Det enda trista med lättviktsskorna är att de har kort livslängd.!
Instämmer till 100% speciellt mtp att dom dessutom är ganska dyra... :-/... 1500:- för ett par avskalade löparskor som dessutom slits ner snabbare än andra. Det borde ju vara tvärtom.
Men nu skall vi inte klaga
Dom är fantastiskt sköna att springa i, så jag antar att som är värda de extra hundringarna...
I går kväll blev det som planerat den nydöpta "Tullingebergsmilen" döpt efter slingans högsta punkt, som dessutom är vändpunkt.
Första passet på asfalt i eget tempo med DS Trainer, efter förra lugna passet med Malin så hade jag lite värk i fotleder och något trötta vader. Så det var med lite spänning jag gav mig ut.
Började lugnt utmed Glömstavägen, kände på löpsteget och varierade fotisättingarna lite. Det kändes bra. Det är en markant skillnad med dessa skor när man kommer in på grusvägen som förbinder Glömstavägen med Kästa, grova stenar och ojämnheter känns direkt, men det funkar bra.
När jag börjar närma mig tullingebergsbacken så sänker jag tempot något, laddar lite... eftersom jag inte vet hur jobbig backen är att springa i normaltempo. Men den var inte så jobbig, inte första stigningen, det är den andra stigningen den lite flackare som kommer direkt efter som suger i benen. Jag är hyfsat seg när jag når toppen. Tappade 10sek/min under stigningen från 4:30 till 4:40, tänkte först att det skulle jag lätt ta igen utför, men icke, jag var helt slut och orkade helt enkelt inte släppa på fullt utför
utförslöpning är något man borde träna lite på.
Nästa del av slingan som är värd att nämna är Bokvägen som är en lugn villagata, men som har några jobbiga stigningar, tre pucklar skall man över.
Sista delen är Kästadalsvägen som är en lättsprungen gata, det som stör lite att den bitvis saknar trottoar, och om det finns någon är den ofta smal med överhängande häckar...
Kvälls solens sken var starkt, så solglasögonen gjorde sitt, och värmen sitt :-/, konstaterade, än en gång, att jag måste fixa en ny lösning för svetthantering på huvudet, buffen släpper igenom för mycket. Om det är någon som har en bra lösning så hojta till.
Modifierade sträckan lite från förra gången, visade sig bli åt "fel" håll, så distansen landade bara på 9,95km, det skall justeras. Tiden blev 46:02, som är ett för mig helt ok 4:37 tempo. Med lite träning, skadefrihet och ff a en flackare bana så känns inte sub 40 helt onåbart. Även om 6 minuter nu är en oändlighet i löparsammanhang. Jag gav ju ändå inte allt jag hade.
Karta:
http://connect.garmin.com/player/10778401
//Thomas