Dagens aktivitet?

Lite för varmt

Måndag,simmat lite i sjön,gått med hunden och badat,paddlat ca 1.30 och sen märkt att jag fått ett märkligt återfall av spring i benen och sprang en milrunda som går upp över ett berg med fin utsikt över samhället med omnejd.Det var ju kul.
Tisdag.28°C,lite simning,paddlat till badstranden med vovven.Fiske på kvällen,en fisk efter mer än en timme..
Onsdag.simmat en stund,hunden fick hämta pinanr i vattnet för att svalka sej.Paddelutflykt med kaffe+dopp..
 
Varmt, segt

...blev till slut en helt annan runda än jag tänkt mig, bestämde mig för att köra en A1-återhämtningsmil istället för 15 km A2/naturligt intervall (tänk vad lite fuktig värme kan göra...).

10 km avverkades i knapp styrfart dvs 6 min/km...pulsen låg runt 125-135 mest hela tiden...150 i någon brant uppförsbacke...får hoppas att mitokondriebildningen tog fart i alla fall ;). På något underligt sätt var det jobbigare, antar att det beror på att man får en annan rytm i löpningen...får se om det blir något idag, kanske har tid att ställa mig på rullisarna (äntligen)...

//J
 
...blev till slut en helt annan runda än jag tänkt mig, bestämde mig för att köra en A1-återhämtningsmil istället för 15 km A2/naturligt intervall (tänk vad lite fuktig värme kan göra...).

10 km avverkades i knapp styrfart dvs 6 min/km...pulsen låg runt 125-135 mest hela tiden...150 i någon brant uppförsbacke...får hoppas att mitokondriebildningen tog fart i alla fall ;). På något underligt sätt var det jobbigare, antar att det beror på att man får en annan rytm i löpningen...får se om det blir något idag, kanske har tid att ställa mig på rullisarna (äntligen)...

//J

A1 & A2...?... jag har noll koll på träningsupplägg... (idiotiskt egentligen, eftersom jag tränar en del)vilka olika pass kör du och vad innebär dina beteckningar... t ex A1 och A2... är det vedertagna löpartermer eller?

Du kanske t o m har något grymt schema man kan få ta del av?

/Thomas
 
Måndag,simmat lite i sjön,gått med hunden och badat,paddlat ca 1.30 och sen märkt att jag fått ett märkligt återfall av spring i benen och sprang en milrunda som går upp över ett berg med fin utsikt över samhället med omnejd.Det var ju kul.
..

Låter skönt! Skadeproblemen över?

Ibland kan det ju t o m vara behövligt med ofrivilliga träningsuppehåll, man upptäcker eller utvecklar andra aktiviteter...

Thomas
 
Intesitetspyramiden...

A1 & A2...?... jag har noll koll på träningsupplägg... (idiotiskt egentligen, eftersom jag tränar en del)vilka olika pass kör du och vad innebär dina beteckningar... t ex A1 och A2... är det vedertagna löpartermer eller?

Du kanske t o m har något grymt schema man kan få ta del av?

/Thomas

Det är intensitetspyramiden som används av längd och mtb bland annat...jag har min vana trogen snöat in totalt (brukar göra det när jag börjar med ngt nytt) :)...det finns en liten serie böcker runt längdåkning, har köpt genom idrottens bokklubb (finns på nätet). Och så klassikern Träna din kondition (finns också).

A1= Aerobisk intensitet 1 dvs ca 60-75 % av max. A2 ca 75-85 av max. A3 är träning under tröskeln man kör så hårt man kan utan att stumna bums, A3+ är träning över tröskeln, man bygger snabbt upp stora mängder mjölksyra...

Typiska träningspass: distansträning = A1, lugnt snakketempo, avslappnat, bra för teknikinlärning. A2 lite snabbare "snabbdistans", lätt, fortfarande avslappnat men med "fartkänsla". A3 är så fort man kan utan att stumna direkt...på träning gärna intervallträning med aktiv vila...t ex 70/20 i terräng...A3+ träning över mjölksyratröskeln...tungt och jobbigt...

Har inte direkt upplägg, men enligt vedertagna principer är A1 grunden för att orka A2/A3...A1 sägs bygga upp den lokala kapaciteten bra och är bra för teknikinlärningen (långa och mjuka pass). Försöker därför pussla ihop och börjar med de tyngsta passen där det krävs mer återhämtning...varvar tunga och lätta pass och varvar tunga och lätta veckor...något schema kör jag inte efter, mer blockbetonat...testar nu att bli mer grennära dvs konvertera till rullisar på långpassen :)...

Sen finns det andra som hävdar att man bör satsa mer på "hårdare" pass om man har ont om tid för träning...finns många och bra diskussioner på skidforum.se...:)

//J
 
Låter skönt! Skadeproblemen över?

Ibland kan det ju t o m vara behövligt med ofrivilliga träningsuppehåll, man upptäcker eller utvecklar andra aktiviteter...

Thomas
Inga skadeproblem,mer än de gamla krämpor man dras med.
Alltså löpning:det gär nästan alltid tungt,men rätt som det är så kommer tillfället då det går lätt och då är det så himla kul att springa.
 
Det är intensitetspyramiden som används av längd och mtb bland annat...jag har min vana trogen snöat in totalt (brukar göra det när jag börjar med ngt nytt) :)...det finns en liten serie böcker runt längdåkning, har köpt genom idrottens bokklubb (finns på nätet). Och så klassikern Träna din kondition (finns också).

A1= Aerobisk intensitet 1 dvs ca 60-75 % av max. A2 ca 75-85 av max. A3 är träning under tröskeln man kör så hårt man kan utan att stumna bums, A3+ är träning över tröskeln, man bygger snabbt upp stora mängder mjölksyra...

Typiska träningspass: distansträning = A1, lugnt snakketempo, avslappnat, bra för teknikinlärning. A2 lite snabbare "snabbdistans", lätt, fortfarande avslappnat men med "fartkänsla". A3 är så fort man kan utan att stumna direkt...på träning gärna intervallträning med aktiv vila...t ex 70/20 i terräng...A3+ träning över mjölksyratröskeln...tungt och jobbigt...

Har inte direkt upplägg, men enligt vedertagna principer är A1 grunden för att orka A2/A3...A1 sägs bygga upp den lokala kapaciteten bra och är bra för teknikinlärningen (långa och mjuka pass). Försöker därför pussla ihop och börjar med de tyngsta passen där det krävs mer återhämtning...varvar tunga och lätta pass och varvar tunga och lätta veckor...något schema kör jag inte efter, mer blockbetonat...testar nu att bli mer grennära dvs konvertera till rullisar på långpassen :)...

Sen finns det andra som hävdar att man bör satsa mer på "hårdare" pass om man har ont om tid för träning...finns många och bra diskussioner på skidforum.se...:)

//J

Hm... intressant... jag har känner ju igen intensitetsnivåerna du nämner... det var mer beteckningarna (A1) som jag inte känner igen...

Men man borde variera sina intensiteter lite mer än man gör... jag är skitdålig på att springa lungt... pulsen ligger oftast runt 85-90%... kanske är min maxpuls fel...
Det blir när jag springer med min sambo som det blir mer lågintensivt... men distanserna blir ju aldrig över milen vid de tillfällena....

Däremot så fungerar ju cyklingen och ffa racern som lågintensiva pass, de är oftast längre och min puls lägre...

Thomas
 
Gud vad skönt att du frågade om A1 osv, Thomas, jag kände mig helt dum som inte fattade:D
Dagens aktivitet var min dagliga mil löpning i morse, sweet jesus vad varmt! Eftermiddagen spenderades med långpromenad Djurgården runt och avslutades i Gamla Stan.
Tja, inget upphetsande idag alltså. Börjar längta efter vinter, Norrland och bivac's, yes,)
 
Terränglöpning

Blev en liten terrängrunda ikväll... har inte sprungit i skogen på ett tag nu, då jag haft lite benhinnnekänningar tidigare, men idag tänkte jag iaf testa.

Efter dagens häftiga regn så såg det ut att vara blött ute och den tänkta lokala trailslingan misstänktes vara blöt och snårig... så jag tog på mig långt på benen... som skydd mot div ohyra, riv och brännande växter... och det visade sig vara ett bra val.

Det blev minst sagt en blöt och hal tur... spåret hade bitvis i princip helt växt igen sedan förra gången och det blev en combo av gång och spring dessa partier...

Efter någon kilometer med ett par hisnande "halkapåstenoåkamedenfotihöghastighet" så tog fokusen på fotnedsättningen ner farten lite, brukar ju bara köra på och inte tänka så värst mycket på hur fötterna hamnar... men idag blev det några läskiga halksituationer, både på sten och rötter... märks att mina skor är utslitna, fäster normalt bättre...

Målade under 6 min/km vilket jag surt nog inte klarade.... jag skyller på de snåriga partierna som drog ner mitt tempo... låg länge kring 5.57 men lyckades inte forcera sista snåret tillräckligt fort och steg direkt till 6.05 och sen klarade jag inte att spurta ner till under 6... men det var nära...

Datan:

Distans:7.83km
Tid: 47:10
Tempo: 6:01 min/km
Puls: 86.6% max 95.2% Åth 1min 70%

Thomas
 
Bad och svampplock

Startade dagen med en promenad i regnet vid sommarstugan, tog ett bad i sjön efter... sen hem till sthlm och ut i skogen på kantarelljakt... men det var lite dåligt med fina svampar i dag.... många vitgult fula, antingen torra eller "övermogna" och slitna kantareller... tråkigt men vi hittade iaf några som såg ok ut... så det blir nog en kvällsmacka med smörstekta kantareller ändå...

I morgon jobbledigt... ska försöka komma ut på ett längre pass... kanske både lite mtb och löpning...

Thomas
 

Liknande trådar