Dagens aktivitet?

Gårdagens löpning

I går kväll blev det ett skönt pass vid Brantbrink efter regnet... skön luft och lagom svalt... trodde jag skulle behöva den tunna överdragsjackan , men det visade sig definitivt inte beövas så jag fick dras med den ändå...

9,29 km blev det, en avkortad 10km slinga då jag inte hade lust att vända för kor i spåret igen... men det kändes inte som något problem då Brantbrinks 10:an är av det jobbigare slaget med många både stora och små backar...

Startade lugnt med Malin i 3,3km sen genade hon lite, och hennes tanke var att jag skulle ta den långa vägen i mitt tempo, och sedan komma i kapp henne så att hon iaf fick en totaltid på sin löpning... lite stressande då jag hade den jobbigaste delen framför mig... eftersom Malin har en tendens att såga sin prestation innan hon presterat... så är hon mycket snabbare än hon tror... och mycket riktigt så kom jag inte ikapp henne... men nästan iaf... hon kom 300m före mig.

Hursomhelst ett skönt pass med lite tempo... glömde "lap:a" så jag fick inte några exakta data på variationerna... hoppas inte att någon saknar det... :)

Total datan:

Distans: 9,29km
Tid: 51,22min
Tempo: 5,35
Puls: Snitt 75,4% Max 90,9%
Gps fil:
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3547320

Thomas
 
Distans

Snabbdistans på 2,05. Kändes skönt att ligga på i lite högre tempo än den vanliga distanslunken :). I morgon blir det förhoppningsvis rullskidpremiär :).
 
Å... fan!

Nu blev min vill ha tarm hungrig.... har länge suktat efter ett par rullskidor, ser kul ut... jag brukar möta lite rullnissar när jag är ute med racern... ligger högt på min "pryljagmåsteköpalista"....

Vasaloppet som du tränar inför eller är du mer seriös?

Thomas
 
Nu blev min vill ha tarm hungrig.... har länge suktat efter ett par rullskidor, ser kul ut... jag brukar möta lite rullnissar när jag är ute med racern... ligger högt på min "pryljagmåsteköpalista"....

Vasaloppet som du tränar inför eller är du mer seriös?

Thomas

Har alltid åkt längdskidor i skog och fjäll men aldrig testat racingskidor i spår tidigare. Efter förra vintern är jag biten :). VL finns med på listan men även andra motionslopp. Ser det som perfekt träning för en skogsmulle :). Och en av poängerna med längdåkning är ju just alla olika träningsmetoder som ger resultat...många kul aktiviteter i skogen...

Cykel finns på min lista, men det får bli senare i år...ngn slags mountainbike eller möjligen hybrid...

//J
 
Grym allroundträning

Ja skidåkning är grym allroundträning, det är sällan man är så vältränad som inför VL... kul men något frustrerande med snötillgången i sthlm... därav rullskidebehovet...

Skall du välja mellan hybrid och mtb, så skulle jag definitivt välja en mtb... vill du ha en hybrid så kan du ju sätta på slicks... iofs får du lite sämre tungväxlar...

Det är ju inte någon tillfällighet att duktiga mtb åkare även är duktiga längdskidåkare... lika komplett träning... finns ju de som är med i landslag i båda sporterna.

Thomas
 
Ja skidåkning är grym allroundträning, det är sällan man är så vältränad som inför VL... kul men något frustrerande med snötillgången i sthlm... därav rullskidebehovet...

Skall du välja mellan hybrid och mtb, så skulle jag definitivt välja en mtb... vill du ha en hybrid så kan du ju sätta på slicks... iofs får du lite sämre tungväxlar...

Det är ju inte någon tillfällighet att duktiga mtb åkare även är duktiga längdskidåkare... lika komplett träning... finns ju de som är med i landslag i båda sporterna.

Thomas

Såg att du har med klassikern i din profil, har du eller ska du?

//J
 
Gjorde den förra året... påbörjade i år med VL och VR men bangade på Vansbro eftersom jag prioriterade fjällvandringen...

Vansbro borde förövrigt inte få nämnas i samma mening som de övriga, inte i närheten i jobbighet... simmade förra året på en timme utan att ha simmat organiserat på 15år...

Byter nog ut LL mot nåt annat i år... först Raid Uppsala... sen får vi se vilka nya mål som hägrar...

Fjällräven Classic vore kul att ha som löptur... men det är ju lite tveksamt vad kroppen tycker om det...

Thomas
 
Gjorde den förra året... påbörjade i år med VL och VR men bangade på Vansbro eftersom jag prioriterade fjällvandringen...

Vansbro borde förövrigt inte få nämnas i samma mening som de övriga, inte i närheten i jobbighet... simmade förra året på en timme utan att ha simmat organiserat på 15år...

Byter nog ut LL mot nåt annat i år... först Raid Uppsala... sen får vi se vilka nya mål som hägrar...

Fjällräven Classic vore kul att ha som löptur... men det är ju lite tveksamt vad kroppen tycker om det...

Thomas

Vansbro är nog det som avskräcker mig från klassikern så här långt. Hatar att simma fram och tillbaka i en bassäng...Har också funderat på FC som löptur, borde vara genomförbart om man tar det lugnt. BAMM också såklart...men alla dessa höjdmeter lär nog kräva viss förberedelse...

//J
 
Vansbro är nog det som avskräcker mig från klassikern så här långt. Hatar att simma fram och tillbaka i en bassäng...Har också funderat på FC som löptur, borde vara genomförbart om man tar det lugnt. BAMM också såklart...men alla dessa höjdmeter lär nog kräva viss förberedelse...

//J

Jag anser att Vansbrospektaklet är hutlöst dyrt i förhållande till vad det rimligtvis kan kosta att arrangera det.... så det får räcka med en klassiker för mig...

Ja i dessa långa bergstävlingar gäller det nog att kunna konsten att hålla rätt tempo, man måste ju inte springa hela tide heller, och som du säger, att träna backar... jag brukar kuta vid flottsbro ibland... deras sk mtb spår startar ju uppför backen och är sen ganska kuperat.

Behöver du någon som jagar dig uppför backarna så kan jag ställa upp :)

Thomas
 
Igårkväll var jag med två polare på den enas nya öringvik i skärgården. Gårdagskvällen bjöd på ett skolboksexempel för örngfiske, frisk sydvästlig vind, fallande tryck med ökande molninghet, sydvänd vik med leopardbotten och månen i rätt läge enligt NappOchNytt... Efter en knivig klättring över bohusklippor med fara för livet kom vi fram till min väns "hotspot". Han hade inte ljugit när han beskrev den, den var perfekt. Hela kvällen kände vi att i kväll smäller det.
Fiskemetoden för dagen var spinnfluga, något som jag aldrg hade provat förut. Efter en hel del problem som kostade mig ett kastflöte och två flugor högg det till. Redan på fajten märkte jag att det näppeligen skulle bli fisk till middag men kul med napp ändå. Väl på land konstaterar jag att det fattas ett par centimeter till laglig och att fisken var ovanligt mörk. Den såg ut som en insjööring med vackra prickar och en lite lila ton. Den var även lite mager. Utlekt kan den ju inte vara men kanske en övervintrare?
Hur som helst en fantastisk kväll med kust, fisk och vänner...
 
Springa vid Lofoten...

En tid har gått. Igår var jag på Lofoten för att fira farsans sextiårsdag, och tyvärr ledde svidande blåst till att den efterlängtade fisketuren blev inställd, vågorna gick höga även inne i den skyddade viken. Så, bror och jag drog på en löprunda. Ingen aning om längd och blåste gjorde det, men på hemvägen såg vi en stor rovfågel som visade sig vara jättestor. När vi kom närmare, visade det sig att ett örnpar cirklade ovanför oss. Måsarna liknade mesar bredvid. Under örnarnas cirklande hade en massa måsar samlat sig till ett veritabelt måsdyk i en trång vik. När vi stod och pustade, såg jag en överdimensionerad torped bryta ytan, och jag skrek åt brorsan "Kolla Martin, en...val...eller en...öh, späckhuggare eller en stor jävla fisk!"

Sen fick vi se hur ett späckhuggarstim jagade småfisk så det stänkte i viken. Två vuxna och två mindre huggare. Helt fantastiskt. Det finns skäl till att inte springa på löpband.


Ikväll tränar jag styrka till Strindbergs "Att leka med elden" som radioteater på P1, om passet blir långt så hinner jag med en annan radioteater av Pär Lagerkvist, båda förstås regisserade av gissa-vem-som-dog-nyss. Tack för det!
 

Liknande trådar