Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex?

Är det någon som har efarenheter att boka biljetter med Connex? Jag gjorde ett försök med deras telefonbokning och möttes av en röst som sa:

"Välkommen till Connex .... Välkommen till Connex ..... Välkommen till Connex ..." och så vidare för att efter en stund ersättas av ett upprepat tutande. Detta upprepades varje gång som jag försökte ringa.

Internetbokningen var inte så lysande den heller och det gick inte att på något bra sätt se när det fanns lediga platser och i vilken kategori moch till vilket pris.

Man underar ju om detta kommer att innebära att det är mycket mindre folk i fjällen i år. Konkurrenten SAS har ju dessutom skurit ner väldeliga på sin trafik till Kiruna och har dessutom väldigt dålig passning med bussarna ut på fjället.
 
Connex sucks.

Jag beställde biljetter till Jörn genom Connex. Kom överrens att jag skulle hämta biljetterna på Stockholms Centralstation 28/5, eftersom jag ändå bor i närheten och då slapp jag avgifter för att få biljetterna hemskickade.

Kom ner 28/5, och Connex fanns inte ens representerade på centralstation! Enligt SJ skulle de ha en representant i Tågkompaniets lokaler så jag traskade dit. Men ingen representant från Connex hade dykt upp. På tågkompaniet satt de bara och surade (med viss rätt) och ville inte höra talas om Connex, så jag fick inte ens låna telefon och ringa dem. Ringde när jag kom hem och fick istället biljetterna hemskickade. Deras representation på centralen hade blivit "försenad" en månad, men besked om det hade de inte besvärat sig att ge. Fick inte ens en ursäkt.
 
Fungerade inte bättre när tågkompaniet skötte det så det borde inte påverka hur många som åker till fjällen.

När tågkompaniet skötte det så fanns det heller möjlighet att se tillgänglighet. Då fungerade i princip beställningen som ett vanligt mail som någon kollade och sedan bokade billjetten om det fanns platser. Vet ej men connex system ser bättre ut och det verkar som om systemet skulle säga ifrån om det var fullt. Så vad gäller internet bokningar verkar connex bättre.

Det erfarenheter som jag har av Tågkompaniets telefonbokning kanske inte är representativa men jag har iaf försökt komma i kontakt med dem vid 10-15 gånger och bara kommit fram vid 3 tillfällen. Vid 2 av dessa gånger kom jag fram efter bara några minuter men vid 1 tillfälle tog det över 1 timma. Några av gångerna då jag ej har kommit i kontakt med dem har gång på gång blivit nedkopplad efter några minuter och därav givit upp. Andra gånger har jag gett upp efter att ha suttit 30-60 min i telefonkö.

Har även varit med om att det inte räckte med att man hade biljett för att få åka med Tågkompaniet. Skulle i påskas åka från Kiruna till Uppsala vid bytet i Boden vägrade konduktören släppa på mig eftersom tåget var för fullt. Efter att ha förklarat vilka regler/lagar som gällde och hur mycket det skulle kosta dem om jag ej fick fortsätta min resa fick jag dock kliva på tåget.

Allt är naturligtvis inte dåligt med Tågkompaniet. Åkte engång när jag fyllde år eftersom jag betalade med kort såg konduktören det och bjöd då på middag fick sedan även byta min sittplats mot en sovplats utan att det kostade något :)

Sammantaget tror jag ej att vare sig bokningen eller servicen behöver bli sämmre nu när connex tagit över.
 
johanv; sa:
Sammantaget tror jag ej att vare sig bokningen eller servicen behöver bli sämmre nu när connex tagit över.

Då får vi hoppas att det endast är Connex bättre organisation som gör att de kan lägga ett så mycket lägre bud är tågkompaniet.

P.s.
[ironi]
Har hört att tunnelbanan i London som connex driver funkar "skitbra".
[/ironi]
D.s.
 
svartöra; sa:
Vi som bor och arbetar i Stockholm vet ju hur bra Connex är.
Vi andra kan ju ge dem en chans till då :)
Man kan boka och avboka via webben, så det har inte blivit sämre, och avbeställningsreglerna är fortfarande förmånliga.

jag hoppas och håller tummarna för att de håller vad de lovar. Men ni måste förstå att man som Stockholmare är väldigt skeptisk till Connex. De la ett lågt bud för att driva tunnelbanan i Stockholm med minst samma service som tidigare, och det gick ju inte så bra....

Men som sagt var, jag håller tummarna för att de håller vad de lovat vad gäller Norlandstrafiken.

ehhhh... jag e skeptiskt.

Hälsningar/ magnus
 
Tågkompaniet vs Connex

svartöra; sa:
Vi som bor och arbetar i Stockholm vet ju hur bra Connex är.
Vi andra kan ju ge dem en chans till då :)
Man kan boka och avboka via webben, så det har inte blivit sämre, och avbeställningsreglerna är fortfarande förmånliga.

Om man skulle våga sig på en utvärdering så här pass tidigt (t.o.m innan de har börjat köra trafiken) så prioriterar Connex på ett annat sätt än Tågkompaniet genom att erbjuda bättre webbokningsmöjligheter än Tågkompaniet. Tågkompaniet är/var bättre på telefonsidan, åtminstone på vad jag har läst i denna tråd och upplevt själv. Det har aldrig varit några problem att komma fram till bokningen per telefon och oftast har det varit möjligt att boka en biljett till dagen efter, till och med i liggvagn.

Nån som vet förresten om Connex fortfarande har kvar Tågkompaniets biljettlösa resande? Priserna är ju desamma

Själv beställde jag biljetterna till Kiruna via webben och fick dem ett par dagar sedan betalda och klara med VISA-kortet. Eftersom det var fullt på både lördag och söndagen så fick det bli midsommarafton istället för resan upp.

Hittils är jag enbart positiv till Connex. Och ändå är jag Stockholmare... Brr....
 
Robwah-9; sa:
johanv; sa:
Sammantaget tror jag ej att vare sig bokningen eller servicen behöver bli sämmre
nu när connex tagit över.

Då får vi hoppas att det endast är Connex bättre organisation som gör att de kan
lägga ett så mycket lägre bud är tågkompaniet.

P.s.
[ironi]
Har hört att tunnelbanan i London som connex driver funkar "skitbra".
[/ironi]
D.s.

Har tyvär inte haft möjlighet att ta del av Connex beräkningar för driften vilket egentligen är det som krävs för att göra en korrekt bedömning. Rikstrafiken som skött upphandlingen har dock bedömt det som om Connex med en likvärdig service skulle kunna driva verksamheten till det priset. Hade helst sett att jag hade tillgång till siffrorna för att detta svar ska bli korrekt.Kommer dock ändå försöka mig på att förklara hur det kan vara möjligt.

För det första vet jag inte varför det enbart skulle vara deras organisation som skulle kunna förmå dem att lägga ett lägre bud som du skriver. Tror snarare att
det är flera samverkande faktorer som leder till budet.
Vet tyvär inte hur mycket det var Connex skulle få för trafiken tror att det var ca 350 miljoner och Tågkompaniet ville ha 537 miljoner. Visst ser det ut att vara en väldigt stor skillnad men om man börjar bryta sönder Tågkompaniets siffror och jämför med hur det sker ut i andra brancher, vad gäller skillnaderna mellan konkurenter så ser man att det faktiskt kan vara möjligt. Av Tågkompaniets 537 miljoner är 53 miljoner en beräknad vinst kvarstår gör alltså 484 miljoner. Kvar är alltså en skillnad på 134 miljoner. Om man utgår från att Connex räknat med samma intäckter från passagerarna så återstår det bara att ha lägre kostnader. Antagandet om att de räknat med samma intäckter stämmer säkerligen inte och en liten högre prognos gör mycket på slutresultatet eftersom i princip varje passagerare över prognosen för vad som krävs för att gå runt är ren vinst. har jämfört detta med liknande bolag och där sett hur mycket en höjning med tex 1% av beläggningen kan göra för resultatet. Har dock för enkelhets skull utgått från samma intäkter och bara sett på utgiftsidan.

Tågkompaniet har räknat med kostnader på 1908 miljoner av dessa är 193 miljoner el och spåravgifter vilket borde vara svårt att spara på. Då återstår 1715 miljoner som man ska spara 134 miljoner av. Den stora kostnaden är hyra och underhåll av tågen och här skiljer det enligt ryckten väldigt mycket mellan företagen. De som hyr ut tågen till Connex gör det kanske till och med till ett under pris för att få fler affärer men connex. Nästa stora kostnad är personal och övriga kostnader och även här räknar säkert Connex med att de ska kunna göra besparingar tack vare sin storlek. Får kanske också en del bidrag för att de startar sin kundtjänst till Ånge. Vet att även att Tågkompaniet har sin där men eftersom jag själv räknat på start av callcenter i regionen så har jag sett att stora företag som lokaliserar sig i den regionen får mer i bidrag än mindre. Vilket talar för att Connex räknat med lägre kostnader. Såg även att Connex har ett 0771 nummer och Tågkompaniet ett 020 vilket för ett callcenter i den storleken borde ge en eller ett par miljoner lägre i kostnader per år. Eftersom kontraktet löper på 5 år så blir det en hel del pengar som man kan spara. Säkerligen har de även räknat med att tack vare sin storlek förhandla till sig lägre kostnader för både städning och servering. Såg bland annat att man beslutat sig för att skippa den olönsamma biovagnen. Vet ej men kanske är det för att få större utrymme till serveringen som fler nyttjar och därigenom få den mer lönsam.Om man ser på hur det brukar se ut när ett existerande bolag etablerar sig på en nymarknad så tror jag tex att man hade kunnat spara några miljoner per år bara genom att man har ett bokningssystem som man använder i flera länder och som säkert går att använda här också.

Om man räknar samman dessa skillnader så tror jag inte att det är omöjligt att Connex kan driva verksamheten minst lika bra som Tågkompaniet trotts att deras bud är avsevärt lägre. Som pararell till hela denna jämförelse kan man studera de svenska bankerna. Handelsbanken har ca 20% lägre kostnader än de övriga bankerna trotts att de har liknande struktur och tjänster trotts det har Handelsbanken både de nöjdaste kunderna och de nöjdaste anställda.

Tar inte ställning för Connex tycker bara det är fel att dömma ut dem innan de ens fått starta sin verksamhet. Alla tycks tro att bara de tar över så ska allt bli så dåligt ingen service ska finnas och priserna ska höjas desutom ska tågen aldrig gå i tid :)
Tycker inte heller att Tågkompaniet varit så överdrivet bra.

Om man går tillbaka till ursprungs frågan med bokningssystemet så vill jag minnas att även Tågkompaniet hade problem med det i början så ge Connex tid så löser det sig säkert.
 
Vet tyvär inte hur mycket det var Connex skulle få för trafiken tror att det var ca 350 miljoner och Tågkompaniet ville ha 537 miljoner. Visst ser det ut att vara en väldigt stor skillnad men om man börjar bryta sönder Tågkompaniets siffror och jämför med hur det sker ut i andra brancher, vad gäller skillnaderna mellan konkurenter så ser man att det faktiskt kan vara möjligt. Av Tågkompaniets 537 miljoner är 53 miljoner en beräknad vinst kvarstår gör alltså 484 miljoner. Kvar är alltså en skillnad på 134 miljoner.

Antingen är du väldigt insatt, men var kommer dessa siffror som SVD skrev 2002-06-26 ifrån?

Connex bud för tågtrafiken i norra Norrland var på 62 miljoner kronor. Tågkompaniet erbjöd 107 miljoner, 13 miljoner mindre än vid förra upphandlingen. Han misstänker att Connex kommer att korssubventionera, ta pengar från sina andra verksamheter för att driva tågtrafiken.

Är det det statliga bidraget de vill ha för trafiken eller?
 
skynet; sa:
Vet tyvär inte hur mycket det var Connex skulle få för trafiken tror att det var ca 350 miljoner och Tågkompaniet ville ha 537 miljoner. Visst ser det ut att vara en väldigt stor skillnad men om man börjar bryta sönder Tågkompaniets siffror och jämför med hur det sker ut i andra brancher, vad gäller skillnaderna mellan konkurenter så ser man att det faktiskt kan vara möjligt. Av Tågkompaniets 537 miljoner är 53 miljoner en beräknad vinst kvarstår gör alltså 484 miljoner. Kvar är alltså en skillnad på 134 miljoner.

Antingen är du väldigt insatt, men var kommer dessa siffror som SVD skrev 2002-06-26 ifrån?

Är inte särskillt insatt i denna fråga. Åker dock med jämna mellanrum med Tågkompaniet till fjällen så lite har jag hållit koll på det. Desutom har det stått ganska mycket om detta i Tågkompaniets tidning som finns ombord och det är inte alltid som man har haft så mycket att göra så då har man läst dem både en och två gånger.

Antagligen kommer SVD:s uppgifter direkt från Rikstrafiken som skött upphandlingen. Hur mycket de ska betala ut i bidrag borde ju vara en offentlig uppgift. Uppgiften om Tågkompaniets siffror kommer säkert direkt från Tågkompaniet eftersom de valt att redovisa dem öppet.

Connex bud för tågtrafiken i norra Norrland var på 62 miljoner kronor. Tågkompaniet erbjöd 107 miljoner, 13 miljoner mindre än vid förra upphandlingen. Han misstänker att Connex kommer att korssubventionera, ta pengar från sina andra verksamheter för att driva tågtrafiken.

Är det det statliga bidraget de vill ha för trafiken eller?

Japp det är det årliga bidraget till trafiken. Vilket visar att siffran som jag ej var säker på vad gäller hur mycket Connex skulle få för trafiken var fel det skulle nog vara 310. Tror ändå det är möjligt utan att vi trafikanter ska få lida för det. Dessutom tjänar vi ju på det via skattsedeln.
 
johanv; sa:
....
Handelsbanken har ca 20% lägre kostnader än de övriga bankerna trotts att de har liknande struktur och tjänster trotts det har Handelsbanken både de nöjdaste kunderna och de nöjdaste anställda.

Tar inte ställning för Connex tycker bara det är fel att dömma ut dem innan de ens fått starta sin verksamhet. Alla tycks tro att bara de tar över så ska allt bli så dåligt ingen service ska finnas och priserna ska höjas desutom ska tågen aldrig gå i tid :)
Tycker inte heller att Tågkompaniet varit så överdrivet bra.

Om man går tillbaka till ursprungs frågan med bokningssystemet så vill jag minnas att även Tågkompaniet hade problem med det i början så ge Connex tid så löser det sig säkert.
Handelsbanken och exempelvis Nordea har helt olika strategier och strukturer.

Om du läser mitt inlägg ovan framgår att Connex beter sig taffligt innan de ens börjat köra tågen. De är inte utdömda för det, men medge att det är klantigt. Dessutom har Connex bedrivit verksamhet tillräckligt länge i Stockholm för att jag ska vidhålla min svarsrubrik att "Connex sucks". Får väl se om de sköter norrlandstrafiken bättre och om jag får anledning att revidera min uppfattning, som är baserad på hur Connex hittills agerat.

Tågkompaniet har anmält Connex till konkurrensverket. Vi får väl se om det går vidare till marknadsdomstolen:

http://www.seko.se/magasinet/2001/05/ny04.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 117
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.