Dagens aktivitet?

Tisdagkvällens efter-jobbet-aktivitet blev en skön kvällspromenad med Anders på Frösön. Lugnt och tyst, jmf med skrålandet på Krogstråket på andra sidan sjön. I höjd med Lövsta tog jag av mina inte-tillräckligt-ingångna Dr Martens och gick sen barfota hela vägen hem. Skoskav.

För övrigt tar jag små glädjeskutt över att det faktiskt kan anas en liten, liten doft av höst i luften!

Löpning onsdag kväll: ca 22 km backar, platt, asfalt, grusväg, stig - "Frösön runt". Tog 2h 10 min. Första kilometrarna kändes det som att jag hade en löpstil som Pingu. Hårt, platt, jobbigt. Sen lite fart och glädjeyra längs lång, mjuk, svagt sluttande grusväg genom skogen. Stig över hyggen och genom blandskog, frisk doft från marken efter eftermiddagens regn. Lyssnade på en P1-dokumentär om nybyggare i tre delar - järnvägsrallarna, vattenrallarna, och "nybyggarna" i modern tid... Passar mitt vildmarksromantiska och ekonomhistoriska intresse :) Sen asfalt, vind, och uppför, uppför, uppför. Ner till Storsjönivå igen, och så upp... Var ganska slut när jag kom hem, men hade ändå både lust och ork att öka farten de sista kilometrarna. Bäst: att den mentala spärren/motståndet mot att springa under så lång tid återigen besegrats. Måste göras om! Ska bara vila lite först...

ps Allt blir så klart enklare av att ha någon som peppar en innan löpturen, och pysslar om vraket när det släpar sig in genom dörren drygt två timmar senare...fantastiskt. ds

Gårdagens aktivitet - en halv besvikelse

Efter att ha inlett veckan med två morgonlöpningar á ca 40 min (i tisdags 40 ganska jobbiga minuter..) drog jag igår ett A2+-pass, eller vad man ska kalla det. Tänkte springa drygt femton km UTAN ryggsäck eller annat krångel, med en hel del backar. En bit in i passet kändes det lite för bra, och jag fick för mig att jag sprang Jävligt Fort. När jag vände uppe i Rasten-backen (stigningen är nånstans mellan 50 och 100 höjdmeter..) och halsade lite dricka, kändes det Riktigt Bra. På väg hem ökade jag tempot, drog på mig syra över Annersia-bron. Såg de tomma gelförpackningarna efter Östersundsmaran.

När jag kommit hem och tvättat bort alla döda småkryp ur ansiktet (jag såg inte klok ut, ja alltså, mindre än vanligt), mätte jag upp sträckan. Hade ju sprungt i 1:17, så jag tänkte mig närmare två mil. Men inte fan. Efter att ha tagit i som en idiot, slutade sträckan ändå på 17-18km, dvs ungefär ett 4:20-tempo. Ridå.

Här har man sprungit röven av sig en hel vår och sommar istället för att bara existera, halsa rödvin och köra runt med husvagn så som det anstår mig. Och så springer man ändå halvmediokert. Fan.

Idag, efter en natt med knappt tre timmars sömn, har jag mest ägnat mig åt kaffe och slösurf. Och ett styrkepass (bröst-rygg), känns bra att variera löpningen. Ingen som vill sälja ett par skate-rullskidor?

När jag kommit hem och tvättat bort alla döda småkryp ur ansiktet (jag såg inte klok ut, ja alltså, mindre än vanligt), mätte jag upp sträckan. Hade ju sprungt i 1:17, så jag tänkte mig närmare två mil. Men inte fan. Efter att ha tagit i som en idiot, slutade sträckan ändå på 17-18km, dvs ungefär ett 4:20-tempo. Ridå.

Här har man sprungit röven av sig en hel vår och sommar istället för att bara existera, halsa rödvin och köra runt med husvagn så som det anstår mig. Och så springer man ändå halvmediokert. Fan.

Det slår ändå inte min polare G som hade grymma simtider fram tills han upptäckte att bassängen var 25 meter och inte 50 :)

Dilettanteri

Satt i eftermiddags i trädgårdsmöbeln och avnjöt en Bedarö bitter, några smörgåsar, endorfiner och ett telefonsamtal med min bror om Thorns kvalitet, inte på cyklarna, på brochyrerna.

Då kom frun ut och berättade att hon sålt en älgväska i linne till en förbipasserande cyklist vilken cyklat hit från Kroatien med långfärdspackning och hunden i släpkärra. Tre månader hade det tatt. Plötsligt kändes dagens cykelfärd från Tierp till Vassunda som dilettanteri.

Kroaten försvann åt Arlanda till för att ta flyget hem.

Turen från Tierp till vassunda var idag på 99 km och tog 3 timmar och 45 minuter.

Körde 10 vändor i slalombacken i Flottsbro. Totalt ca 1 000 höjdmeter och 8,7 km. Ca 4 kg i ryggsäcken vid starten, varav en del dricka som gick åt under passet! Bra draghjälp av två konkurrenter/medtävlare på kommande Bamm.

/Krister

Dubbelpass ;-)

Började dagen med en tidig löpning 7,5km i Partille(den grönvita slingan) satte mig direkt efteråt på min MTB å cyklade runt stora å lilla Delsjön i Skatås!
Imorgon blir det paddling ett LD-pass till Kungsö/Valö sen kör vi till Vinga(undrar om man kan smygtälta där) annars får man köra in till St. Rävholmen!
Å på fredag drar jag/vi till DKM, livet är faktiskt rätt underbart ;)

/Janne

In reverse order:

Idag SKULLE jag också ha kört ett gäng backvändor. Nåt slags jobb satte stopp för det. Istället blev det en morgonvända på 45 min i skönt tempo, och så ett axelpass senare under dagen.

Igår bålstabilitet, hade fått en sten i foten... Hur bär man sig egentligen åt för att trampa in en vass sten i hälen, alltså baktill, mitt över hälsenan? Den satt iaf gôtt fast, Ulrika fick dra ut den med pincett.

I förrgår rehabtränade jag lite, simning ca 20 min i Storsjöns numera rätt kalla vatten (regnet, ni vet). Tillräckligt för att få träningsvärk för mig som aldrig simmar annars. I övrigt latade vi oss mest, löste korsord och fiskade lite. Drog en harr på 40 cm på tredje kastet (vid badplatsen!), samma mördarspinnare som vanligt... Sen bytte jag till flugspö och fick bara småfisk. Som vanligt. En på 27 cm var den största. Men, desto roligare var att Ulrika lånade flugspöt (och vadarna, gubevars!) och drog sin första flugfisk! Så, igår inleddes projekt Lära sig Binda Flugor med fyra hackeltorrflugor i stl 14.

I för-förrgår skulle jag genomföra sista riktiga långpasset för säsongen. Jag kände dock från det att jag vaknade att det skulle bli en skitdag, och eftersom jag jobbade både lör och sön så blev det rätt mycket kalkon. Hade planerat 3.5 timmar löpning i Spikbodarnas spår (milen och 15km-spåret). Blött och trevligt var det, så med ryggsäck höll jag bara 5.55-minuterstempo trots att jag kände att det gick för fort! Misär således. Efter 25 km gav jag upp, och påminde mig att genrepet ska vara misslyckat för att premiären ska bli bra. Vid det laget var jag genomblöt och -lerig upp till knäna. Eftersom fötterna var konstant blöta hade jag fått skavsår (inkl ett i lilltåns hudveck, alltså ungefär som när goretexskor går sönder!), så mycket för all käck visdom om att "det är skönt med blöta fötter".

För att återknyta till idag: Just nu ugnssteker jag harren med smör samt lite parmesan, dijon och pesto (är faktiskt lite less på vanlig stekpanneharr, trevligt med en sån sommar då man hann lessna!), och till det kokas rödbetor. Ulrika har varit på jobbet i mer än tolv timmar. Media är en lyxig bransch, typ få vara i TV och sån't.

Veckan so far....

Har inte blivit så mycket träning som jag hoppats på, har hållt mig syselsatt med att fixa lägenheten, som nu äntligen börjar närma sig klar :)

Men några pass har det iaf blivit...

I fredags var det premiär för nya skorna ett par Asics DS trainer, som ersätter mina gamla klumpiga asfalt/grusskor... dessa är mycket lättare sitter tight och mycket skönt, passar min fot perfekt!... Priset för lättheten är att dom inte har samma dämpning, främs i framfoten... blir spännnande att se hur jag klarar att springa i lite mer avskalade skor.
Vi bestämde oss för att springa 5:an fast att jag skulle lägga till elljusslingan i början, sen var tanken att jag skulle komma i kapp Malin... efter "nya milen" passet några dagar innan så var jag lite revanschsugen ;-)... regnet öste ner och det passade mig ganska bra. Skorna kändes perfekta, eftersom de knappt kändes på foten. Bra markkänsla och låg profil... i like...

Kom i kapp Malin i början på sista rakan :) . 6,56km på 32:11... 4:41 tempo. Det kändes bra.
Gps karta med player: http://connect.garmin.com/player/10575925

Helgen gick åt till möbelinköp och montering... :-/ men det blir fint.

I tisdags var det dags för en asfaltsrunda... länge sen sist. Men jag var sugen på att testa skorna på asfalt också + att jag rekat en mil i närområdet. med mycket backar :)

Ganska nöjd med rekningen eftersom distansen blev 10:08km. Sprang med Malin som var grymt duktig som klarade alla backar, främst Tullingebergsbacken som är småjobbig... 10:08km på 1:05...

Gps: http://connect.garmin.com/player/10575922

I dag åkte vi till Lida för en skogsrunda, jag tog åttan och Malin 4,7:an, gick riktigt bra i början och jag kände mig inte toktrött när jag närmade mig toppen på skidbacken... höll ett bra flow i skogen, kände mig lätt och rapp i steget. Efter drygt 5 km vände det :-/... började bli trött i fotlederna och flåset kändes inte 100... tror att DS tranier skorna gör att fötterna får jobba lite mer än i mina gamla och att jag helt enkelt inte återhämtat mig från asfaltspasset. Kom igen i slutet och sprang om Malin lite tidigare än jag brukar, hon var lite seg idag...

7,9km, 41:45 ... 5:17 tempo

http://connect.garmin.com/player/10624619

På lördag planerar jag att testa asfaltsmilen i eget tempo, eller så blir det en vända till Flottsbro och lite backlöping...

//Thomas

Knäkänningar och värmebölja innebar kort backe idag, mer av ett mjukt tempopass. Antar att det är för sent att vässa formen ytterligare till BAMM, så jag satsar på att hålla mig skadefri istället. Och dopa mig.

Ikväll fiske på Andersön. Stod egentligen mest och tittade på när Ulrika vispade fluga, iförd mina abnormt överdimensionerade vadare i stl 44/45. Några småharrar, men rätt avslaget vakande.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg