Dåligt Connex

avslutad210712

Gäst
Och idag var senaste artikeln i NSD om tågresenärer som blivit sittande 12 extra timmar på tåget ner till sthlm utan att connex ordnat fram mat. Däremot skulle connex vara vänliga nog att försöka hjälpa till att ordna kompensation av banverket eftersom det var de som orsakade förseningen pga bärgning av ett urspårat tåg som drog ut på tiden. Snällt men vad connex bommar är att jag som resenär har slutit ett avtal med connex om transporten från A till B. Jag har INTE någon form av avtal med Banverket oavsett vad Connex anser eller skulle vilja. Om sedan connex har avtal med Banverket struntar jag högaktingsfullt i.

Re: Info till Connex

S.Leif; sa:
Jag har mailat länk till denna tråd till Connex VD och kopierat Anette Ullskog informationsansvarig och Stefan Bengtsson. Hör av mig här när/om jag får svar.

ha ... det ska bli intressant att se om dom (Connex) svarar...

Jag har fortfarande inte fått svar på ett email som jag skickade i augusti förra året ... Jag var då mindre nöjd över att ha fått helt felaktig information från deras kundtjänst och hade ett par frågor om detta...

/ Fredrik

Svar från Connex

Hej, Connex har uppenbarligen bytt VD, den nye svarade snabbt när jag uppmärksammade honom (igår) på denna tråd. Hans svar idag på eftermiddagen är

"Hej och tack för din mail.

Jag fick den idag.

Jodå, vi är intresserade av kundkommentarer. Dock kan det ta tid att svara om du skickar till mig.

Jag är oftast ute i verksamheten och siter inte på kontoret mer än en dag i veckan.

Dock har vi en organisation som dagligen håller på med kontakter med våra kunder och där får man också svar snabbt.

Jag skall med intresse läsa på länken!

MVH Pelle Svensson"

Inger visst hopp om intresse från ledningen. Vi får se vad som händer.

/L

Mycket klagan

Först av allt vill jag säga att det var lite snålt av Connex att ha ett så begränsat förstapris i sin tävling. Men, det kanske stod något om det i tävlingsreglerna? Dåligt ändå.

Sedan är det lite trist att läsa de dåliga erfarenheter som många har. Har dock inte orkat läsa alla. Jag tycker att man ska klaga, både på plats och efter att resan är genomförd. Själv har jag börjat lära mig den konsten genom Bredbandsbolaget och jag tycker att jag blivit rätt bra behandlad när jag påtalat att det blivit fel. Fast de gör fel stup i ett ska man inte ge upp.

Tyvärr har ordet "klaga" negativ klang, men försök istället gör det till något mer positivt som att framföra varför resan inte var bra, vad som var dåligt och om du har några kompensationsanspråk. Var inte girig, men inte heller för mesig i dina anspråk. Du ha ju trots allt köpt en produkt som utlovas hålla en viss kvalitet.

Re: Mycket klagan

tholi; sa:
Tyvärr har ordet "klaga" negativ klang, men försök istället gör det till något mer positivt som att framföra varför resan inte var bra, vad som var dåligt och om du har några kompensationsanspråk. Var inte girig, men inte heller för mesig i dina anspråk. Du ha ju trots allt köpt en produkt som utlovas hålla en viss kvalitet.

Det har nog med den svenska attityden att göra tror jag. Istället för att göra rent hus viker man undan och gnäller.
Eftersom jag tillhör de klagande, kan jag säga att mina klagomål framförts på tåget till personalen.
Dessa har visat prov på sämsta tänbara servicenivå och viftat bort mina synpunkter som nonsens.
Jag undrar vilka personer som tar anställning med rak rygg i sådan organisation.
Fick dock en ursäkt brevledes förra hösten, men till ingen nytta då servicen på intet sätt förbättrats.
Nu har jag som sagt varit med om en hel del på SJ:s tåg, fast inte med samma frekvens, så i relation till mina erfarenheter kan jag inte säga mycket positivt om Connex.

Som ett givet svar på kvalitén väljer jag ofta bort Connex om jag kan. Kunden kan ju välja, för i detta fall verkar kritik lönlös.

Connex R.I.P.

Snällt men vad connex bommar är att jag som resenär har slutit ett avtal med connex om transporten från A till B. Jag har INTE någon form av avtal med Banverket oavsett vad Connex anser eller skulle vilja. Om sedan connex har avtal med Banverket struntar jag högaktingsfullt i.
Force majeure brukar det kallas för. Rätt vanligt i olika avtal, t ex det mellan dig och Connex.

Fast lite mat borde det ju inte vara så svårt att fixa fram!

Var bara tvungen att kolla... http://www.connex.se/sweden/resa_med_norrlandstaget/biljetter_priser/resevillkor/normalvillkor
9.4 Den resande har rätt till ersättning för vissa kostnader till följd av störningar i tågdriften om omständigheterna är sådana att järnvägen (trafikföretaget) rimligen hade kunnat förhindra störningarna.

Normalvillkoren är lika för alla; det är alltså inte griniga Connex som hittat på dem om nu någon tror detta.

Sedan är det ju en annan sak vad ett serviceinriktat företag frivilligt kan göra för att få behålla kunderna nöjda och glada!

Re: Mycket klagan

tholi; sa:

Eftersom det var jag som inledde klagandet här kan jag ju berätta vad jag gjorde först. I de tävlingsregler som presenterades på mässan stod alls inget om att det var en resa under två veckor i november som tävlingen gällde. Då hade de nog inte fått någon att ställa upp.

Med priset i hand ringde jag upp den på Connex som skrivit under brevet. Och attityden jag möttes av var ungefär "det är ju otacksamt att du ska vara missnöjd när du har vunnit pris i vår fina tävling" och "alla reseföretag har begränsningar när de delar ut priser". När jag påpekade att det var tur för dem att inget medieföretag nappat på det pressmeddelande de skickat ut om vinnarna eftersom jag nog inte hade sagt något särskilt positivt om Connex i en sådan intervju fick jag svaret "ska du nu hota med att gå till pressen också".

Då rann adrenalinet till så pass att jag skrev inlägget här på sidan med en redogörelse för sakförhållandena. Beter man sig illa ska man också stå för det offentligt.

Men de har fortfarande chansen att ändra sig, och om de ändrar villkoren för sitt så kallade pris kan jag ändra uppfattning om företaget. Men det har de än så länge inte visat något intresse för.

/Johan

avslutad210712

Gäst
svartöra; sa:
Snällt men vad connex bommar är att jag som resenär har slutit ett avtal med connex om transporten från A till B. Jag har INTE någon form av avtal med Banverket oavsett vad Connex anser eller skulle vilja. Om sedan connex har avtal med Banverket struntar jag högaktingsfullt i.
Force majeure brukar det kallas för. Rätt vanligt i olika avtal, t ex det mellan dig och Connex.

Fast lite mat borde det ju inte vara så svårt att fixa fram!

Kan väl hålla med om att det är en Force Majeure så där skall inte Connex lastas.

Att man inte kan/vill fixa fram mat på 12 timmar säger dock det mesta om deras inställning till resenärerna. Vill inte ta ställning mellan olika bolag men jag undrar om det finns något sådant fall när tågkompaniet körde norrlandstrafiken.

Nyss hemkommen efter en vecka i sthlm slår jag upp veckans samlade lokaltidningar och vad är bland det första jag stöter på om inte kära Connex. Visar sig att man ersätter i alla fall en avgång dagligen från Kiruna och norrut med bussar under sommaren pga banarbete. Inte mycket att säga om det om det inte vore för det att bussarna inte åker in till tågstationerna efter järnvägen utan stannar nere vid E10:an (många inte i den meningen...) vilket i alla fall ställde till lite problem för de resande ifjol sommar. Inte de avstigande kanske men de som skulle med "tåget" och såg bussen köra iväg var inte så glada om man säger så. Känns ibland som att jag söker anledningar att gnälla men abisko turiststation var inte heller så glad över den ordningen.
[Ändrat av avslutad210712 2004-05-29 kl 11:03]

Re: Svar från Connex

S.Leif; sa:
Hej, Connex har uppenbarligen bytt VD, den nye svarade snabbt när jag uppmärksammade honom (igår) på denna tråd. Hans svar idag på eftermiddagen är

Dock har vi en organisation som dagligen håller på med kontakter med våra kunder och där får man också svar snabbt.

Jag skall med intresse läsa på länken!

MVH Pelle Svensson"

Inger visst hopp om intresse från ledningen. Vi får se vad som händer.

/L

Vad hände med den här kundkontaktavdelningen som skulle svara så snabbt?

Det är märkligt att ett företag som har fått så dålig godwill tidigare inte är mer mån om att förbättra sitt rykte. Vill de inte ha några resenärer?

Re: Re: Svar från Connex

ornskar; sa:
Det är märkligt att ett företag som har fått så dålig godwill tidigare inte är mer mån om att förbättra sitt rykte. Vill de inte ha några resenärer?
Tja, jag vet inte. Det är ju inte kunderna som sköter upphandlingen utan snarare ett antal bilåkande individer som bara är intresserade av att betala så litet som möjligt för att trafiken ska drivas...

:(

Re: Re: Re: Svar från Connex

Det är ju inte kunderna som sköter upphandlingen utan snarare ett antal bilåkande individer som bara är intresserade av att betala så litet som möjligt för att trafiken ska drivas...
Det är ju en bra poäng att de som borde ha en rutin för att hantera klagomål är de där tomtarna som handlat upp trafiken...

Såg att Connex har ett pressmeddelande om Rikstrafikens (det är väl de nyssnämna tomtarna!) kundundersökning innevarande vår.
(http://www.connex.se/sweden/pressforum/20040525) 75% nöjda, 10% missnöjda kunder. Någon som vet vad Tågkompaniet fick för siffror, om det nu gjordes en motsvarande undersökning då?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg