Dagens aktivitet?

Veckans aktiviteter har varit ganska få... kom hem från Sarek i måndags natt. Tisdagen gick åt till uppackning och tvätt, men kom iaf iväg på en skogslöptur på kvällen, 8km som kändes i går, verkar som om vandrings och löpmuskler är lite olika ;-)... men som vanligt har jag gått ner lite efter 2 veckors vandring och det kändes när jag sprang :).

Såg en massa svamp i skogen så i går blev det en svamp och blåbärs tur...

http://www.utsidan.se/blogs/trails/15692.htm

Idag skall jag försöka få till det med en löp eller cykeltur... men först skall jag ta hand om 1200-1300 bilder....

Thomas

F n har jag samma kära besvär som Noob, dvs nära vän på besök. Det är verkligen svårt att få till vettig träning. Istället har vi gått trevliga promenader mm mm, senast på Västerfjället (den enda soliga dagen) och igår på Andersön. På kvällen drog vi dessutom dit och grillade fiskpaket (skrubba, så går det när man inte har råd med rödspätta... men gott ändå!). Igår blev dock inaktiviteten för tung, så jag sprang Räntmästarvägen 9x upp och ned, 60 höjdmeter per repetition. Och ja, det viktigaste var att jag hade en 10:e repetition i benen (men klockan gick lite för fort...) Tid ca 56 min.

Blev idag 7,69km vid Brantbrinks IP, varmt och lite trögt... inte van att springa mitt på dagen :-/ Beslöt mig för att det skulle bli ett ganska lugnt pass i 5 tempo.

Efter de längsta backarna var jag hyfsat trött och låg då på 5:02... knappade in på flacken i slutet av rundan och slutade på 4:58 tempo. 38:14 var jag ute. Ett lagom pass.

//Thomas

En lektion i kundbemötande...

Gårdagens aktivitet blev rätt splittrad. Först åkte jag och Kalle till Andersön, fiskade en stund och pratade desto mer. Jag stod och viftade med fluga, givetvis utan framgång (ingen plats för bakkastet, så det blev till att fiska längs med stranden..) När jag fick låna haspeln så smällde nybörjarturen till med en harr. Drygt 38cm och bukig, alldeles full med husmask-hus och snäckskal, och med en välutvecklad överläpp. Misstänker att de går och gnager på botten det mesta av tiden, när de inte äter små silverröda Mepps 1:eek:r...

På väg hem tänkte vi ta varsin pizza på Spader Dam på Frösön. Spanade in varsin pizza på listan på väggen, och valde den ena som panpizza, eftersom det stod en handskriven liten extraskylt att "Alla pizzor kan fås som pan-pizza". Kortbetalade. Såg på kvittot att det stod "150 kr", så jag frågade om inte pizzorna kostade 60+55 som det stod på den stora väggtavlan? -Nej, panpizza kostar 95. "Var står det?" -Det står på tavlan, bröt pizzabagaren, en ung kille, in. Jaha, tänkte jag, bäst att kolla in det till nästa gång.

Det stod inte på tavlan. Jag bad kassörskan visa var på tavlan det stod, eftersom jag inte kunde hitta det. Hon och pizzabagaren pekade gemensamt på en handskriven skylt i vinkel bredvid den handskrivna skylten "Alla pizzor kan fås som pan-pizza". På den skylten stod "Pizza X 110 kr, pizza Y 115 kr ... ...alla övriga pizzor 90/95kr".

Medan vi satt och väntade på maten, började jag tänka om. Först hade jag känt att jag gjorde en miss, att jag läst fel nånstans och därför fick skylla mig själv. Men, sen började jag tänka att "i ett annat land hade kunden krävt pengarna tillbaka, sagt -OK, då tar jag en vanlig pizza istället", kanske t o m blivit otrevlig pga den uppenbart tveksamma märkningen. Och i ett annat land hade personalen inte varit så korta, kanske snarare ursäktat sig (även om det varit minutiöst väl utmärkta priser), för kunden har faktiskt alltid rätt. Så, jag tänkte att jag vänligt skulle be dem ändra på skylten som jag inte fattat, och göra detta utan att det blev en scen. My bad, visade det sig.

Så, när jag skulle ta emot pizzorna jag betalat för, frågade jag vilken som var panpizzan. Bagaren berättade stolt att "det känns" (antagligen för att motivera det högre priset, och pizzan var verkligen tung!). Så jag svarade lugnt "Bra, då lämnar jag den här, och så skulle jag vilja be er sätta ut panpizzapriserna på den stora skylten med pizzorna". Kassörskan svarade surt att "Ni är faktiskt de första två som inte hittat priserna".

Där nånstans rann det över för mig. Som sagt, i ett annat land hade en annan kassörska sagt "Åh ursäkta, jag beklagar att ni missuppfattade priserna (även ifall de varit övertydligt synliga)". Hon skulle kanske t o m ha sagt "Vi ska se till att ändra det" (och sen kunde hon och bagaren ha skrattat gott åt oss när vi gått, eller faktiskt ändrat på skylten). Men, det gjorde hon inte.

Så jag svarade, "Ja, vi är ju två normalbegåvade personer som uppenbarligen missade den prisdetaljen. Så, som en påminnelse om att det går att missa märkningen, lämnar jag min pizza här".
Varpå den unge pizzabagaren höjer rösten: "Det kan du inte göra!"
-Jaså, kan jag inte?
"Du kan inte göra så, jag tillåter inte att du lämnar en pizza du betalat för!"
-Jag har betalat min pizza och jag gör vad jag vill med den.
"Ja men du kan ju inte betala och sen inte ta emot pizzan, då får du ju ta den!"
-Det är ingen vidare idé att du säger åt mig vad jag ska göra, då riskerar du bara att förlora en kund för gott. Vilket du just gjorde. Därvid stängde jag dörren till pizzerian med ett "Idiot."

Vafan är detta? Kalle, filbunkslugn som alltid, fällde kommentaren. Men, så bor han också i Götet, där konkurrensen gör att pizzeriorna inte har råd att förolämpa kunderna i nån vidare utsträckning.

Så, i fortsättningen kommer jag inte att handla pizza på Spader Dam, Frösön. Det hjälps inte att de har goda pizzor och hyfsade priser. Jag äter fanimig hellre knäckemacka än har nån beskäftig 25-årig pizzabagare att skälla på mig, för att jag lämnar en pizza som jag pröjsat en hundring för. Kanske var det jag som var dumihuvet, eller så kanske det är fler än jag som köper sin pizza någon annanstans i fortsättningen.

Börjat springa något pass då och då barfota. Första tanken är att se hur fotleder reagerar på det hela och sen är det bara riktigt skönt. Bör nämnas att jag springer endast på gräs dessa gånger. Har kikat lite på Fivefingers då det vore trevligt att kunna springa stigar utan att oroa sig för barr och sten men ännu inget beslut taget.

Gällande ovanstående pizza håller jag helt med. Kunden har rätt och det ska inte tjafsas emot om en sådan skitgrej. Ta det med ett leende, ändra skylten vid behov och gå vidare. Basta.

Senast ändrad:
Dagens och helgens enda aktivitet blev några timmars cykelpolo.
Inte så mycket puls men jag brukar alltid ha träningsvärk i någon konstig ryggmuskel efter polospel.

Gårdagens aktivitet blev rätt splittrad. Först åkte jag och Kalle till Andersön, fiskade en stund och pratade desto mer. Jag stod och viftade med fluga, givetvis utan framgång (ingen plats för bakkastet, så det blev till att fiska längs med stranden..) När jag fick låna haspeln så smällde nybörjarturen till med en harr. Drygt 38cm och bukig, alldeles full med husmask-hus och snäckskal, och med en välutvecklad överläpp. Misstänker att de går och gnager på botten det mesta av tiden, när de inte äter små silverröda Mepps 1:eek:r...

På väg hem tänkte vi ta varsin pizza på Spader Dam på Frösön. Spanade in varsin pizza på listan på väggen, och valde den ena som panpizza, eftersom det stod en handskriven liten extraskylt att "Alla pizzor kan fås som pan-pizza". Kortbetalade. Såg på kvittot att det stod "150 kr", så jag frågade om inte pizzorna kostade 60+55 som det stod på den stora väggtavlan? -Nej, panpizza kostar 95. "Var står det?" -Det står på tavlan, bröt pizzabagaren, en ung kille, in. Jaha, tänkte jag, bäst att kolla in det till nästa gång.

Det stod inte på tavlan. Jag bad kassörskan visa var på tavlan det stod, eftersom jag inte kunde hitta det. Hon och pizzabagaren pekade gemensamt på en handskriven skylt i vinkel bredvid den handskrivna skylten "Alla pizzor kan fås som pan-pizza". På den skylten stod "Pizza X 110 kr, pizza Y 115 kr ... ...alla övriga pizzor 90/95kr".

Medan vi satt och väntade på maten, började jag tänka om. Först hade jag känt att jag gjorde en miss, att jag läst fel nånstans och därför fick skylla mig själv. Men, sen började jag tänka att "i ett annat land hade kunden krävt pengarna tillbaka, sagt -OK, då tar jag en vanlig pizza istället", kanske t o m blivit otrevlig pga den uppenbart tveksamma märkningen. Och i ett annat land hade personalen inte varit så korta, kanske snarare ursäktat sig (även om det varit minutiöst väl utmärkta priser), för kunden har faktiskt alltid rätt. Så, jag tänkte att jag vänligt skulle be dem ändra på skylten som jag inte fattat, och göra detta utan att det blev en scen. My bad, visade det sig.

Så, när jag skulle ta emot pizzorna jag betalat för, frågade jag vilken som var panpizzan. Bagaren berättade stolt att "det känns" (antagligen för att motivera det högre priset, och pizzan var verkligen tung!). Så jag svarade lugnt "Bra, då lämnar jag den här, och så skulle jag vilja be er sätta ut panpizzapriserna på den stora skylten med pizzorna". Kassörskan svarade surt att "Ni är faktiskt de första två som inte hittat priserna".

Där nånstans rann det över för mig. Som sagt, i ett annat land hade en annan kassörska sagt "Åh ursäkta, jag beklagar att ni missuppfattade priserna (även ifall de varit övertydligt synliga)". Hon skulle kanske t o m ha sagt "Vi ska se till att ändra det" (och sen kunde hon och bagaren ha skrattat gott åt oss när vi gått, eller faktiskt ändrat på skylten). Men, det gjorde hon inte.

Så jag svarade, "Ja, vi är ju två normalbegåvade personer som uppenbarligen missade den prisdetaljen. Så, som en påminnelse om att det går att missa märkningen, lämnar jag min pizza här".
Varpå den unge pizzabagaren höjer rösten: "Det kan du inte göra!"
-Jaså, kan jag inte?
"Du kan inte göra så, jag tillåter inte att du lämnar en pizza du betalat för!"
-Jag har betalat min pizza och jag gör vad jag vill med den.
"Ja men du kan ju inte betala och sen inte ta emot pizzan, då får du ju ta den!"
-Det är ingen vidare idé att du säger åt mig vad jag ska göra, då riskerar du bara att förlora en kund för gott. Vilket du just gjorde. Därvid stängde jag dörren till pizzerian med ett "Idiot."

Vafan är detta? Kalle, filbunkslugn som alltid, fällde kommentaren. Men, så bor han också i Götet, där konkurrensen gör att pizzeriorna inte har råd att förolämpa kunderna i nån vidare utsträckning.

Så, i fortsättningen kommer jag inte att handla pizza på Spader Dam, Frösön. Det hjälps inte att de har goda pizzor och hyfsade priser. Jag äter fanimig hellre knäckemacka än har nån beskäftig 25-årig pizzabagare att skälla på mig, för att jag lämnar en pizza som jag pröjsat en hundring för. Kanske var det jag som var dumihuvet, eller så kanske det är fler än jag som köper sin pizza någon annanstans i fortsättningen.

Vad sa pulsklockan under detta pass? :)

Sytt skinnmockasiner till frugan, syr även en skinndräkt typ indianstil med direktbroderade pärlor, pärlorna var jobbiga men har kommit op ett knep...

Mockasinerna är på bilden halvfärdiga, mycket sömnad o dekor är det kvar att fixa, men det är en kul hobby att sy skinnsaker.

Bilagor

• SANY0320.jpg
    SANY0320.jpg
    32.8 KB · Visningar: 201
Äntligen!

Tror äntligen jag börjar komma igång igen ;)
Började dagen med en 5km löprunda på 21:55 (mkt backig bana) Tog sen min nya Kawa Versys till GKF för en paddetur med min nya Trapper Royal(i kol) det blev 15km med ett snitt på 9,1km/h, lite blåsigt med solig å gött (badtemp. 19,5gr)
Kan det bli så mkt bättre? Jag tycker i alla fall inte det ;)

/Janne

Vad sa pulsklockan under detta pass? :)
Borde inte Staffan lägga sin energi på de som behöver den bäst? Sina nära och kära? Tänka lite mer i Family Values? Förresten: Innebär den nya 40-tummaren (ja alltså, en TV) att du ska vara pappaledig? Komplettera isf med en Xbox 360 och Fallout 3 så... Risken är att du helt försvinner från Facebook.

Igår var aktiviteten bakfylla. I lördags lite fiske (kallt att stå lårhögt utvadad iförd badyxor, men stövlarna är ju i stugan!) och två små harrar, samt åtta rundor upp och ned i Frösöns slalombacke á 97 höjdmeter, på 58 minuter. Rätt ont i benen efter den betan.

Imorse en skön runda runt Frösöberget. Härligt att det ligger höst i luften, plågo-metern ger lägre utslag på löppassen nu...

En ny mil

Sprang härom dagen en nykomponerad slinga med utgångspunkt från Brantbrinks IP... en ganska kuperad variant som är perfekt träning, den slingan mätte 7,7km... i dag var det dags att förlänga den lite dessutom med en rejäl backe till.

Jag och Malin gick 7,7:an i går och hon bestämde sig då för att och så springa den, fast i motsatt riktning eftersom backarna då tydligen skulle kännas mindre jobbiga :).

Sagt och gjort så startade vi vid Brantbrink och sprang åt varsitt håll. Planen var att vi båda skulle sikta på 50 minuter så att vi kom i mål samtidigt... jag fick dessvärre ett ofrivilligt stopp på några sekunder, med efterföljande gång några meter eftersom spåret går rakt igenom en kohage och just när jag kom så skulle dom stå precis på spåret, har väl lite koskräck, så jag tog det extra lugnt för att inte reta upp någon kossa :-/.

Efter 4,3km så möttes vi, då hade jag 6km kvar och Malin som då sprungit 3,4 alltså 4,3km kvar.Hon såg pigg ut. Själv så var jag tung i benen idag, kände stelhet på insida lår, och vågade inte trycka på för fullt.

Den nytillkomna delen av slingan går först en del utför... men sen givetvis en hel del uppför, med några branta kullar att ta sig över. Stramheten i låret avtog lite grann och jag kunde slappna av lite på slutet, insåg att jag kanske skulle klara sub 50 så jag ökade lite på slutet...

... men icke! 10:32 på 50:20 (4:52 tempo) blev det... får skylla på korna, tror jag klarat det om det inte varit för att jag tvekade inför att bara rusa förbi dem, som alla andra tydligen gör.

Malin däremot kom i mål innan utsatt tid!... blev 7,77km på tiden 49:07, mycket bra jobbat. Nästa gång är det jag som skall "vinna"!

Många löpare i spåren, och cyklister, orienterare och stavgångare... det märks att industrisemestern snart är slut.

Karta och data: http://trail.motionbased.com/trail/activity/8670167

Btw... försökte använda Garmin Connect som man tydligen måste använda framöver... funkade givetvis inte speciellt bra.... :-(

[edit] nu funkade det! En länk till, med "play" funktionen: http://connect.garmin.com/player/9982075

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg