Dags för ett nytt forum

Det har blivit väldigt mycket mountainbikehatare i det här forumet. Allsköns osakligheter vädras. Vore det inte dags för utsidan att lägga upp ett nytt, som kunde heta jävlar mountainbikeåkare, så man slapp det värsta här.

Per

ipg289h; sa:
Det har blivit väldigt mycket mountainbikehatare i det här forumet. Allsköns osakligheter vädras. Vore det inte dags för utsidan att lägga upp ett nytt, som kunde heta jävlar mountainbikeåkare, så man slapp det värsta här.

Per

Utsidan kanske skulle ha en fråga om vilket som är det största hotet mot naturen:
1. Fossila bränslen
2. Utfiskning av havet
3. Överbefolkning
4. Mountainbike-åkare

:)

/Jonas U

utter; sa:
ipg289h; sa:

Per

Utsidan kanske skulle ha en fråga om vilket som är det största hotet mot naturen:
1. Fossila bränslen
2. Utfiskning av havet
3. Överbefolkning
4. Mountainbike-åkare

:)

/Jonas U

Jag brukar vara ute i Nåsten med mina två hundar, antar att MTB-åkare från Uppsala känner till området. Där upplever jag nog att det största hotet mot naturen är dom femtonåriga? tjejerna (eller killarna, fast dom har jag inte sett än) som rider utanför markerade ridstigar. ;-) Hästar kan orsaka riktigt stygga lerhål.

Vad det gäller vett och etikett hos folk man träffar på ute i skogen så är min personliga reflektion att de flesta MTB åkare visar större hänsyn vid möten och omkörningar än vad de flesta på hästrygg gör. Det kan i och för sig ha att göra med ålder (träffa mest på yngre ryttare) alternativt osäkerhet hos ryttaren på hur hästen reagerar vid möte med två draghundar som studsar upp och ned i selarna.

Hur som hellst så uppskattar jag i varje fall det faktum att det är en oerhörd variation av folk man träffar på ute i skogen, joggare, orienterare, ryttare, MTB åkare osv. Visst finns det rötägg i alla grupper, men det är inte skäl nog till att förbjuda eller bannlysa någon viss aktivitet.

/Jesper

[/QUOTE]

Jag tror det är barnvagnar.

Per [/QUOTE]

Iofs så har dom fyra hjul men tänk när det kommer en hel skolbuss med barn !!! Vilken förstörelse !!!!!
Det enda rätta är att förbjud allt som inte har med vandring att göra. Men det iofs. Dom går ju ut i naturen och uträttar sina behov och lämnar små vita papper överallt. Hmmmmm nej det enda raka är att inhägna alla skogar och låt folk hålla sig i städerna.

polarhund; sa:
Jag brukar vara ute i Nåsten med mina två hundar, antar att MTB-åkare från Uppsala känner till området. Där upplever jag nog att det största hotet mot naturen är dom femtonåriga? tjejerna (eller killarna, fast dom har jag inte sett än) som rider utanför markerade ridstigar. ;-) Hästar kan orsaka riktigt stygga lerhål.

Vi cyklar ofta i Nåsten och kan bekräfta att hästar, till skillnad från MTB, är fördärvliga för stigarna. MTB inverkar inte mer än fotgängare http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html Hästar däremot är tunga, hundratals kilo, och hovarna tränger ner djupt. Dessutom tillför de spillning. En stig som rids ofta blir med tiden ett sörjigt spår av hästträck som man varken kan gå eller cykla. Om man inte gillar att vada i hästskit eller ha den upp till naven.

I nåsten finns ett par stigar som är närmast oframkomliga, t ex väster om Högbyhatt och vissa stigar runt Lurbo, p g a hästträck.

Därmed inte sagt, att ridning borde förbjudas. Tycker t o m att det är OK med enstaka ryttare på vilken stig som helst. Men när de blir många är det ett faktum att de fördärvar stigen till den grad att den blir obrukbar för andra; varför det finns starka skäl att ha särskilda ridstigar.

Vi uppskattar också variationen, att det finns plats för alla i någon mening, som cyklister har vi inga problem alls med ryttarna, fast de kräver särskild hänsyn, en skrämd eller överaskad häst kan kasta av ryttaren, börja skena, slå bakut, etc, varför det är viktigt för den som cyklar att ge sig till känna och kolla att ryttaren har hästen under full kontroll innan man passerar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

ipg289h; sa:
polarhund; sa:

Vi cyklar ofta i Nåsten och kan bekräfta att hästar, till skillnad från MTB, är fördärvliga för stigarna. MTB inverkar inte mer än fotgängare http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html Hästar däremot är tunga, hundratals kilo, och hovarna tränger ner djupt. Dessutom tillför de spillning. En stig som rids ofta blir med tiden ett sörjigt spår av hästträck som man varken kan gå eller cykla. Om man inte gillar att vada i hästskit eller ha den upp till naven.

I nåsten finns ett par stigar som är närmast oframkomliga, t ex väster om Högbyhatt och vissa stigar runt Lurbo, p g a hästträck.

Därmed inte sagt, att ridning borde förbjudas. Tycker t o m att det är OK med enstaka ryttare på vilken stig som helst. Men när de blir många är det ett faktum att de fördärvar stigen till den grad att den blir obrukbar för andra; varför det finns starka skäl att ha särskilda ridstigar.

Vi uppskattar också variationen, att det finns plats för alla i någon mening, som cyklister har vi inga problem alls med ryttarna, fast de kräver särskild hänsyn, en skrämd eller överaskad häst kan kasta av ryttaren, börja skena, slå bakut, etc, varför det är viktigt för den som cyklar att ge sig till känna och kolla att ryttaren har hästen under full kontroll innan man passerar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Sant,innan man ger sig på MTB åkarna så kanske man ta upp debatten om att hästar förstör mer änn MTB åkare och vandrare tillsammans...Om än mer..
Så avsluta häxjakten på MTB åkarna och ta upp den med de som rider på Stigarna och eljusspåren...
End of discussion

Det här var ju en annorlunda och roande diskussion! :)
Ska vi dra det till dess spets?
Förbjuda älgarna i skogen? Och hararna då?

Näe, skämt åsido. Polarhund talade väl. Vi måste alla samsas. Skulle va så mycket trevligare om alla slutade skälla på varandra och började samverka istället. Idén med ett allmänt "skällforum" är spännande... Man börjar ju ledsna på att alla trådar spårar ur och dras ifrån kreativa svar på huvudfrågan till "näe glöm det, du förstör" och liknande nedslående kommentarer.

Väl mött
/IMO

IMO; sa:
Näe, skämt åsido. Polarhund talade väl. Vi måste alla samsas. Skulle va så istället. Idén med ett allmänt "skällforum" är spännande... Man börjar ju ledsna på att alla trådar spårar ur och dras ifrån kreativa svar på huvudfrågan till "näe glöm det, du förstör" och liknande nedslående kommentarer.

Väl mött
/IMO

Instämmer helt. Hela meningen med utsidan.se är ju att man ska kunna få tips och ge ett eller annat. Detsamma gäller ju ute i naturen oavsett vilken aktivitet man håller på med. Man träffar ju på all möljiga när man är ute och det är alltid roligt att få en pratstund.

ipg289h; sa:
utter; sa:
1. Fossila bränslen
2. Utfiskning av havet
3. Överbefolkning
4. Mountainbike-åkare

Jag tror det är barnvagnar.

Per

Hej Per och alla andra Uppsala-MTB:are -

- se upp i skogarna!!!

I lördags levererades min (och hustruns) "Mountain Baby Stroller" med luftpumpade offroadhjul och kugghjulsbroms. Och om några dagar levereras passageraren... Och eftersom jag även är MTB-åkare så vet jag var stigarna finns där den ska testas! Gula stigen, Nåsten, Berthåga - singletrack får en extra krydda när man måste väja för barnvagnar innan man tar sats för ett drop.

Med glimten i ögat,
# Magnus

PS Som det verkar på vissa så får man bara tillhöra en befolkningsgrupp och man måste hata alla andra. Vilken ska jag välja? Hmm - det blir svårt det här...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg