Dagens aktivitet?

F.ö håller "Kalla-effekten" i sej här,det har varit osedvanligt många åkare ute senaste dagarna,ungdomar som inte varit på träningarna på länge lär ha kommit sej ut också..

Inte bara ungdomarna inspireras tydligen... sambon erkände att hon tänkte på Kalla när hon klarade snöslaskmördarbacken utan stopp härom kvällen... typ "kan hon 3,5km uppför så kan väl jag några hundra" ... hoppas att "effekten" sitter i ett tag...

//T
 
Högbo...

...Bruk, konstsnöspår. Första gången jag åker på ett sådant. Mystisk grov sockersnö på underlag av is. Men det fanns något slags spår i alla fall, fast på sina ställen (svängar främst) var det som att trampa vatten fast i snö :).

3 mil ca i A1-tempo, runt, runt. Erbarmlig vinter i år, men än finns det hopp, förra året kom snön sista vecka i januari...

Skööönt att åka skidor dock :).

//J
 
Tråkvecka

På något sätt så lyckades jag i tisdags få till en sträckning i höften på jobbet (!) när jag skulle flytta 20-30 ganska så tunga kartonger....envis ömhet som sannolikt behöver vila, och således ingen träning eller någon annan fysisk aktivitet denna vecka... tråkigt...

...förutom då gårdag kvällen/nattens utgång på krogen... länge sen man var på ute på rajraj nu... tog en sväng upp på nya haket i skrapan... nice utsikt!

Idag... ingen bakfylla trots ovanligt sen hemkomst runt 5 tiden inatt, men lätt ångest över alla stålar man bränt...

Förmiddag/lunchtid strålande sol och en skön promenad på 1.5 timme... sen till Swesportmässan i Sollentuna för att kolla in lite prylar... mycket trevligt att se och klämma på där...

Thomas
 
Lite fler aktiviteter

Förutom daglig skate ca 20km åkte jag slalom några timmar igår.Åter fina snöförhållanden så det är kul att åka utanför backarna.
Idag draghundskörning ffg på åtskilliga år,det går undan trots relativt dåligt tränad jycke.Bara skejta med benen för jag hade ingen krok till midjebältet.
 
fredag: yoga
lördag: gym och skånsk promenad
idag/söndag: skånsk promenad, regncykling och snart liten löprunda.
 
idag: yoga
imorgon: klättervägg?
onsdag: yoga och skridsko på ruddalen?
torsdag: gym?
fredag: skidåking i Hemsedal!
lördag: skidåking i Hemsedal!!
söndag: skidåking i Hemsedal!!!
:)
 
Föreläsning och äntligen lite löpning!

Haft jobbmöte hela dagen och jag måste säga att mitt jobb överträffade mina förväntningar när dom anlitat Pia L´Obry som föreläsare....

Pia har deltagit med Skinnarmo på Grönlandssegling och sen blev den första svenska att segla transat 6.50, en solokappsegling över atlanten... Bra berättare med en trevlig story... som längst var hon ute 21 dagar solo... med diverse problem, haverier av olika slag, "babianhäck" och långa stunder utan vind... en cool bedrift är att hon inte sov mer än 20 min åt gången... snacka om effektiva powernaps!

Sen nu i kväll 5,17 km löpning med Sebastian, 33 minuter tog det... lugnt joggtempo mao..

//Thomas
 
Getaren runt

Idag var det dags för en dagstur jag länge funderat på att göra... har haft för mig att det skall finnas en led runt sjön Getaren vid Lida friluftsgård.... och mycket riktigt så går det en led i anslutning till Sörmlandsleden som passerar förbi.

Det verkar inte som om det är en direkt frekventerad stig då det var ganska svårt att se markeringarna och stigen, ialla fall de första kilometrarna... sen blev det bättre. Fin natur ofta vild och orörd. Flertalet passager som var branta och knixiga, stigen gick ibland på skrå utmed branten som gick ner mot vattnet. Gick förbi en fin plats med en grotta, och stora block som hade lossnat från berget. Efter ett tag så kom jag in i ett område där bävrarna härjat runt, med massor av kapade träd.

4e655f621d303afc7f76a12920529753.jpg


Vidare förbi Norrga kvarn ner mot viken där man håller på att bygga ett utkikshus för fågelskådning mitt i viken... med en häftig lång spång som går tvärs över.

37a8c57454a01fbfda794d291305cd89.jpg


Eftersom det regnat hela turen och jag inte hittat någon lämplig torr plats att äta på, så tog jag mig till ett av vindskydden vid Lida och tillagade min lunch och åt...

Mycket trevlig skogpromenad med flera intressanta saker att titta närmare på... kommer att gå här fler gånger... skall testa någon gång att springa också, iofs lite bökig terräng men då får man väl gå...

Distansen runt blev 10 940m med några omvägar då jag tappade stigen... det tog nästan tre timmar inkl lunch... ganska lagom mao, mer info här:

http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4808645

//Thomas
 
(blandade ihop helgerna)
måndag: yoga
tisdag: klättring
onsdag: yoga och skridsko
torsdag: barnpassning och gym
igår/fredag: liten löptur
idag: biltvätt, promenad och barnlek
imorgon: gym?
måndag: yoga+löptur?
 
Skidgång...

...ca 8 km i brist på snö...hård och byig vind som fick stavarna att blåsa åt sidan hela tiden.

Jag blundar och drömmer mig bort...diset och det gulaktiga ljuset genom mina googles, vinden som trycker mig att andra hållet, snön som är som damm och yr in hela tiden. Snart framme vid raststugan där jag ska stanna för natten och vänta ut ovädret...

...åsså nästa leriga backe med sprättande långa lufsande steg och stavar som tar bra i det leriga underlaget. Träden vid Årstaviken böjer sig och grenar ramlar ner framför mig där jag joggar på.

Längdåkning är i alla fall aldrig enformigt :).

//J
 
Trailrun

Strålande väder idag, kallt och klart... och abstinensen för en trailrunda gjorde mig rastlös... kom iväg lite sent eftersom jag hade lite jobbfix att göra på förmiddagen...

Väl vid Lida var det massor av folk där, verkade som om alla skulle ut på söndagspromenad/cykla/springa/stavgå/grilla/fiska idag!

Hade lite ideér kring en ny stäckning som jag tänkte testa... ungefär så här: Ner mot badplatsen och bort mot skidbacken, förbi och upp genom skogen bredvid backen, jobbigt där... upp på toppen och sen vanliga slingan i några kilometer. Sen vek jag av från spåret på en stig jag inte brukar springa på... tanken var att till slut komma till Sörmlandsleden uppe på berget vid fjällfinakåtan... kom lite för långt bort och lokalsinnet sa mig att det var dags att hålla höger i skogen... och mycket riktigt så sprang jag på leden, dock något tidigare än beräknat, vilket innebar en rejäl backe extra... puh! Jobbigt med så mycket folk när man är så pass trött och opigg i benen som jag var idag... man vill ju håll skenet uppe hehe... jaja... upp på toppen och förbi vindskyddet och fjällfinakåtan och nerför den steniga backen, livsfarlig för fotlederrna när man är trött, och sen bara parkeringen kvar...

Testade att springa med en flaska bak som är tänkt till skidåkning... funkade helt ok, lite skumpkänsla initialt, men inget man tänkte på senare.

Skitseg med hög puls och taskigt tempo, kändes tung i skallen och var rädd att huvudvärk skulle komma... försökte dricka lite mer än normalt, utan att bli mätt...

Distans: 7110m
Tid: 44:34min
Tempo: 6:16 min/km
Puls: snitt 90,9% max: 100%! åth 1min 81%
Upp/ner: 331m
Mer info och gpskarta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=4819272

Avslutade dagen med att åka till Konstfack och titta på Malin´s examensutställning, som sätter punkt för 4.5 års studier, och sen demontering av utställningen.

//Thomas
 
Aktivitetssöndag

Slalom i Kåbdalis två tim,mest i de härliga off-pisterna.Draghund 12km,skejta själv ca 20km,sparka runt med gammelhunden några km
Igår blev det snöskottning,skotertur då jag äntligen fick prova mina julklappssnöskor och kunde konstatera att de är smidiga och bra.Skejt 15km i lössnö+ hundpromenad.Och yoga,(det blir fortfarande regelbundet).
fredag:draghund 12km,17km skejt själv på tunga banan,kortare hundpromenad efter att ha besökt farsan på sjukhuset.
Tidigare i veckan kört hund en gång + skejtat själv ca 20km dagligen+ en del sjukhusbesök.Och jobb..
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg