• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det här med kontorsjobb

Malindo; sa:
Patric och Martin:

teori och praktik ang. familjeliv är inte alltid samma sak.

Mvh, Mats

jag förstår vad du menar.. men jag har dock personlig erfarenhet av nära vänner som inte slutat med något men dock förändrat allt.. men å andra sida så känner jag fler som lagt av med allt så det e nog inte så lätt alltid.. man MÅSTE inte sluta med något för att man får familj men man måste nog anpassa allt till rådande omständigheter.. 2veckors vandrig i Sarek kan nog bli 3 dagars stugtur i Fulufjäll, 1 veckas stenhårt laxfixe i Byske blir nog några heldagsturer till örekilsälven..?
 
Det är ju teorin vi sysslar med här på Utsidan

Malindo; sa:
Patric och Martin:

teori och praktik ang. familjeliv är inte alltid samma sak.

Vet jag väl.:)
Därför är det skönt att mest ägna sig åt teorin i alla fall vad gäller barnbiten än så länge. Teori och träning av själva produktionen...
 
* Få in motion i vardagen, cykla, gå osv till jobbet.
* Tänk på vad du äter. Ingen tvingar dig att äta upp _all_ sås till köttet och potatisen. Man kan äta en riktig sallad utan att avlida av hunger. En riktig sallad innehåller grönsaker med fibrer.
* Stäng av TV:n. Var rädd om den lilla fritid du har. Följer du mer än en serie i veckan får du ta ett snack med dig själv om vart du är på väg.
* Efter en jobbig dag på jobbet är det lätt att fastna framför TV/dator. Det är mycket mer avkopplande att handarbeta (sy, snickra, meka, sticka..) eller att motionera. Att springa 2-3 km för att rensa hjärnan tar 30 min, inkl dusch och av-/påklädnad.
* Du är betald för att jobba i snitt 40 timmar, inte 80. Arbetsgivaren dör inte om du går hem vid 17 efter att ha jobbat bra. Du dör, åtminstone mentalt, om du jobbar i snitt 60-80 timmar.
* Har du mycket tjänsteresor, ta med så du kan gå eller jogga även då.
* Utnyttja semestern och helgerna. Det går inte att säcka ihop fullständigt om man vill fortsätta fjällvandra, cykelsemestra osv då.
* Barn är inget hinder för en aktiv fritid, men fel partner är. (Välj en fältmässig, kan rekommendera att leta i Kebnekaise-massivet :) ). Vi har friluftsdag med hela familjen minst en dag på helgen. Vi har dock inte nystädat hemma varje dag och inte senaste inredningen heller. Kanske är dags att ta ner julgardinen, dock :)
* Friluftsliv med barn är annorlunda, senste fjällturen var pensionat med helpension och toppbestigningar varannan dag (istället för varje). Varannan dag grävde jag (och andra avdelade vuxna) i snön med barnen och skidade i mindre backar.
* Även gamla kompisar hänger med på äventyren när barnen kommit. Det lugnare tempot lockar även dem ibland.
/Stina
[Ändrat av cykelstina 2005-03-04 kl 12:57]
 
Re: Det är ju teorin vi sysslar med här på Utsidan

Nordesjö; sa:
Därför är det skönt att mest ägna sig åt teorin i alla fall vad gäller barnbiten än så länge. Teori och träning av själva produktionen...
Om du behöver träna barnpassning är det bara att höra av sig ;) Faktum är att det är oerhört mycket roligare än jag föreställt mig. Men så mycket fysisk träning har jag tyvärr inte fixat än.
 
jaha... där summerade Christina det här lilla problemet på ett föredömligt sätt utan att svamla som en annan gör ;)
 
Stadan; sa:
Om du behöver träna barnpassning är det bara att höra av sig ;)

Tack för erbjudandet, men det är lugnt - jag har faktiskt rätt god vana av andras ungar trots att jag inte har några egna. "Bus-Martin" är mitt alias :)

Dessutom har jag god vana från syskon - jag har bytt blöjor på min syrra som nu är 24...
 
mellanmål

Tackar för alla tips och motiverande svar. Det där med träning i vardagen har alltid varit en självklarhet. Jag har aldrig ens reflekterat över vilken inverkan det har, utan enbart räknat rena träningstillfällen. Får väl inse att det inte kan bli lika mycket som tidigare.
För att fortsätta på samma tema: Vad är det bästa mellanmålet? (Billigt, snabbt att göra, nyttigt, gott, snabbt att äta)