Desinfektionsmedel?

Livsmedelshygien!!!

Hej!

Jag jobbar som distriktsveterinär i Härjedalen. Har jobbat som besiktningsveterinär på större slakteri. I jobbet som distriktare ingår nu besiktning av ren på ett fast renslakteri samt viltbesiktning av älg och björn på småskaliga viltslakterier. Är även gärna ute i skogen med hund och bössa.

Enda alkohol tillåten för livsmedelshygiensikt bruk är ren odenaturerad etanol så glöm alla råd om isopropanol och annat (var det inte nån som tipsade om aceton också!!!!!!?).

Ett mycket bra råd från ett tidigare svar är rejäl mekanisk rengöring med rent vatten och såpa alternativt Yes diskmedel. Efter detta kan du spraya på utspädd ättika som får ligga tills nästa gång det är slakt. Det låga pH-värdet dräper bakterier och ättika är helt OK livsmedelshygieniskt. Späd hushållsättika 50/50 med rent vatten i tex en blomspruta.

Ättiksprayning kan även användas direkt på delar av djurkroppar som blivit förorenade. Det allra bästa är förstås att "skarpt" skära/rensa bort det förorenade tex hinnrensning över framläggar, bortskärning av förorenade slaksidor odyl. Om man dock tex våmmat en älg och fått stora förorenade ytor inuti älgen kan man göra som följer; Spola ur kroppen försiktigt med lågt tryck på vattnet invändigt, EJ på utsidan (hinnorna i bröst och bukhåla är relativt vattentäta till skillnad från hinnorna utanpå kroppen). Därefter torkas köttytorna lätt med papper, gnugga ej utan torka endast lätt. Sist sprayas en lätt dusch med utspädda ättikan enligt ovan över strategiska områden tex ovanpå fileérna.

Lycka till! Kom också ihåg att de vanligaste matförgiftningsbakterierna sprids till köttet från jägarna själva (Stafylokocker). Använd handskar, speciellt om ni har småsår på händerna!!!

Jägarhälsningar / Matti

Guest

Gäst
Re: Livsmedelshygien!!!

mattio; sa:
Hej!

Enda alkohol tillåten för livsmedelshygiensikt bruk är ren odenaturerad etanol så glöm alla råd om isopropanol och annat (var det inte nån som tipsade om aceton också!!!!!!?).

Jägarhälsningar / Matti

Jaha, så var det med den saken, och sån alkohol lär man inte få tag i. Känner du möjligen till anledningen till detta? Kan det vara så att det inte gör så mycket om man får ren etanol i livsmedlet, medan det naturligtvis är katastrofalt att få tex aceton i det?

För övrigt var det jag som sa att aceton bör ha ihjäl bakterier. Jag hade inte tänkt mig att man skulle slakta innan det hade dunstat. Det var ett dåligt råd. Sorry.
/Mattias

Diska!

Knivar och skärbräden diskar du med vanligt diskmedel, om de är fulla med intorkat blod är det bra om man blötlägger dem i kallt vatten först. Slaktarbänken eller "huggkubben" skurar man med rejäl borste och diskmedel, räcker inte det så bränner man av den med en gasollåga (funkar bara om den är av trä!) och skrapar av det brända med tex en färgskrapa. Att använda ättika som desinfektions medel är jättebra, se ovan. Glöm alla mer eller mindre jobbiga och korkade tips om onyttiga och illasmakande spritsorter etc.

Ta inte i så !!

Normal hygien ræcker gott. Jag tror inte att det ær någon anledning att desinfisera eller sterilisera bænkar och knivar. En normal bakterieflora ær helt ok och den kan behållas med normal hygien. Dvs vanligt diskmedel, grønsåpa el liknande. Sakll det vara någon idee att desinfisera bænkarna skall också gubbarnas nagelband vara hela, handskar anvændas genom hela køttbehandlingen, ælgtracken desifiseras, inget annat komma i kontakt med køttet.....
Jag håller ændå med dig om att rena bænkar ær skønt. Det finns genomskinlig byggplast på rulle som man kan lægga ut på borden och stycka på. Lite sløseri men vældigt rent.

Nä, man behöver nog inte ta i så hårt, när man tänker efter lite. Ättikslösningen som matti tipsade om är dock intressant, kanske inte minst för bänkar och redskap som annars är lite knepiga att diska väl. Engångshanskar var det första jag tänkte på när jag började grunna på hur man efter jakt bäst säkrar hygienen. Något hårskydd (åtminståne en ren keps el dyl) är en enkel förbättring. Stafykokocker nämndes, förutom handhygienen vore kanske munskydd ngt att fundera över? Åtminståne om man misstänker att man kan ha en halsinfektion el likn på gång.
Det låter säkert som om jag har bacillskräck. Det har jag inte! Faktiskt! Men är köttet rent och fint från början så ökar onekligen marginalerna längre fram när man ska tillaga det. Så varför inte anstränga sig lite extra när man ska bereda det med stolthet nedlagda bytet?/sladden

tvål

dum fråga kanske ,men hur verkar vanlig tvål/yes
dödas bakterierna eller tar man bort maten för dom
eller bara hjälper det till att spola bort dom?

en sak som jag alldrigt funderat på :)

Re: tvål

grym; sa:
dum fråga kanske ,men hur verkar vanlig tvål/yes
dödas bakterierna eller tar man bort maten för dom
eller bara hjälper det till att spola bort dom

Har inte tittat närmare på just yes men: De tar helt riktigt maten ifrån baggarna, men åtminståne tvål fungerar dessutom lätt bakteriedödande, förutsatt den inte är pH-neutraliserad (dvs basisk). Många handtvålar och div. handkrämer mm (har för mig att det är så med handdiskmedel oxo.?) är pH-neutraliserade för att det ska vara lite mer skonsamt för huden, men då mister man den antiseptiska funktionen. Läs på förpackningen!/sladden

Re: tvål

Den här diskussionen påminner mig om en artikel som var i Astma- och allergiföreningens tidning Allergia för något år sedan.
Astmatiker och allergiker är (ofta) infektionskänsliga och får oftare följdsjukdomar. Mattillredning är ett tillfälle där det är lätt att få i sig bakterier som gör en sjuk.
Allergia gav livsmedelverket i uppdrag att titta på olika diskmedel. Alla diskmedel visade sig vara tillräckligt bakteriedödande för vad som krävs vid matlagning. Och vid en jämförelse av Yes med och utan bakteridödande tillsats visade sig Yes _utan_ bakteridödande tillsats vara effektivare som bakteridödare!
Artikeln tog också upp att det kvittar (i princip) hur bra kemikalie man har till bänken där man förbereder maten om man inte ser till att ha rena händer, rena verktyg och disktrasa, inte blanda rått kött med grönsaker/tillagat kött etc.
Misstänker att mycket av det som stod där även är tillämpbart vid slakt.

Lite skit rensar magen

Kan inte minnas att jag på styckningskursen hörde något om alkohol. Vi diskade ordentligt med vanligt diskmedel. Däremot är en god handhygien viktig. Ingen står väl heller hemma och torkar av skärbrädor och knivar med alkohol efter det att biffen skurits upp rå. Använd sunt förnuft. Ha inte heller överdriven bakterieskräck, det är företagen som vill att vi skall köpa diskmedel med bakteriedödande medel helt i onödan. Lite skit rensar dessutom magen!

Hans

Re: Re: tvål

cykelstina; sa:
Allergia gav livsmedelverket i uppdrag att titta på olika diskmedel. Alla diskmedel visade sig vara tillräckligt bakteriedödande för vad som krävs vid matlagning. Och vid en jämförelse av Yes med och utan bakteridödande tillsats visade sig Yes _utan_ bakteridödande tillsats vara effektivare som bakteridödare!

Detta verkar stämma! En kompis till mig som läser bioteknik berättade att de gjort en udersökning där de odlat bakterier i div. diskmedel. Det diskmedel som gick bäst att odla bakterier i visade sig vara
Yes med bakteridödande tillsats.

/Niklas

Re: Lite skit rensar magen

Hutt; sa:
Ha inte heller överdriven bakterieskräck, det är företagen som vill att vi skall köpa diskmedel med bakteriedödande medel helt i onödan.

Bra poängterat! Det är även värt att poängtera att diverse produkter (tvål, diskmedel, tandkrämer mm)med tillsatser (ofta små, på grund av risk för oönskade sidoeffekter) av specifika bakteriedödare leder till en ökad risk för resistenta bakteriestammar, dvs man "utbildar" bakterier att tåla dessa bakteriedödare. Såvitt jag förstår finns inte den risken med bakteriedödning i form av högt (tvål) eller lågt (ättiksyra) pH, bindning/borttagande av tillgängligt vatten för basiluskerna (saltning/torkning vid livsmedelsberedning mm)

Hm, bilden börjar nog klarna i det här resonemanget tror jag./sladden

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg