Vilken jacka inför fjällvandringen?

Hej!
Jag planerar en fjällvandring i sommar och behöver investera i en ny regnjacka. Eftersom vädret i fjällen kan vara oförutsägbart, är det viktigt att jag hittar en jacka som både håller mig torr under långa regnperioder och har god andningsförmåga när jag är aktiv.

Jag vet att många rekommenderar att köpa både en vindjacka och en regnjacka, men jag vill gärna ha en allt-i-ett-lösning. Har ni några tips på regnjackor som passar för fjällvandring? Jag är särskilt intresserad av modeller med pit-zips eller andra funktioner som ger extra ventilation.
Sommartid kör jag med poncho när det regnar.
 
Hej!
Jag planerar en fjällvandring i sommar och behöver investera i en ny regnjacka. Eftersom vädret i fjällen kan vara oförutsägbart, är det viktigt att jag hittar en jacka som både håller mig torr under långa regnperioder och har god andningsförmåga när jag är aktiv.

Jag vet att många rekommenderar att köpa både en vindjacka och en regnjacka, men jag vill gärna ha en allt-i-ett-lösning. Har ni några tips på regnjackor som passar för fjällvandring? Jag är särskilt intresserad av modeller med pit-zips eller andra funktioner som ger extra ventilation.
Hej.
Har en bättre begagnad Berghaus-jacka med Gore-Tex i trelagerskonstruktion. Kanske kan vara intressant? https://www.blocket.se/annons/1205136468
Har inte pit zips men jag tycker väven andades tillfredsställande för att inte bli blöt inifrån. Har förutom mina allra första fjällturer gått med jackor i Gore-Tex eller Cutan utan att ta med separat vindjacka.
 
Det finns ju olika skolor i detta och alla har vi våra lösningar. För egen del har jag en skaljacka (Fjällräven Keb eco-shell) som tjänar som mitt enda yttre plagg. Säljpitchen "andas mycket bra" ska inte tas som en sanning men se gärna till att jackan går att öppna upp i armhålorna. Men hur man än gör så blir man fuktig beroende på ansträngning.
 
3 lagers Arcteryx (gore tex pro) och Bergans med Dermizax NX är jackor som fungerat bra för oss. Är det första och kanske enda fjällvandringen fungerar såklart enklare alternativ, särskilt om det är en stugtur.
 
Tänk också på att så fort yttertyget blir blött av regnet så upphör all diffusion inifrån.
Så i det läget är dyra Gore-tex-jakcan inte bättre än en galonjacka.
Jag har avlt att ha en packlite regnjacka och byxor när det är riktigt skitväder och en vindjacka i bommullsblandning övrig tid då det inte är T-shirtväder.
 
Inte mycket användbara tips i den här tråden! Vilket jag antar beror på att ingen på forumet egentligen använder skaljacka eller goretex på vandring, helt enkelt för att de flesta inte uppskattar kompromissen (svettig när man rör sig, blöt när det regnar).

Det vore dock intressant att utmana den här jack-hegemonin. NÅGON finns det väl som ser ut som i Haglöfs-reklamen när ni vandrar, eller? Ingen?
Inte mycket användbara tips i den här tråden! Vilket jag antar beror på att ingen på forumet egentligen använder skaljacka eller goretex på vandring, helt enkelt för att de flesta inte uppskattar kompromissen (svettig när man rör sig, blöt när det regnar).

Det vore dock intressant att utmana den här jack-hegemonin. NÅGON finns det väl som ser ut som i Haglöfs-reklamen när ni vandrar, eller? Ingen?
Nja, jag tror nog att skaljacka är förhärskande i fjällen då det är ett tåligt plagg och att TS ändå fått ett par tips. Men det är klart, föredrar man kulturvandringar framför fjäll och skog kanske en skaljacka är överkurs?
 
Folk har väl olika erfarenheter. Jag skulle aldrig gå runt med en skaljacka som basplagg varken på sommarn eller vintern med undantag att det faktiskt regnar för det mesta.

Bra mycket bättre komfort med tröja -> vindtätt -> vattentätt (skaljacka eller annat) baserat på om vädret är: ingen vind -> vind -> regn.
 
Folk har väl olika erfarenheter. Jag skulle aldrig gå runt med en skaljacka som basplagg varken på sommarn eller vintern med undantag att det faktiskt regnar för det mesta.

Bra mycket bättre komfort med tröja -> vindtätt -> vattentätt (skaljacka eller annat) baserat på om vädret är: ingen vind -> vind -> regn.
Jag har underställ i ylle (+fleece om kallt), lätt vindskyddande jacka som andas (Patagonia Houdini Air) vid lätt vind och en vattentät skaljacka vid kraftig vind/regn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg