Dagens aktivitet?

Skrev lite om det på bloggen istället...

http://www.utsidan.se/blogs/trails/15851.htm

Det blev en rolig runda med mycket sicksack... det ser man om man kollar på kartan och zoomar in :).

Thomas
Bra presterat under de omständigheterna! Kul beskrivning av "intervallerna", känner väl igen mig, utom när du skriver att det var roligt. Det är så in i bängen trist att inte kunna fokusera på den egna löpningen.

Angående stigningar så är GPS totalt opåliotligt för att bestämma höjd. Backen upp till Katarina kyrka är riktigt tung (har sprungit där) men några 100 m kan jag inte tänka mig att det är.

Diffen mellan klockan och officiell tid är intressant. Det brukar slå minst 10 sek mellan den tid jag mäter upp och "chip-tiden". Det betyder att antingen min klocka eller officiella mättisystemet räknar fel. märkligt.

Bra presterat under de omständigheterna! Kul beskrivning av "intervallerna", känner väl igen mig, utom när du skriver att det var roligt. Det är så in i bängen trist att inte kunna fokusera på den egna löpningen.

Angående stigningar så är GPS totalt opåliotligt för att bestämma höjd. Backen upp till Katarina kyrka är riktigt tung (har sprungit där) men några 100 m kan jag inte tänka mig att det är.

Diffen mellan klockan och officiell tid är intressant. Det brukar slå minst 10 sek mellan den tid jag mäter upp och "chip-tiden". Det betyder att antingen min klocka eller officiella mättisystemet räknar fel. märkligt.

Tackar! Ja... mtp omständigheterna så är jag ju nöjd, det gick liksom inte att springa fortare... så det var bara att gilla läget och försöka göra något positivt av det.

Gps:ens höjdberäkningar tar jag med en nypa salt, i allafall när det gäller löpning på mer kuperade ställen, däremot när man knallar upp på berg, så stämmer det förvånansvärt bra. Vistan mätte t ex Låddebakte exakt på metern i somras.

Tiden blir jag inte riktigt klok på... dels så vet jag ju att klocktiden (45:52) inte stämmer, eftersom jag schabblade med stoppknappen :-/. Men det lustiga är att när jag kollar på Garmin Connect´s player så räknar den till 46:15 en sekund från officiella tiden.

Och sen så blev ju distansen längre, mtp stoppschabblet så rör det sig säkert om uppemot 200m extra, men det är väl sicksackandet...

//Thomas

Dagens aktivitet = surar för att skallen vill att jag ska ut och springa långt, långt i det fina höstvädret, medan kroppen passar på att bli trött, öm och förkyld... :(

Dagens aktivitet

Känner igen det där...Hjärnan skriker "spring". Kroppen säger "dra täcket över huvudet". Förkylning på antågande. Har däremot cyklat 2 mil i soligt men blåsigt väder. Fick öronvärk. Aj.

Jag har ett minne av att jag sprang BAMM med Krister fredag och lördag. Mina tår minns det särskilt bra. Har träningsvärk än, men högerknät börjar skärpa sig.

Helt galet roligt var det, och det var fantamej värt varenda minut av slit i eller utanför löpspåren, upp- eller nedför Frösöbacken.

Skulle gärna skriva ett långt inlägg, men jag förväntas "jobba" nu. Tack för i år, Krister!

Jag har ett minne av att jag sprang BAMM med Krister fredag och lördag. Mina tår minns det särskilt bra. Har träningsvärk än, men högerknät börjar skärpa sig.

Helt galet roligt var det, och det var fantamej värt varenda minut av slit i eller utanför löpspåren, upp- eller nedför Frösöbacken.

Skulle gärna skriva ett långt inlägg, men jag förväntas "jobba" nu. Tack för i år, Krister!

Ja just det ja, jag och Anders sprang ju Bamm (Björkliden Arctic mountain marathon) i helgen som var. Mitt vänstra knä försöker påminna mig, men det börjar skärpa sig.

Liksom tidigare år var det en upplevelse att tillsammans med drygt 200 andra bergslöpare ge sig ut på fjällen kring Björkliden. På den långa banan hade jag och Anders konkurrens av knappt 20 lag. Bland konkurrenterna fanns det många riktigt duktiga löpare/orienterare/skidåkare/idrottare-what ever, varför till och med en placering bland dom tio första kändes som ett tufft mål.

Efter första dagens 7 h 10 min med backe upp och backe ner, stenar hit och stenar dit, ännu mera backar, ännu mera sten (hur mycket sten finns det på fjället egentligen?), orientering och bars, gel och sportdryck, kom vi i mål som sjua. Avverkad sträcka, ca 44 km och ett par tusen höjdmeter.

Kvällen tillbringades med mat (dubbla påsar Real) och vila och planering av dag två. Till nattens husrum hade Anders tagit med sitt lilla Tarptent, där vi låg och försökte åstadkomma så lite kondens som möjligt.

Eftersom vi knappast hade fått nog av bergslöpning under dag ett, bjöd dag två på en ännu längre bana, med passager av några riktigt spektakulära (läs riskabla) branter. Vi passade på att "njuta" under 8 h 28 min och fick springa över ännu mera stenar, klippor, berg och block. Men det fanns även skönare underlag, såsom jord, mossa och snö. Efter att ha ätit ännu mera bars och gel och avverkat ca 48 km nånting och ytterligare ett par tusen höjdmeter, kom vi i mål på en sammanlagd femte plats. Detta var vi oerhört nöjda med, "bara" knappt fyra timmar efter det vinnande skotska laget med två superstars inom bergslöpning.

Stort tack till Anders som bjöd på pigga ben, och till och med var gentil nog att bogsera mig vid dom tillfällen när han behövde få ner farten, och jag behövde få upp densamma.

På bifogad bild syns det tydligt hur glad man blir när man kommer i mål efter två dagars svett, snor och slit.

/Krister

Bilagor

• Bamm09.jpg
    Bamm09.jpg
    21.2 KB · Visningar: 286
Jag har ett minne av att jag sprang BAMM med Krister fredag och lördag.

Ruskigt imponerande! Heder och cred... guldstjärnor i kanten och allt det där....

... man blir ju lite sugen att delta i ett lopp någon gång framöver, får man bara vara skadefri ett tag nu så ...

Idag blev det bara slappa framför tv:n... men igår så tog jag och Jonas en joggingtur på 7km, drygt 40 minuter tog det... makligt tempo mao.... men det var bra för jag kände mig fortfarande (!) seg efter midnattsloppet... alla tempoväxlingar tog nog hårt.

//Thomas

Helgen som gick...

I fredags var det dags för årets första kräftskiva.... nice, men inte så mycket mat, mycket fix för lite mat...

Lördag jobb och träningsvila...

Söndagen hanns det med lite mer... Först en planerade vi en liten nytur, den nya gps:en öppnar lite möjligheter då man kan se många stigar man inte visste fanns... blir lite upptäcksfärd av det hela ;-)

Åkte mot Hellas och stannade vid Dammtorpssjöns norra ände, vid kyrkogården. Gick in på första bästa stig och siktade på att hålla höjd så mycket som möjligt. Inga problem, då det visade sig att skogen hade olika stigar i överflöd, stigar som anslöt till löpspår och grusvägar, golfbanor och kolonilottsområden.
Hade på känn att det nog skulle vara en del stigar här... massor av folk, nästan för mycket, många på mtb och en hel del löpare och svamp o bär plockare.

Vid kolonilotterna vid hammarbybackens fot hade man anlagt ett nytt löpspår, vek av på det och gick mot golfbanan... ganska tråkig väg att gå utmed så vi sökte oss tillbaka mot dammtorpssjön och gick utmed den tillbaka mot bilen. Tog en fika vid sjön som numera är helt överväxt av näckrosor och vass. Vacker men intrycket man får är att sjön inte mår särskilt bra. Intrycket förstärks av att det ligger en badbrygga mitt i sjön som är igenväxt... man har alltså en gång kunnat bada där...

Så här gick vi: http://connect.garmin.com/activity/11843500

På kvällen blev det ytterligare en nytur, denna gången i Flottsbroskogen... siktet inställt på Flottsbrobacken. Eftersom det skulle blir 2km transportsträcka på asfalt så tog jag Saucony skorna istf bugsen, men vristskyddet på. Hittade en ny stig som jag inte sprungit förut, men jag chansade och hoppades på att hamna vid Flottsbrogården så småningom, och det gjorde jag... eller närmare bestämt på campingen... Sen så sprang jag rakt uppför backen, kroknade lite på mitten, men tog mig uppför hela, och sen ner. Sen så följde jag gamla mtb spåret hemåt... lyckades dessvärre att, återigen, stuka min högerfot, trots vristskyddet :-( ... första gången det händer. Nu blir det löpvila och rehab några veckor.

Trevlig sträcka som jag kommer att springa fler gånger.

http://connect.garmin.com/activity/11843491

Thomas

Måste komma igång efter semestern. En vecka i fjällen räknas väl inte som träning?

Sprang 35 min igår, cyklar 3 mil idag, hoppas hinna klättra lite imorgon (eller ikväll om jag är pigg).

Lidingloppet (15km) om en månad, hur ska det gå?? Jag tar mig runt men på vilken tid..?

Hoppas kunna springa 15 km i Skatås till helgen och få nån slags värdemätare.

Länge sen jag var här å skrev ;)
Men tränar gör jag förstås å idag blev det tidigt på morgonen ett löppass på 7,5km den grön/vita slingan i Partille! Sen tog min nya Kawasaki Versys mig till GKF för ett paddelpass till Vrångö å tillbaks det blev 20km i måttlig fart (9,2km/h) är tyvärr inte helt ok än i min rygg!

/Janne

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg