Dåligt Connex

Re: Re: Re. felinfo från Connex

avslutad210712; sa:
Dum fråga men hur skall du kunna boka med länstrafiken. De har inga tryckta tidtabeller ännu och webbsidan de hänvisar till ger följande resultat "Internal Server Error 500" :) De ordnar säkert till den. Är bara två veckor sedan jag påpekade det för dem.

Har själv tidig semester i år och det är så j***a skoj att inte ens veta vilka tider trafiken går. Fast lättare ändå för oss som bor i norrbotten för vi kan i alla fall ta den miljövänliga bilen.
Info från http://www.resplus.se

"I dagsläget saknas sommarens tider (efter 12 juni) för följande länstrafik:
Jönköpings Länstrafik
Länstrafiken Kronoberg
Hallandstrafiken
Västtrafik Fyrbodal
Värmlandstrafik
Länstrafiken Västernorrland
Länstrafiken i Jämtlands län (linje 45 Gällivare-Mora och 63 Östersund-Umeå finns dock med)
Länstrafiken Västerbotten
Länstrafiken Norrbotten".

Det är samma visa varenda år. Länstrafiken ligger och segar så man får chansa och beställa tågbiljetter, jämföra med gamla tidtabeller från Länstrafiken, och hoppas de timar tågtiderna. Lokaltrafiken är ännu värre. Själv ska jag ta buss från Jörn, Silverexpressen som går mellan Skellefteå-Bodö. I Sverige har de inte lagt ut tabellen än, men i Norge finns den klar.

Hos Länstrafiken i Norrbotten http://www.ltnbd.se/
kan man dock läsa "Sommarens tidtabeller kommer in på hemsidan 18 maj, men redan nu, kan du söka dina sommartider här." En sorts "sneak-preview" alltså.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re. felinfo från Connex

Raskesven; sa:
Hos Länstrafiken i Norrbotten http://www.ltnbd.se/
kan man dock läsa "Sommarens tidtabeller kommer in på hemsidan 18 maj, men redan nu, kan du söka dina sommartider här." En sorts "sneak-preview" alltså.

Nog är det sneak-preview alltid *L*. Förra veckan var det time-out hela tiden på den länken och idag får man åtminstone "Internal server error".

Minst sagt dålig stil med tanke på att man vill locka turister till norrbotten.

Connex-eländet fortsätter........

....ingen dum fråga....den är befogad....hur ska man kunna boka hos Länstrafiken om de inte ens lagt in tider, m.m.!!?

Trodde i min enfald att de lagt sina tider nu, eftersom Connex har turlistan klar.
Tidigare då jag pratade med dem, satt de och inväntade Connex turlista.
Där ser man vådan av att inte ha kollat sina uppgifter, både via tfn, nätet, skriftligen, m.m.

Har precis varit på Centralen här i Sthlm. och pratat med Connex. De skyllde på banarbeten och svårigheter att lägga tidtabellen och de skyllde även på Länstrafiken!!?
Varför förstår jag inte.

Kunderna som skall ta bussarna kommer väl (oftast) med tåget. Tomma bussar ansluter till tågen på stationerna för att forsla alla glada vandrare till sina startpunkter. Då måste väl tågtiderna sättas först...eller??

Fick bekräftat av Connex-personalen att man inte kan boka för perioden efter 15 augusti ännu.

Däremot kunde de upplysa om att en avgång i början av september (som vi är intresserade av) ev. kommer att avgå kl. 15:13 istället för som normalt 17:27, pga banarbeten.
Undrar om det blir buss-passning till tåget, eller om man får vänta 3 dryga timmar på någon station.
Spelar egentligen ingen roll, bara man vet och kan känna sig säker på att allt skall klaffa!

En del tidigare inlägg här på sidan har ju berättat om stora förseningar.....så det känns lite osäkert.

Får väl kolla upp saken med Länstrafiken, om de nu kan svara på det......

Jo förresten, prisförändringarna som Connex genomför nu i juni, innebär bl.a. att parkupé i sovvagn som kostade 1.600:- förra året, kommer att kosta 2.040:-.
Plus att man kommer att få betala bokningsavgift på biljetterna.
Kul va!
Hälsningar / Anette

avslutad210712

Gäst
Re: Connex-eländet fortsätter........

Lodis; sa:
....ingen dum fråga....den är befogad....hur ska man kunna boka hos Länstrafiken om de inte ens lagt in tider, m.m.!!?

Trodde i min enfald att de lagt sina tider nu, eftersom Connex har turlistan klar.
Tidigare då jag pratade med dem, satt de och inväntade Connex turlista.
Där ser man vådan av att inte ha kollat sina uppgifter, både via tfn, nätet, skriftligen, m.m.

Har precis varit på Centralen här i Sthlm. och pratat med Connex. De skyllde på banarbeten och svårigheter att lägga tidtabellen och de skyllde även på Länstrafiken!!?
Varför förstår jag inte.

Kunderna som skall ta bussarna kommer väl (oftast) med tåget. Tomma bussar ansluter till tågen på stationerna för att forsla alla glada vandrare till sina startpunkter. Då måste väl tågtiderna sättas först...eller??

Fick bekräftat av Connex-personalen att man inte kan boka för perioden efter 15 augusti ännu.

Däremot kunde de upplysa om att en avgång i början av september (som vi är intresserade av) ev. kommer att avgå kl. 15:13 istället för som normalt 17:27, pga banarbeten.
Undrar om det blir buss-passning till tåget, eller om man får vänta 3 dryga timmar på någon station.
Spelar egentligen ingen roll, bara man vet och kan känna sig säker på att allt skall klaffa!

En del tidigare inlägg här på sidan har ju berättat om stora förseningar.....så det känns lite osäkert.

Får väl kolla upp saken med Länstrafiken, om de nu kan svara på det......

Jo förresten, prisförändringarna som Connex genomför nu i juni, innebär bl.a. att parkupé i sovvagn som kostade 1.600:- förra året, kommer att kosta 2.040:-.
Plus att man kommer att få betala bokningsavgift på biljetterna.
Kul va!
Hälsningar / Anette

Kan säga att som tidtabellen var i våras så kom bussen från Kalix/Haparanda in till Luleå 7:00 och tåget norrut gick 6:50. Kommentar överflödig tycker jag.

Re: Re: Re: Re: Re. felinfo från Connex

avslutad210712; sa:
Nog är det sneak-preview alltid *L*. Förra veckan var det time-out hela tiden på den länken och idag får man åtminstone "Internal server error".

Minst sagt dålig stil med tanke på att man vill locka turister till norrbotten.
Nu funkar "sneak-preview´n" http://www.ltnbd.se/ Darrigt dock.

Raskesven

Om man bokar resor till hållplatser som är indragna sedan flera år, eller där tåget man ska åka med inte stannar enligt tidtabell, så är det ju upplagt för att gå snett, tyvärr.

Detta är ju inte lilla rälsbussen ute på landet utan ett mycket tungt trafikerat enkelspår.

Fullständigt obegripligt är det förstås att Connex bokning ens antyder att något sådant skulle gå. Detta borde framföras till deras marknadschef i starka ordalag - det ligger ju inte i deras intresse heller att man lovar sådant som inte går annat än i undantagsfall..

Röksvamp; sa:
Jag pendlar med tåget och kan understryka att toaletterna ofta är avstängda.
Ursäkta att jag tjatar, men knappast samtliga toaletter i hela tåget, va?

Det är ju stor skillnad att ha ett dass, eller att inte ha något..

Stänger de av enstaka dass beror det troligen på bristande underhåll. Åtminstone liggvagnarna är ju överåriga.

jo du...

svartöra; sa:
Röksvamp; sa:
Jag pendlar med tåget och kan understryka att toaletterna ofta är avstängda.
Ursäkta att jag tjatar, men knappast samtliga toaletter i hela tåget, va?

Det är ju stor skillnad att ha ett dass, eller att inte ha något..

Stänger de av enstaka dass beror det troligen på bristande underhåll. Åtminstone liggvagnarna är ju överåriga.

I slutet av mars, tror att det var den 24/3 fungerade endast en toalett på tågsetet mot Göteborg. Det var inte lätt att komma till då. En toalett på tåget är i minsta laget, eller?
Tråkig nog har det inte varit en engångsföreteelse.
Från Göteborg har bl.a en sovvagn saknats vilket gjorde några resande upprörda, visserligen fick de sov plats efter sammankopplingen med Stockholmsdelen i Gävle. Troligtvis en besparingsåtgärd.
För många småfel leder till irritation.

I nuläget håller connex definitvit lägre resekvalité än SJ.
Fast SJ lyckades med konststycket att "slarva" bort ett helt tågset på Malmö bangård hösten -00.
Det blev det lokala Pågatåget som tog oss upp till Nässjö där ett vanligt tåg väntade in oss.
Att slarva bort ett tågset är ganska svårslaget, fast vi hann i tid till Stockholm trots förseningen i Malmö. Händelsen uppmärksammades aldrig i media tack vare att en nitisk konduktör som satte hela sin ära på att vi kom i tid och hans goda service.
Som tack för vårt tålamod fick vi gratis fika på Pågatåget.
Connex borde definitvt gottgöra sina misstag på något sätt, fast det är ju svårt om man har satt det i system...

MVH Hasse

avslutad210712

Gäst
Re: jo du...

Röksvamp; sa:
Tråkig nog har det inte varit en engångsföreteelse.
Från Göteborg har bl.a en sovvagn saknats vilket gjorde några resande upprörda, visserligen fick de sov plats efter sammankopplingen med Stockholmsdelen i Gävle. Troligtvis en besparingsåtgärd.
MVH Hasse

Under våren var studenterna från Universitetet i Luleå ner till Sthlm. För hemresan hade de bokat två hela sovvagnar för att få resa tillsammans vilket Connex hade bekräftat. Vid hemresan visade det sig att de två vagnarna var "puts väck". Som "tur" är kunde Connex sprida ut studenterna i resten av tåget så alla kom tillbaka.

Fast visst känns det som att Connex struntade i sin egen bekräftelse när man insåg att det fanns platser kvar runt om i tåget.

Var det 40 mijonet billigare som Connex var vid upphandlingen. Någonstans måste man ta igen det. Connex sa att man skulle göra tågresandet attraktivare för att locka fler resenärer så att man kan hålla samma priser som Tågkompaniet höll.

Blev det så eller..........
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-05 kl 09:35]

Någon borde maila hela den här tråden till Rikstrafiken i Sundsvall. Det är ju där någon utvärderat anbuden och funnit att Connex hade bäst service för lägsta möjliga kostnad att erbjuda, eller vad man nu kan kalla det.

Rikstrafiken är ju den som köpt det vi nu får i fråga om tågtrafik till och från Norrland.

/Göran

Jag tycker att denne "någon" kan börja med att framföra saklig kritik till ansvariga på Connex. Ring t ex "Stefan Bengtsson, försäljningschef, affärsområde Norr, 0703-49 09 73" (Information från Connex hemsida.) Har någon försökt?

Info till Connex

Jag har mailat länk till denna tråd till Connex VD och kopierat Anette Ullskog informationsansvarig och Stefan Bengtsson. Hör av mig här när/om jag får svar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg