• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Vilken/vilka i tråden som står för " ingen analys, bara svartmålning", kan vi ju låta läsarna skapa sig egen uppfattning om. Själv ser jag en hel del mycket konkreta faktahänvisningar till vad SD gjort och sagt. Jag har inte heller sett någon i tråden, som okritiskt "lyft fram EU som framgångsrikt".

Men som sagt, låt läsarna själva avgöra, annars blir det bara en baklänges meta-diskussion om vem som sagt vad.
Vore däremot mer intressant, om du utvecklade, vilken "gigantisk norm som bör kritiseras", och som den svenska skolan tydligen missar.

Lyft blicken. Inte analysera denna tråd utan Sverige. I Almedalen står nu representanter för statliga verk och spyr galla över Sveriges tredje största parti. Helt otroligt.

Normkritisk innebär att kritisera och utmana gällande sanningar. För att utvecklas bör du allt som oftast utmana dig själv, dina övertygelser - dina sanningar.Men svensk skola lär ut något annat. Att kritisera exempelvis ett mångkulturellt samhälle är helt otänkbart, eftersom det samhället är det bästa, ett axiom.

Dagens norm är att kritisera alla som kritiserar det sociala experiment som lyder under epitetet "den globala världen."

Lyft blicken. Inte analysera denna tråd utan Sverige. I Almedalen står nu representanter för statliga verk och spyr galla över Sveriges tredje största parti. Helt otroligt.
Tja, du skrev ju :
Tycker denna tråd tydligt påvisar hur det ligger till.
...så det är det jag svarar på. Almedalstalen har jag inte lyssnat på, så tänker inte uttala mig, men det är ju naturligt att den sortens tillställningar inte är det bästa forum för någon nyanserad debatt.
Normkritisk innebär att kritisera och utmana gällande sanningar. För att utvecklas bör du allt som oftast utmana dig själv, dina övertygelser - dina sanningar.
Är det inte precis det man gör, när man, framför allt som barn, får chansen att relativisera sina egna "gällande sanningar", genom att läsa om och konfronteras med (obs inte nödvändigtvis anamma eller ens acceptera) många olika världsbilder, kulturyttringar och normsystem?
Men svensk skola lär ut något annat.
Vad då? Försöker undvika att barnen konfronteras med mångfald?
Fast du verkar mena, att den tvärtom gör det för mycket och/eller för okritiskt? På vad sätt skulle ens det vara till nackdel för barnens förmåga att "utmana sina sanningar"?
Att kritisera exempelvis ett mångkulturellt samhälle är helt otänkbart, eftersom det samhället är det bästa, ett axiom. Dagens norm är att kritisera alla som kritiserar det sociala experiment som lyder under epitetet "den globala världen."
Känner inte alls igen detta från något av mina bägge barns, deras sex kusiners m.fl skolor, och då gick de ändå i skola under en mer "politiskt korrekt" period än den nuvarande. Jag har dessutom till och från hoppat in som lärarvik, och känner inte heller igen mig från den sidan av katedern.

Den svenska skolan är det multikulturella samhället

Det är få ställen som är så integrerade som skolan både vad gäller elever och de som arbetar där, bortsett från några enstaka skolor för privilegierade. Det eleverna lär sig av att leva i den multikulturella verkligheten tycks vara att det finns bra och dåliga lärare oavsett ursprung, ålder, kön och religionstillhörighet, och att det finns bra och dåliga skolkamrater oavsett ursprung, kön och religionstillhörighet. Tjejerna får tyvärr också lära sig att killar tafsar oavsett ursprung och religionstillhörighet.

Barnens verklighet uppmärksammas dock sällan av rasister och främlingsfientliga eftersom den inte riktigt stämmer in på deras syn på hur saker och ting är i "verkligheten" och när det väl ges exempel från skolvärden så är de hårt vinklade och tagna ur sin kontext. Värst är det för de tjejer som berättar om sin vardag i skolan, de anklagas direkt för att vara manshatare med mera.

Det är få ställen som är så integrerade som skolan både vad gäller elever och de som arbetar där, bortsett från några enstaka skolor för privilegierade. Det eleverna lär sig av att leva i den multikulturella verkligheten tycks vara att det finns bra och dåliga lärare oavsett ursprung, ålder, kön och religionstillhörighet, och att det finns bra och dåliga skolkamrater oavsett ursprung, kön och religionstillhörighet. Tjejerna får tyvärr också lära sig att killar tafsar oavsett ursprung och religionstillhörighet.

Barnens verklighet uppmärksammas dock sällan av rasister och främlingsfientliga eftersom den inte riktigt stämmer in på deras syn på hur saker och ting är i "verkligheten" och när det väl ges exempel från skolvärden så är de hårt vinklade och tagna ur sin kontext. Värst är det för de tjejer som berättar om sin vardag i skolan, de anklagas direkt för att vara manshatare med mera.

Verkar ju lite motsägelsefullt då SD ofta blir väldigt stora i skolval.

Ja. Men om nu skolan var en sån fantastiskt fin multikulturell plats är väl det väldigt höga siffror?
Tror inte någon som läser ditt påstående om att "SD ofta blir väldigt stora i skolval" får bilden av att... de röstar på SD i något mindre grad än deras föräldrar. Bara à propos saklighet och faktaunderlag i denna debatt.

Under tiden har jag roat mig med att gå in i detaljstatistiken och kolla mina egna barns skola. Den ligger precis i skarven mellan ett villaområde bebott av kompakt svensk medelklass och ett höghusområde med en stor koncentration av flyktingar, på mina barns tid fr a från Irak, Kosovo, Somalia och Eritrea. Över hälften av eleverna i min dotters klass hade svenska som andraspråk i nian.
I den skolan fick SD 2,75%.

Detta beror naturligtvis på något - en universitetsstad; en sedan länge just "multikulturell" befolkning som till skillnad från storstäderna inte i samma grad hamnat i socialt och geografiskt isolerade ghetton; ett bra integrationsarbete på själva skolan (den har även rätt fina skolresultat), etc, etc.
Vad jag är ute efter är att din koppling mellan skolornas "multikulturella" verklighet och hur ofta och varför eleverna röstar på det ena eller andra inte är så självklar, att det år att ställa frågan så enkelt som du gör.
Ibland får de barnen får sig till livs på en skola stort genomslag, i andra fall - föräldrarnas bakgrund.

Verkar ju lite motsägelsefullt då SD ofta blir väldigt stora i skolval.

Detta däremot är något man delvis kan belasta skolan för.
Eleverna idag är besatta av quick-fix och de vill bara ha enkla snabba lösningar. Snuttifieringen är genomgående vilket passar demagogiska populistiska och extrema grupper (vänster|höger|religiösa). Skolan jobbar hårt på att försöka lära eleverna mer långsiktigt hållbart tänkande och att lärdom av historien och att det väldigt sällan finns några snabba enkla lösningar på komplexa problem. Men det går trögt, så ett rasistisk parti som sd som basunerar ut en förenklad och snedvriden världsbild har tyvärr lätt att nå ut till vissa elever.

Och som Joanna skriver så skiljer det ganska mycket från skola till skola.

(...) Och som Joanna skriver så skiljer det ganska mycket från skola till skola.
Nja. Jag skriver framför allt, att påståendet om "väldigt höga siffror" inte stämmer ;)

Det finns en väldigt intressant undersökning om attityder till invandring/invandrare bland svenska skolbarn, som jag slarvat bort länken till; återkommer när jag hittat den.

Här.
För dem som inte orkar läsa ens sammanfattningen (detta är trots allt ett OT):

"De slutsatser som dras utifrån analyserna är att ungdomar är mer positiva till invandring än äldre. Resultaten tyder även på att unga kvinnor är mer positiva till invandring än vad unga män är. Även föräldrarnas utbildningsnivå visade sig ha ett samband med ungdomarnas attityder till invandring.
Ungdomar med högutbildade föräldrar är mer positiva än ungdomar med lågutbildade föräldrar."

Senast ändrad:
Hej och hå vad det rycker i fingertopparna.

Skönt att brexit infann sig. Demokratin har segrat - folket över etablissemanget.
Imperier växer och imploderar. Nämn ett imperie som inte splittrats genom historien?

Vi får hoppas på att v och sd kommer över sina samarbetsproblem (ty de är egentligen få och de står varandra närmare än vad ledningarna och vissa framträdande galjonsfigurer vill påvisa) så att en swexit blir möjlig och överheten faller.

Kan du ge några exempel på detta samarbete?

Googlar man på "sverigedemokraterna kommunerna" så får man bland annat läsa om att SD knappt lägger några motioner alls i kommunerna.

SD är ju också rätt välkända för att inte vilja gå ihop med nåt annat parti, de vill varken stödja de rödgröna eller aliansen.

Så himla unikt är det inte. Ny demokrati och Junilistan är exempel på andra partier som gjort liknande resor. Det enda som är lite unikt med SD är att de lyckats hålla sig kvar i hetluften lite längre, antagligen främst tack vare kriget i Syrien och den ökande mängden tiggande EU-migranter.

M kommer aldrig att välja samarbete med ett så nyckfullt parti som SD, de kommer hellre att samarbeta med S.

Du vill ha ett exempel, här kommer ett:
I Gävle har man tex tagit över makten med hjälp av SD.
http://www.svd.se/kommunerna-dar-m-redan-styr-med-stod-av-sd

SD är välkända för att vilja samarbeta med ALLA partier. Inklusive Vänsterpartiet. Det är sagt tusen och åter tusen gånger av partiet så varför ljuger du??
SD är öppen att samarbeta med precis alla i specifika frågor där man är överens.

Så ett parti som fördubblat sig i ALLA val under 30 års tid sedan uppkomsten är inte unikt säger du??
Nähä... vem mer har gjort detta menar du?

Ny Demokrati hade precis lika stora problem att tillsätta "tomma stolar". Så har även Miljöpartiet haft, liksom Liberalerna när De ökade kraftfull efter Leijonborgs uttalande om språktest för invandrare. Liberalerna satt då med tomma stolar lite här och där.

Lägg till detta den förtaldebatt som bedrivits och bedrivs, där man förtalat Sverigedemokrater med rena brottsliga epiteter där man varit mer intresserad av att sätta etikett på personer än bedriva opinion så förstår alla med minsta lilla tankeverksamhet att detta inte har underlättat för partiet att tillsätta dessa stolar.

Detta har nu blivit bättre och det är förmodligen därför det idag är enklare för partiet att hitta företrädare.
Och bättre blir det efter nästa fördubbling om 2 år.

SD är här för att stanna. Det vet både du och jag.
MP, KD, L kommer däremot att försvinna i en nära framtid. Minst en av dom om 2 år.

Om M samarbetar med S så har SD genast 40% efter detta så gärna för mig...
Det innebär att SD blir enda oppositionsparti av rang och detta kommer gynna partiet enormt i opinionen.

Så detta kommer inte att hända.

M + Sd kommer att bli verklighet vare sig du vill det eller ej. Så ser det ut i våra grannländer. Det kommer även ske i Sverige.

Senast ändrad:
Man försöker få SD:s tokökning att vara ett fiasko, genom att man har några tomma stolar i regioner man tidigare inte varit starka i.
Kommuner där man sedan länge är starka i är man välfungerande och en del av den politiska vardagen. Det kommer bli så på alla andra ställen också. De lär sig och kommer få erfarenhet precis som alla andra. En icke-fråga.

Jag skulle vara mer orolig för de gamla partierna som en efter en faller samman som en sufflé ute i landet. Många kommer få lämna sina poster i takt med att mandaten minskar. Bittra maktstrider om vilka som ska få vara med och röra i grytan kommer öka. Vi ser redan hur företrädesvis skånska M-politiker byter parti i takt med att SD gått om M i många kommuner.
.

Precis så är det.

Etablissemanget är livrädd för det nya.
Men som du säger. Där SD varit verksamma länge så är de en del av vardagen precis som alla andra.

Vi är redan på väg dit på riksnivå med tanke på att 7 av 8 partier idag delar SD´s syn på deras huvudfråga.

Kom ihåg att Sverige är ca 10 år efter våra grannländer i detta. Där debatten sedan länge normaliserats. Så blir det även här och vi är på god väg.

Sitter fortfarande en del rättshaverister här inne och drar rasistkortet en gång i timmen men de clownerna kommer alltid att finnas. De är en periferi i det politiska systemet snart.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg