Dagens aktivitet?

Vandring ...

Jag har nu gått mig ett Vasalopp längs Vasaloppsleden. Start tisdag eftermiddag från Sälen målgång idag i Mora.

Tisdag 10 km
Onsdag 30 km
Torsdag 28 km
Fredag 22 km

Marschtid 19 timmar och 30 minuter vilken inkluderar korta raster för att titta på kartan, dricka en kåsa vatten ur en bäck eller tjärn eller spana in ett djur i kikaren.

Farten 4,6 km/h vilket gör mig mycket nöjd med min förmåga att färdas i skogsterräng.

Intervaller 6*800 m, 12,8 km totalt. Det blåste som f*n, inte så roligt när man försöker springa fort och och hålla jämn hastighet. Jag sprang fram och tillbaka på en vägsträcka och fick vinden rakt framifrån på ena hållet och rakt bakifrån på andra. Farten blev förvånansvärt jämn, varierade mellan 3:58 och 4:07 min/km på de olika passen (heter det så? Förleden "Intervall" syftar på vilopauserna).

Det är svårt att ligga på en konstant ansträngningsnivå under såna omständigheter och jag fick inte upp pulsen riktigt så mycket som jag önskat. 183 slag/min, 94 % av MHR, blev det som mest. Totalt 8:11 minuter med puls över 90 % och 4:41 min över 92%. Det tror jag är godkänt.

Imorgon blir det ett lugnt och skönt långpass. Siktar på nånstans runt två mil.

Börjar gå trögt

17,3 km idag. Det var tänkt som ett lugnt återhämtningspass med kilometerfart runt 5:20. Redan från början kändes det stumt och träigt i vaderna. Inget driv alls. Helt dött steg. Ingen spänst, inget klipp. Släpade mig fram några km och bestämde mig för att göra en kortrunda av passet istället. Befann mig på min 7,5 km-runda och bestämde mig för att springa den raka vägen hem. Men se, efter 6 km lossnade det lite. Jag bestämde mig för ett varv till och det kändes bättre och bättre. Så det blev en anständig runda till slut.

Tempot första 6 km blev 6:04/km. Och det var jobbigt, pinsamt :) Resterande 11 km gick bättre, snittempo 5:21. Det är ungefär där mina återhämtningspass skall ligga.

Veckans total blev 70,91 km och för månaden 247,27 (decimalerna är viktiga :cool: ). Skrattretande lite för en riktig löpare men mycket för mig. Det börjar också kännas lite i knän och andra leder.

Hur som helst känns det som en bra träningsmånad. Om fyra veckor är det lopp och då får vi se hur bra träningen betalat sig.

Uppdatering: ca 250 km blev det för månaden. Batteriet i klockan dog under ett pass och dryga 2 km registrerades aldrig. Dem lägger vi så klart till :)

Senast ändrad:
Gömmar femman

Skogsrunda med Malin nu i kväll... blev en vända till gömmarskogen och start vid sjön.
Efter drygt 500m fick Malin en mygga i halsen som störde, fick stanna och försöka skölja bort den... gick nog sådar, tror den svaldes ;-)

Som vanligt ett roligt spår med kuperade berghällar och små singletracks... samt den jobbiga uppförsbacken på slutet, kolla in banprofilen så ser ni... men Malin orkade hela vägen, trots lite sega ben.

Distans: 5,42km
Tid: 41:04
Tempo: 7:35
Gps/data: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8347885

Annars så har dagen varit slö... en vända till tippen, lite lägenhetsfix, spackling inför målning... och Giro di Italia, som hade ett helt galet slut med Menchov som vurpar 800m från mål, men håller undan för Di Luca... Såg sen Robin Söderlings grymma spel mot Nadal.

//Thomas

Ps Bra jobbat Staffan! ... förstår precis känslan när man kommer i mål...

Cykel

Cyklade 41 km igår och 50 idag, därutöver har jag klippt gräs, tittat på de växande perstjälkarna samt försökt skapa en plan yta att ställa sonens stora plaskbalja på. Det sistnämnda är under protest eftersom det ju faktiskt finns sjöar.

Ja, jag tar också hatten av för Staffan. Grattis!

Själv har jag varit rätt inaktiv de senaste veckorna, mest kört en bil fram och åter genom Sverige. Igår 7tim i bil, 2tim på Arlanda och 1tim på flyget. Fläng och fläng... Provade iofs att segla för första gången i lördags, det var väldigt roligt om än aningen läskigt i 12-14m/s. Badade gjorde jag också, i ett par svindyra badbyxor (som inköpts pga en bekants förmodade prydhet, vilket dock visade sig bara vara delvis sant). Idag ska det fantamej springas.

Idag var en springfri dag så jag tog med hustrun på en strandpromenad i Smygehuk. Ett par timmar inkl kaffepaus tog det. Time well spent! :)

När vi kom hem tänkte jag att - äh, vad fan, och sprang en liten okynnesrunda. 8,5 km i 5:11-tempo blev facit. Man kan inte inleda den vackra månaden juni med en nolldag. Imorgon blir det korta intervaller. 8*400m.

Vill också passa på att sälla mig till Staffans beundrarskara :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg