med Patric matematik så kan du ganska snart spara ihop till en egen tvättmaskin, om ditt boende tillåter sånt.
/Stina
 
cykelstina; sa:
Intressant matematik, men du kanske har gjort dina 40 timmar nu så det är dags att gå hem och handarbeta?

ja om du nu kallar upparbetning av vindfälld skog med motorsåg för handarbete så visst.. nog blirre handarbete i helgen, där desutom matematiken enklare, virket delas enkelt upp i 3 sorter: sly, ved eller plank.. ;)

visst lät det tufft?
 
många problem

lösningen på en kontorsråttas problem borde väll vara att starta ett eget företag med resten av folket på avdelning och sälja exakt samma tjänster tillbaka till gamla arbetsgivaren. Då kan ni se till att få betalt för det arbete ni gör och inte antal timmar ni arbetar. fattar ni skillnaden?

angående dyra luncher kan jag komma med en lösning om ni är egenföretagare. Om ni går å käkar lunch så kostar det, säg för exempel 65 kr för er som privatperson. Bjuder ni ut en kund på lunch kostar hela kalaset för två (2) luncher 39 kr för företaget pga alla avdrag man får göra. Skatteverket gillar inte att man säger detta men det är sant. Det är alltså billigare att gå på lunch och bjuda en kund än att gå ensam.
[Ändrat av nr23se 2005-03-05 kl 16:13]
 
Re: många problem

nr23se; sa:
lösningen på en kontorsråttas problem borde väll vara att starta ett eget företag med resten av folket på avdelning och sälja exakt samma tjänster tillbaka till gamla arbetsgivaren. Då kan ni se till att få betalt för det arbete ni gör och inte antal timmar ni arbetar. fattar ni skillnaden?

Det är ju det som är poängen med att jobba som anonym kugge i en stor byråkrati, ju... Svälter man inte ihjäl om man bara får betalt för det man arbetar?
 
Re: Re: många problem

alven; sa:
Det är ju det som är poängen med att jobba som anonym kugge i en stor byråkrati, ju... Svälter man inte ihjäl om man bara får betalt för det man arbetar?

nejdå, sålänge man inte säljer sin kroppp till ett för dåligt pris. samt att man verkligen arbetar när man arbetar, vilket man inte alltid gör =D