Damracer

Och tittar man på racerhandtag med både broms och växel i samma fäste så har jag helt säkert bara sett en enda storlek(förutom det som skiljer mellan fabrikat och årsmodell förstås.)
Nja, det finns varianter av Shimanos STi-reglage som har justerbar räckvidd (avstånd till bromshandtaget.)
Jag har köpt sådana åt hustrun och hon uppskattar dem
shimano-sti-einheit-st-r700-10-fach.jpg

http://www.bike-discount.de/shop/k420/a3360/shimano-sti-einheit-st-r700-10-fach.html?mfid=43

Det finns även ngn tillverkare (Specialized?) som tillverkar enbart 'gummibrickan' som skall passa på vanliga STI-reglage.

De nyaste DA-handtagen(7900) skall även de ha justerbar räckvidd

??? Dammodell på reglagen? Visst, en bra idé - men jag har ALDRIG sett några, och tror inte att de finns.

Det finns, på sätt och vis... På SRAM (och nya Shimano) kan man ställa in bromshandtagen, så att "greppvidden" passar den egna handen.

[Edit: Rackarns Håkanbråkan C var snabbare...]

Där ser man. Konstigt att jag inte snubblat på såna på ebay och andra säljsajter så mycket jag läser dem...

Men det där verkar ju vara samma funktion som MTB-bromsar har haft sedan urminnes tid, dvs man ställer in spakens viloläge så att det hamnar närmare styret. Kan ju vara ju en lite halvdan lösning eftersom den minskar den tillgängliga slaglängden.

Har nu gett Shimanos hemsida några minuter, och även om jag hittar "reach adjustable" lite här och där så ser jag inga juniormodeller. Att ställa spakens viloläge är förstås bättre än ingenting, men helst hade man ju velat flytta fästet närmare styret istället.

Jag har provcyklat en av bianchis dammodeller och om jag minns rätt så hade den storlek 47 och den kändes ganska lagom även om jag bara cyklade lite fram och tillbaka på en parkering, vad jag har sett så är det ganska svårt att hitta herrmodeller som är i den storleken...
Jag var nere i cykelbutikerna i Växjö igår och tyvärr kunde de inte hjälpa mig speciellt mycket, jag ska nog ringa upp till Linköping och prata lite med dem på Haga cykel...

Är det de här du inte hittar?
(länk borttagen)

Nej, det är de jag hittar.

Står inget om att de skulle vara proportionellt mindre, bara att man kan ställa spakarnas viloläge 4 eller 8 grader närmare styret - samma jobb som justerskruven gör på MTB-bromsar. Byter krav på räckvidd mot reducerad slaglängd helt enkelt.
Bättre än ingenting förstås, men om det räcker för att kalla nåt en juniorversion så har man lagt ribban rätt lågt tycker jag.

Hej!
Syrran köpte en dam Cannondale och jag tror faktiskt största skillnaden var den GRYMMA lacken med trollsländor, i turkos :)
Ramen och det övriga tror jag var mer eller mindre detsamma.
Charlotte

Hej!
Nu har jag hittat en Trek 1,2 WSD från 2007 för 5000, vad tror ni om det? Känns som ganska prisvärt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg