• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Jo, men det tog 30 år att bygga upp det gamla total- och civilförsvaret. Stora delar av den infrastrukturen är väck. Grejerna är kasserade, byggnader, bergrum m.m. igenfyllda eller rivna. Mobiliseringsstrukturen ser helt annorlunda idag. Samtidigt är befolkningen större och allt färre har kunskap om och vilja att delta i frivilligförsvaret. Vi är långt från kalla krigets civilförsvar och kommer troligen aldrig komma i närheten av det igen. Men visst, det är ju bra att någon väcker tanken igen.

VIsst är ett civilförsvar värt namnet inte byggt på en eftermiddag men nu är frågan uppe på bordet i alla fall.
Ang viljan att engagera sig så ökar tillströmningen till svenska hemvärnet - kanske skulle vi utnämna Putin till året rekryterare :)
Däremot tror jag inte Brexit direkt påverkar varken civilförsvar eller rekrytering till svenska försvarsmakten, kanske indirekt som en följd av ökad säkerhetspolitisk instabilitet.

/Patrik

Senast ändrad:
Ditt stycke lät som om när katten är borta dansar råttorna på bordet. Dvs utan sin strikta hemkultur med hurringar och hedersvåld går de då bananas när den saknas. Precis som att svenska ungdommar går bananans på Sunny Beach.
Det är dock viktigt att påpeka att som du skriver sexuella övergrepp begås inte endast av invandrar ungdomar. Jag var också ung på 90 och 00 talet. Visst de har en mer utåtagerande attityd men svenskar var inte sena att hänga på. Det är dock viktigt att påpeka att genom att avfärda de senaste händelserna som business as usual kommer man inte åt de nya problemen. Alla problem är unika och har sin egen lösning. Men nej man kommer inte åt problemen med sexuella övergrepp genom att minska invandringen eller skicka tillbaka invandrare.

Självklart påverkar massinvandring antalet sexuella övergrepp då denna grupp är överrepresenterad vad gäller dessa brott.
Precis som att män är överrepresenterade i alla brott som begås.

Det är ju en matematik som en treåring kan göra.

Att vi importerar hundratusentals människor som kommer ifrån en kultur som aldrig nånsin hört talas om ordet "jämställdhet", en kultur som nedvärderar och förtrycker kvinnor, en kultur som befinner sig på medeltiden vad gäller dessa frågor.
Det är ju helt naturligt att detta påverkar vårt samhälle. Otroligt konstigt vore väl annars??

Varför har de inte samma problem på festivaler i Finland tror du?

Gör man brott och inte har uppehållstillstånd ska man kastas ut ifrån Sverige och aldrig vara välkommen tillbaka.
De som är svenska medborgare ska lagföras. Och då menar jag lagföras.

Sluta tassa som katten runt het gröt tack.

Sant, andy. Man kommer åt de specifika övergreppen som kan härröras från utlänningar, men problemet med sexövergrepp i allmänhet består.
Jag ser gärna att utvisningar sker mer frekvent för de som blir dömda.

Varför har de inte samma problem på festivaler i Finland tror du?

Är det så, eller är det att vi nu sänker vår tolerans för vad som man säger ifrån till? Och uppmärksammar, även uppmuntrar de utsatta att tala högt om? Och anmäla?

Vet inte om det stämmer, men det känns som jag under många, många år (definitivt sen mitten 90-talet när jag själv besökte några) har läst om ett antal grova sexuella övergrepp per "stor musikfestival", men det här respektlösa kladdandet på andra verkar vara något ökar nu? (Att utan samtycke ta på andras kroppar, på känsliga ställen, så att det upplevs obehagligt.)

- Vi har inte märkt någonting. Vi brukar alltid ha det jättelugnt, säger producent Niklas Nuppola på Tuskafestivalen.

Johannes Kinnunen på Provinssi säger att de bekymrat följt nyheterna från Sverige. Men tillägger att han inte har hört om liknande fall i Finland.

- I Finland är festivalerna lugna och trygga platser att fira och festa på. Jag hoppas att det skulle vara så också i fortsättningen, säger informatör Johannes Kinnunen på Provinssi.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuella-ofredanden-under-festivaler-i-finland

- Vi har inte märkt någonting. Vi brukar alltid ha det jättelugnt, säger producent Niklas Nuppola på Tuskafestivalen.

Johannes Kinnunen på Provinssi säger att de bekymrat följt nyheterna från Sverige. Men tillägger att han inte har hört om liknande fall i Finland.

- I Finland är festivalerna lugna och trygga platser att fira och festa på. Jag hoppas att det skulle vara så också i fortsättningen, säger informatör Johannes Kinnunen på Provinssi.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/04/inga-fall-av-sexuella-ofredanden-under-festivaler-i-finland

Föredömligt! Och värt att fundera på orsaken skillnaderna, absolut, det håller jag med om.

Föredömligt! Och värt att fundera på orsaken skillnaderna, absolut, det håller jag med om.

Fundera??
Vi har väl funderat tillräckligt nu??
Eller i hur många decennier ska vi fundera?

VERKSTÄLL istället. Alla vet vad det beror på men politikerna skiter i det. Man lämnar frågan utan att bry sig. Så enkelt är det.
Rättsystemet struntar i det också. Man lagför knappt en människa så varför ska vi ens ha sexuella trakasserier som en brottslig rubricering då?
Är det ett brott ska man lagföras. Punkt.

Vänsterpartiet är i Almedalen idag och tydligen anser de att den viktigaste frågan i Sverige just nu är fri medicin för de på +80 år!?!?

De vill också höja skatterna. I ett land som redan har världens högsta marginalskatter. Snacka om sjukt slut på idéer.

Tja suck,
då har det gått några dygn sedan jag vädjade om att vi entydigt skulle återgå till vad tråden skulle avhandla; "brexitomröstningen och dess följder med ett ev. sönderfallande United Kingdom" och vi kan nu tydligt se vilka som tydligen inte KAN och inte FÖRMÅR hålla sig till ämnet - utan fortsätter att skriva inlägg om helt andra ämnen i Brexit-tråden. Skäms! Jag tycker ni kan starta en egen tråd om ni nu vill diskutera svensk politik, invandring, festivaler etc. De ämnena har inget som helst att göra med "brexitomröstningen och dess följder med ett ev. sönderfallande United Kingdom"! Som jag skrev: "tråden om brexit/UK-sönderfall skall inte vara något allmänriktat talarhörn där högljuddast tror sig höras bäst - oavsett åsikt och envishet. Sådana fora finns tillgängliga i de flesta större städers parker och/eller torg..."

Så, alltså:
Jag återgår återigen till den rådgivande brexitomröstningen, och kommentarer som framkommit om händelserna i Storbritannien efter omröstningen.
När jag läst min morgontidning (SvD) de senaste två dagarna har det funnits två intressanta spalter i ämnet, skrivna av journalisten Rolf Gustavsson och av universitetsprofessorn Hans Ingvar Roth. Deras noteringar (från sina respektive utsiktspunkter) verkar vara väl underbyggda, analyserande och inte så lite oroliga för hur det kan komma att bli framöver. Intressant. Någon som hittat några andra publicerade akademiska analyser? Alltså inte bara egna tyckanden...
/Odd

Tja suck,
då har det gått några dygn sedan jag vädjade om att vi entydigt skulle återgå till vad tråden skulle avhandla; "brexitomröstningen och dess följder med ett ev. sönderfallande United Kingdom" och vi kan nu tydligt se vilka som tydligen inte KAN och inte FÖRMÅR hålla sig till ämnet - utan fortsätter att skriva inlägg om helt andra ämnen i Brexit-tråden. Skäms! Jag tycker ni kan starta en egen tråd om ni nu vill diskutera svensk politik, invandring, festivaler etc. De ämnena har inget som helst att göra med "brexitomröstningen och dess följder med ett ev. sönderfallande United Kingdom"! Som jag skrev: "tråden om brexit/UK-sönderfall skall inte vara något allmänriktat talarhörn där högljuddast tror sig höras bäst - oavsett åsikt och envishet. Sådana fora finns tillgängliga i de flesta större städers parker och/eller torg..."

Så, alltså:
Jag återgår återigen till den rådgivande brexitomröstningen, och kommentarer som framkommit om händelserna i Storbritannien efter omröstningen.
När jag läst min morgontidning (SvD) de senaste två dagarna har det funnits två intressanta spalter i ämnet, skrivna av journalisten Rolf Gustavsson och av universitetsprofessorn Hans Ingvar Roth. Deras noteringar (från sina respektive utsiktspunkter) verkar vara väl underbyggda, analyserande och inte så lite oroliga för hur det kan komma att bli framöver. Intressant. Någon som hittat några andra publicerade akademiska analyser? Alltså inte bara egna tyckanden...
/Odd

Menar du på fullt allvar att högervindarna inte har något med EU att göra så kanske du bör läsa på lite innan du startar politiska trådar. Ett tips bara.

Sen är detta ett forum. Och det är inte ditt. Alldeles oavsett vad du anser. Dock lite roligt att du belyser svenskt debattklimat. Politiker och media vill och har styrt debatten. När folk då skapade egna plattformar, flashback osv, så pratade man om förbud(!) samt ägnar sig aftonbladet och expressen åt åsiktsregistrering när man anlitar och avlönar researchgruppen(!)

De enda som gynnas är just de man vill motarbeta. Så mitt råd är följande: grow a pair.

Senast ändrad:
Så, alltså:

/Odd

Men så bra att Herr Baksätesmoderator har bestämt sig för det.
Då kan vi se fram emot att du slutar slösa bort vår tid med en massa tramsigt bjäbbande om dubbla radavstånd.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg