Dagens aktivitet?

Löpning och skotest

Ingen träning i helgen... fullt upp med att pimpa lägenheten inför stundande visningar, så att man slipper stå med två lägenheter... sen lördagskväll kräftskiva... en mycket trevlig sådan, testade på PS3`s nya "Rockband" svårt men kul.

Bakis söndagen... som avslutades med ett hårt "kill your darlings" röj... sju säckar med prylar gick till tippen...

Ikväll löpning vid Lida och ett första test av mina nyinköpta Saucony Progrid Guide Trail, (Adidas Watsman R.I.P) ett par skor som skall användas vid skogslöpning när det är torrt och när det är lättare terräng som skogsstigar och sämre preparerade löpspår.

Testet idag bestod av mtb 7,1:an vid Lida som är en variationsrik slinga med allt ifrån preparerat underlag till mycket stökiga rot och stenpartier. Mjuka underlag blandat med stenhällar. För att se om de lämpade sig för vanligt elljusspår så avslutades dagens tur i 4,4 spåret.

Mitt första intryck är att dom klarar uppgiften mycket bra! Ff a så märks det i böljande singletrack och på de stumma klipphällarna, i stöket funkar de hyfsat, men jag vågar ännu inte köra fullt där. På de preparerade underlagen så är det stor positiv skillnad mot tex Icebug Pytho. Greppet bra så länge det är torrt. Drivgreppet på preparerat underlag kunde varit vassare. Häl och ovandel på foten sitter mycket stadigt, framfoten lite lösare, men det märktes egentligen bara vid snabbare kurvtagning... inget större problem. Mycket sköna.

Fick ihop 11,31km på tiden 56:56... det är jag nöjd med, tempot var efter 7,1:an 5:12 och målet var att under 4,4:an sänka till under 5 men pallade inte och slutade på 5,02 tempo.

http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=6604813

Thomas

Måndag: gymet först men kunde sen inte låta bli lite paddling i det underbara vädret :)
Å fortfarande gott i vattnet 17-18gr!
/Janne

5 km i Skatås igår, första löpturen efter fjällen. Det påbörjar väl därmed officiellt höstsäsongen, även om jag ska köpa nya skor innan jag kör på allvar.

Igår blev det en kortare fisketur innan det var dags för jobbet, det enda som var i närheten av mitt spö var sjögräs och en liten liten abborre som i sista stund valde att inte hugga på mitt drag, smart val tyckte t o m jag.

Idag tog jag med hunden för en timmes löpning, tyvärr protesterade höften rejält redan efter 200 meter och det blev inte bättre av att hunden var magsjuk med obligatoriskt stopp var tionde meter.
Jag gav helt enkelt upp, bättre det än att försämra både min och hundens hälsa. Man blir bara så besviken när hjärnan vill men inte kroppen.

En kopp presskaffe ifrån Sumatra blir min tröst ikväll.

Mtb vid Visättra IP

Har inte suttit på Mtb:n på ett bra tag nu... mycket racer och löpning har kommit i mellan... men idag var det dags! Även detta pass innehöll en skopremiär, då mina kära Sidi skor som hängt med sen 98 någonting gjort sitt. Valet föll på ett par lite billigare från Scott.

Nya klossar i kombo med dålig teknik i skogen är ju inte den bästa kombinationen... som tur var så var det hyfsat torrt i så rötter och stenar var inte tokhala iaf. Inte en enda vurpa, lite förvånad är jag...
Kändes bra men som sagt tekniken var urusel, men räddades vid ett flertal tillfällen av benstyrkan som fortfarande fanns i benen efter all tid på racern.

Passet gick hemifrån mot Visättra IP och gula och grönvita spåret, ett trevligt spår som jag både sprungit och cyklat många gånger. Skall förlägga lite löpturer där framöver eftersom årets Tjurrus håller till i skogarna kring Visättra IP.

15,35km på 1:08... Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=6619575

I morgon kväll blir det lugn löpning.

Thomas

Första gympasset avklarat

Höst,värt dra på sej första träningsvärken,för nu blir det mer regelbundet på veckorna.
Halat på det ordentlligt;bara duggregn igår,då var det rullskidväder,22km,dagen innan ca 1mil löpning i skogen,
Helgen:lite hederligt kroppsarbete,förbereda för den lilla stuga jag förhoppningsvis/troligen ska få tillstånd att uppföra,samt promenad upp på berg,då jag "råkade"slarva bort en hund,som sen kom hem.
Ett par paddelturer,löpning och nåt rullskidpass tidigare under veckan.

45 minuter träning på löpsteget, då och då fick man till det. Vilken skillnad det gör att få till steget ordentligt, dock känner jag av vissa muskler som inte jobbar lika hårt i vanliga fall :)

Stressig dag. Hann ett gympass på en timme mellan allt annat. En regnig dag. Krockade lite med en mantarocka i drömmarna men fick simma med sköldaddor och sjölejon:) Både och. Kommer säkert vara piggare imorgon.

Blodförlust

Tog hunden på en 45 minuters löptur, steget känns bättre och bättre, problemet med höften kändes inte heller av. Turen blev dock tuff pga av gårdagens blodcentralsbesök, 450 gram mindre blod resulterade i en ökad snittpuls med ca 5-7%, dessutom kom jag upp i puls riktigt fort och kunde inte sänka den därefter. Nu blir det mycket järn och ganska lugna pass de närmsta dagarna.

Skogslöpning

Löptur i hemmaspåret, "Italianotrailen" som jag kallar den... fint väder, svalt och lite höstkänsla i luften... fortfarande ganska blött efter dagens regn.

Velade lite inför skovalet... men valet föll på de nya Saucony Progrid skorna, mest för att testa hur de känns vid lite blötare underlag. Som väntat så var det ingen hit, drog ner farten rejält på de blöta klipphällarna och i de stökiga rotpartierna. Icebug Pytho hade varit rätt val idag.

Skall försöka variera träningen mellan dessa modeller inför Tjur ruset om 6 veckor.

Det blev 6,56km på tiden 38:35, 5:53 tempo...

Thomas

Idag svamptur i Vättlefjäll!

Några småsoppar, en kremla och lite kantareller. Väldigt mysigt. Men inte djupa skogen direkt, då måste man längre från Göteborg..

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg