Det värsta med den där sidan var ju att den protesterade över att jag använder nån form av annonsblockering... Så jag orkade inte läsa nåt.
Ja, det var då jag också slutade läsa. Tipsa inte Utsidans administratörer om detta...
Det värsta med den där sidan var ju att den protesterade över att jag använder nån form av annonsblockering... Så jag orkade inte läsa nåt.
Vi som är friluftsintresserade har ju i alla fall ofta fördelen att vi har campingkök och vettiga kläder.
Tar man sitt tält och trangia och drar ut i skogen märker man ju inte ens att det är ström- och vattenlöst hemma
De största "riskerna" är väl:
- Frysen tinar, vatten på golvet=vattenskador (och massa förstörd mat)
- Vattenledningar fryser sönder (=mera vattenskador)
Men är man hemma kan man ju ta hand om den tinande frysen, och börjar det bli så kallt inne att vattenledningarna riskerar att frysa så borde man kunna stänga huvudkranen och öppna alla kranar för att minska risken för sönderfrysning.
Och även om man inte har mat hemma så finns det ju i affärerna. Kan ju iofs bli lite problem om man inte har kontanter, men handlarna lär ju inte vägra folk att köpa bara för att kassasystemet inte funkar. Och kylvaror lär de väl mer eller mindre skänka bort om det blir strömlöst (det gjorde i alla fall resturangen på jobbet med glassen när glassfrysen pajat.
Och även om man inte har mat hemma så finns det ju i affärerna. Kan ju iofs bli lite problem om man inte har kontanter, men handlarna lär ju inte vägra folk att köpa bara för att kassasystemet inte funkar. Och kylvaror lär de väl mer eller mindre skänka bort om det blir strömlöst (det gjorde i alla fall resturangen på jobbet med glassen när glassfrysen pajat.
Räkna inte med det! Fler och fler butiker har slutat helt med kontanter redan som det är, tar bara kort/konto.
Slutat helt med kontanter? Det har jag inte sett nånstans, har du nåt exempel? Jag undrar om det ens är lagligt att vägra acceptera kontanter?
Många butiker vägrar ju tvärtom kort för låga belopp (eftersom de inte får ta ut en extra avgift på kortköpen).
Och som sagt var, sitter de där utan fungerande kassasystem så lär de väl hellre sälja mot kontanter än att inte sälja alls?
Slutat helt med kontanter? Det har jag inte sett nånstans, har du nåt exempel? Jag undrar om det ens är lagligt att vägra acceptera kontanter?
Många butiker vägrar ju tvärtom kort för låga belopp (eftersom de inte får ta ut en extra avgift på kortköpen).
Och som sagt var, sitter de där utan fungerande kassasystem så lär de väl hellre sälja mot kontanter än att inte sälja alls?
En mycket nyttig hobby skulle jag kalla det. Risken att de får användning för alla sina kunskaper i skarpt läge är så löjligt liten att den är försumbar, med det menas att den finns inte men bara lite...
om det nu mot alla odds och sannolikhetsberäkningar skulle inträffa något som gör att de får det så kommer dessa människor troligen inte vara de som dör först eller som ger sig ut och pludrar sina medmänniskor. För dem gäller det då att dölja sina färdigheter för alla de som tidigare skrattade åt deras förråd etc.
Har läst trådarna i forumet med fascination och dragit slutsatsen att människorna där inte är helt sunda, mentalt. Och lade dessutom, föga förvånand, märke till en hel del låneord från rollspelens värld.
"Det är ju bra att bo i närheten av ett industriområde, för då kan man ju scavenga efter vapen och annat material där vid händelse av total samhällskollaps, alltså."
Lite för mycket Fallout 2 kanske?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Det finns inga garantier | Överlevnad | 8 | ||
Finns det statistik över olika "överlevnads"-scenarior? Dödsfall till exempel... | Överlevnad | 53 | ||
Vad finns i sjukvårdsväskan??? | Överlevnad | 5 | ||
Alla sätt är bra utom dom dåliga! | Överlevnad | 9 |