Dagens aktivitet?

Jag anser att Vansbrospektaklet är hutlöst dyrt i förhållande till vad det rimligtvis kan kosta att arrangera det.... så det får räcka med en klassiker för mig...

Ja i dessa långa bergstävlingar gäller det nog att kunna konsten att hålla rätt tempo, man måste ju inte springa hela tide heller, och som du säger, att träna backar... jag brukar kuta vid flottsbro ibland... deras sk mtb spår startar ju uppför backen och är sen ganska kuperat.

Behöver du någon som jagar dig uppför backarna så kan jag ställa upp :)

Thomas

He he, flottsbro, neråt Huddinge va? Där har jag aldrig kutat men det är väl sth högsta backe vad jag hört..?

Hur långa spår är det? Alltid på jakt efter kuperade spår och om man är några stycken så går det lättare att köra ren backträning :).

//J
 
veckorapporten..

Tisdag-spöregn,fullt sysselsatt med att lägga in bilder i ett album på Utsidan.
onsdag:hundpromenad,sprungit 8km
torsdag,spöregn.tränat på gymmet och skaffat träningsvärk och konstaterat att överkroppen gick att träna "som vanligt" och att låren blivit klena. liten hundpromenad kring kvarteret.
Fredag.paddalt ca 1.30,cyklat runt sjön med hunden.
Lördag;varit i mina föräldrars stuga i Kvikkjokk.
En dagstur uppför gamla "lappstigen" till Lastak (kanske blir det Kungsledens nya dragning södeut).Lite fiskeförsök som bla renderade i en simtur ut i en rätt bottenlös med varm tjärn för att inte tappa ett drag.
den gamla hunden sprang och skuttade och orkade hela dagen,men sen var hon riktigt trött.
Söndag:Åka båt och leta stor fisk i Saggat på djupet (storfisken blev kvar).
Paddlat runt Kvikkjokksdelatat och badat i Märtik.2 tim.
Bogsera hem pappas trasiga bil 12mil kanske räknas som en slow aktivitet,och städa huset som en snabb..
 
Sen fick vi se hur ett späckhuggarstim jagade småfisk så det stänkte i viken. Två vuxna och två mindre huggare. Helt fantastiskt. Det finns skäl till att inte springa på löpband.

Ikväll tränar jag styrka till Strindbergs "Att leka med elden" som radioteater på P1, om passet blir långt så hinner jag med en annan radioteater av Pär Lagerkvist, båda förstås regisserade av gissa-vem-som-dog-nyss. Tack för det!


Vad är detta?? När du springer så ser du örnar och späckhuggare, och styrketräningen förvandlas till en orgie i finkultur. Jag ser som bäst ett rådjur på löprundan. Visserligen använder jag "Svensk dikt" i styrketräningen, men det är bara för att ha en tjock bok att stå på så att hälen kommer en bit från golvet..

Men i torsdags var jag faktiskt och bouldrade för första gången på över ett år. Inomhus visserligen, men riktigt kul. Kanske Hönö i höst?
 
Sol o bad och Yngaren runt...

Så fick man sig några dagar utan jobb stress, tv och uppkoppling igen... skönt... åkte ner till en sommarstuga jag inte besökt tidigare eftersom den tillhör svärmor´s nyfunne vän...

Kul med nya platser att bekanta sig med... rekade innan vi åkte dit och såg möjligheterna till både cykling och löpning...hm...najs... så det blev det racern och löparpjukken som fick följa med...

På kartan så såg sjön Yngaren ut som ett lämpligt mål att runda... så igår efter lunch så bar det av... finfina små slingriga vägar utmed Ynagren förbi små torp och bondgårdar, passerade några fina badvikar och hade strålande sol och lite fläktande vindar, nästintill perfekt mao... lite varmt kanske... men man skall inte klaga... jag kunde ju gett mig av lite senare om jag tyckt det var för varmt...

Hade en utskrift från hitta.se som fick duga som karta... lite svårt med ett av vägskälen... så det blev några stopp för rekning... men shit... vägen jag skulle in på var en grusväg!... inte snällt mot min fina racer... vägskylten visade 18km till Stigtomta, och jag visste att långt innan Stigtomta på denna vägen så var det asfalt, men jag visste inte hur långt... så jag chansade lite... och vek av på grusvägen som mestadels gick nerför... och oftast på lättrullad packad grus med lite tjälskott här och var, tvättbräde avsnitt som fick mig att be min kära hoj om ursäkt flera gånger... väntade bara på punkan eller att mina hjul skulle haverera.. mötte lite bilar som närmade sig i hög fart med efterföljande moln av grus...

Naturligtvis så höll hojjen... men jag var rejält dammig och både jag och hojjen i behov av rengöring... pustade lite och åkte sedan till en av de vikar jag sett från cykelturen, otroligt skönt med ett kvällsdopp i fantastiskt fint vatten med fin sandbotten 70-80 meter ut...

Mycket nöjd med 30km/h i snitt med tanke på motvind halva sträckan och grusvägen som var c:a 8-10km lång...

Datan från cykelturen:

Distans: 58,82km
Tid: 1,57,27
Tempo: 30km/h
Puls: Snitt 87,1% Max 96,2%
Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=3582684

Thomas
 
He he, flottsbro, neråt Huddinge va? Där har jag aldrig kutat men det är väl sth högsta backe vad jag hört..?

Hur långa spår är det? Alltid på jakt efter kuperade spår och om man är några stycken så går det lättare att köra ren backträning :).

//J

Yepp, högst i sthlm... kolla länken för distans och kartor: http://www.flottsbro.se/sommar/mountainbike.asp?edpage_id=11

Som mtb spår så är dessa leder sådär, vissa ställen är övertekniska och tar ner farten lite väl mycket... förutom ner för backen då... men som löpspår är de riktigt kul...

Annars så finns det rikligt med alternativa och betydligt snabbare spår... både för löpning och mtb.

Jag måste ha många alternativ till löp och cykelvägar... skittrist springa samma sträcka för ofta, försöker tänka nytt varje gång... så är du sugen på backträning i flottsbro, så kan jag ju guida dig... bara jag får en ny runda av dig i gengäld ;)

Du brukar väl springa vid hammarbybacken?

Thomas
 
Sitter just nu och inväntar regnet för att när det väl börjar ge mig ut på min dagliga mil av terränglöpning. Springer en härlig skogsrunda här i Ösmo som leder runt en insjö med finfina avstickarspår som är rejält backiga och steniga. Slingan innehåller godbitar som små åldersstigna broar, ett part "död" skog mitt i trollskogen, klippstigar med ministup på sidan och skräckfilmsaktigt högt vassfält. Har fått närkontakt med allehanda svenskt djurliv, stora vita sniglar som ser ut som feta marsipangrisar, kopparormar som glänser som discoskärp och rejäla paddor.
Efter många år i Kaliforniska öknen känns den här slingan så exotiskt svensk, och speciellt i mjukt sommarregn är upplevelsen helt underbar:D
 
Yepp, högst i sthlm... kolla länken för distans och kartor: http://www.flottsbro.se/sommar/mountainbike.asp?edpage_id=11

Som mtb spår så är dessa leder sådär, vissa ställen är övertekniska och tar ner farten lite väl mycket... förutom ner för backen då... men som löpspår är de riktigt kul...

Annars så finns det rikligt med alternativa och betydligt snabbare spår... både för löpning och mtb.

Jag måste ha många alternativ till löp och cykelvägar... skittrist springa samma sträcka för ofta, försöker tänka nytt varje gång... så är du sugen på backträning i flottsbro, så kan jag ju guida dig... bara jag får en ny runda av dig i gengäld ;)

Du brukar väl springa vid hammarbybacken?

Thomas

Yes, oftast en runda i Årstaskogen med lite backvariationer. Längre turer hemifrån går mot Hammarbybacken och förbi...backen använder jag också för sprättande skidgång/elglufs...terrängen runt backen är ganska lättsprungen, med parkstigar/vägar. Det finns ett terrängspår för MTB som är lite stenigare och svårare att springa. Gott om små stigar i området också...Cyklar inte själv (ännu) men det finns på listan över planerade aktiviteter :). För mycket att göra, för lite tid...

När jag har tid blir det oftast turer i Rudan, ligger nära pendeltågsstationen och jag tar mig dit och hem fort...bra spår, 15 och 17,5 km är kuperade och trevliga :). Hellasgården är najs också och därifrån kan jag ju springa hem...har också kört sörmlandsleden från Haninge eller Tyresta några gånger...Skulle gärna variera löpterräng mer, men tyvärr blir det sällan några utflykter annat än på helgerna.

Ska kolla närmare på Flottsbro, jag verkar ju kunna ta mig dit ganska enkelt (t-bana). Ska nog kunna sy ihop ett pass i/runt Hammarbybacken också ;).

Dagens aktivitet: tills åskan och störtregnet kom var det Rudanområdet som gällde. Nu flyttar jag nog aktiviteten till...hammarbybacken-söderbysjön-södra hammarbyhamnen-årstaskogen-hem (ca 15 km A2/naturligt intervall).

//J
 
Mjukt sommarregn var väl inte en helt korrekt beskrivning, mer piskande åskregn, men det är rätt härligt det också.
Rudan låter fint och är inte särskilt långt från var jag befinner mig för tillfället. Börjar definitivt bli läge att variera löpområde.
Dum fråga, hur lång är Sörmanlandsleden..?
 
Mjukt sommarregn var väl inte en helt korrekt beskrivning, mer piskande åskregn, men det är rätt härligt det också.
Rudan låter fint och är inte särskilt långt från var jag befinner mig för tillfället. Börjar definitivt bli läge att variera löpområde.
Dum fråga, hur lång är Sörmanlandsleden..?

Ok, så jag läste rätt när jag läste att du väntade på att det skulle börja regna :) ?

Rudans spår börjar precis vid pendeltågsstationen...Milspåret är ganska lättlöpt, några rundor går upp och ner för ett berg, men mest skogsstig och traktorväg. 15-17,5 km går upp och ner, upp och ner, följer 10 först men viker av...bra stakspår på vintern på ängarna, brukar också finnas ett konstsnöspår så länge det är kallt på nätterna...

Sörmlandsleden är väl ca 30 mil vad jag vet...kul att springa från Tyresta och inåt, bitvis ganska stenigt och klippigt, varierande...för mig är det fullt upp de gånger jag har testat :).

Ursvik är kul också, brukar glömma detta område eftersom det ligger lite avigt norr om stan. Bra kuperad terräng. Ursvik Ultra - 75 km löptävling som brukar gå av stapeln vid påsktid...när jag blir vuxen och vältränad ska jag ställa upp ;).

//J
 
Yes, oftast en runda i Årstaskogen med lite backvariationer. Längre turer hemifrån går mot Hammarbybacken och förbi...backen använder jag också för sprättande skidgång/elglufs...terrängen runt backen är ganska lättsprungen, med parkstigar/vägar. Det finns ett terrängspår för MTB som är lite stenigare och svårare att springa. Gott om små stigar i området också...Cyklar inte själv (ännu) men det finns på listan över planerade aktiviteter :). För mycket att göra, för lite tid...

När jag har tid blir det oftast turer i Rudan, ligger nära pendeltågsstationen och jag tar mig dit och hem fort...bra spår, 15 och 17,5 km är kuperade och trevliga :). Hellasgården är najs också och därifrån kan jag ju springa hem...har också kört sörmlandsleden från Haninge eller Tyresta några gånger...Skulle gärna variera löpterräng mer, men tyvärr blir det sällan några utflykter annat än på helgerna.

Ska kolla närmare på Flottsbro, jag verkar ju kunna ta mig dit ganska enkelt (t-bana). Ska nog kunna sy ihop ett pass i/runt Hammarbybacken också ;).

Dagens aktivitet: tills åskan och störtregnet kom var det Rudanområdet som gällde. Nu flyttar jag nog aktiviteten till...hammarbybacken-söderbysjön-södra hammarbyhamnen-årstaskogen-hem (ca 15 km A2/naturligt intervall).

//J

Hm... Rudan kan jag hyfsat det har varit det bästa området för längd de senaste åren, tillsammans med Lida.

Kruxigt att ta sig till Flottsbro... men tror att det iaf går en buss från Huddinge... eller så springer man från Huddinge oxå... btw ... Visättra har ett grymt milspår i terräng.

Ikväll blir det löptur... skall bara sluta jobba först...

//T
 
Löpning

Blev en kvällslöpning av det lite mer variationsrika slaget idag... startade hemifrån mot flempan på asfalt, vek av mot Fornborgen och upp på den, grus stenigt och lite småstig... pust... segt uppför idag... ner mot Sundby, asfalt tillbaka mot Huddinge... avslutade med sista rycket i lokala joggingspåret...

Åsså datan då då....

Distans: 10 010m
Tid:47,42min
Tempo: 4,44 min/km
Puls: Snitt 87,2% Max 96,8%

Lite hög puls... kände mig segare än vanligt... men det var julite mer kuperat oxå... så det får man ta... skönt att variera underlagen... lite blött och slirigt i skogspartierna... hästarna hade trampat upp geggan lite väl mycket på några platser... Annars skönt med fukten från dagens regn...

Thomas
 

Liknande trådar