Dagturssäck ?

Fjällräven Kånken...

väger 250 gram ny, rummer 15 liter + liten bakficka.
Tvättas i tvättmaskin och blir lite lättare för varje år (tunnare).

Är inne på mitt 2:a exemplar, den första höll i ca 20 år, då var tyget så tunt att den självsprack.

Bara att knyckla ner i storsäcken, eller att användas som packpåse.
Tyget är tillräckligt styvt, så den står upp av sig själv (opackad).

Rekommenderas.

/Björn

Packpåse

Jag kör det system som Patric beskriver ovan, dagens käk, strumpor, extra tröja och skalplagg + thermos och förstahjälpen i en packpåse alternativt i ytterfickorna på säcken (som kan kopplas), utr årstidberoende naturligtvis.

Packpåsen följer bara med på turer där säckens volym inklusive ytterfickor inte räcker till alternativt på vintertur, där ytterfickorna oftast inte räcker för vinterdagsturens volymbehov. Påsen används alltid på pulkatur, bekvämt och snabbt når man det nödvändigaste utan att rota i pulkan.

Vid rast på vandringstur sitter packpåsen snabbt tillgänglig antigen på eller under locket. Använder själv uppdragssäcken. Annat alternativ är t ex fjällrävens packpåse med bärremmar, fast dessa saknar polstring...

När jag har kameragrejor packas dessa oftast i en höft/lårväska eftersom jag avskyr att ha väskor på magen/bröstet.

Just nu funderar jag på att sy en egen lite större packpåse (ca 40-50 L, rullöppning) som kan ta vinterutrustning och kameraprylar utan att väga mer än 500 gr (som uppdragssäcken). Påsen ska kunna komprimeras och ska ha ett enkelt bärbälte. Tips mottages tacksamt :).

J

Packpåse

Hade inte Haglöfs tidigare en kompressionssäck med "ryggsäcksfunktionalitet", Constrictor eller nåt?
Vore väl klockrent med bärremmar på sovsäckspåsen?!
På min Arc´terryx Bora kan man göra om topplocket till en förvånansvärt rymlig och bekväm midjeväska!

Constrictor

Jepp, den är allsidig och smidig på sina 25 liter. Jag reste med en sådan i åtta månader. Kolla mer på den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14202

Martin Nordesjö använder sin till att komprimera tältet också:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15296

En bröstrem var det första jag sydde dit. Största nackdelarna är de smala axelremmarna och att lock/småficka saknas i originalutförande. Den har efter två år börjat gå sönder i reminfästningarna.

Dagturssäck

De gånger jag har vandrat i fjällen har jag tagit med mig en lite ryggsäck som jag under vandringen har inrullad i liggunderlaget. Själv har jag en Haglöfs ShoSho 7000 när jag vandrar, men jag vet att t.ex. Lundhags V12 har löstagbara delar som kan användas som dagturssäckar. Jag föredrar dock en stabil variant som det går att fästa kamerastativ på.

Dagsturssäck

Har en gammal Fj Klättersäck, enklaste, lätta modellen . Rymmer tröja, ost och fika samt regnplagg för två. Fungerar som persedelpåse. Tål ca 8-10 kg.
Moderna "dagsturssäckar" har för många finesser och väger därmed för mycket. KISS är en bra princip.
Dagsturssäcken följer numera inte med då hela UL utrustningen inte är ivägen.... Hemmom varierar dagsturssäcken väsentligt i storlek beroende på om turen är en solo thermostur eller en Lucculisk tur på två....

Go tur

Johan K

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg