Skidåkning, suck...
Alltså.
Har för andra gången den här veckan begått misstaget att försöka åka skidor i Lövstaspåren, Frösön. Vilket skämt. Förra gången skavde jag mig runt i dåligt uppkörda spår, söndertrampade av hundar, där man aldrig har båda skidorna på samma höjd och där stavarna kan sjunka nästan hur djupt som helst.
Idag, enligt Östersunds skidhemsida, hade spåren ännu inte körts upp sen den 9:e. Vad har hänt sen den 9:e? (Ledtråd: Snön vräker ned, tiddelipom). Mailade kommunen, fick veta att de precis spårat upp, och satte mig i bilen (fick ta av de jävla pjäxorna och köra i strumplästen).
Väl framme så skulle man ha hyfsad fantasi för att se att spåret var uppkört. Elljuset på 2.5 och 3.3km var körda, men de längre spåren var lika mossiga som innan. Någon vänlig själ hade dessutom skejtat rätt över 5-kilometersspåret, och grävt ned snö i det. Det gick inte få fast skidorna, och jag vände efter några hundra meter. Pratade m en kvinna, som bekräftade att de sällan spårar upp Lövstaspåren.
På väg tillbaka möter jag en gubbe med en stor stövare. Jag stoppade honom, och frågade om det var hundspår här? Han sa, att hundar i spåret inte gör någonting(!) så länge spåren hålls uppe(!!). Jaha, sa jag, men det vet vi ju att de inte gör. -Nä, sa han, men sån't får man räkna med. Och så åkte han och stövaren vidare.
Vad i helvete?
Jag trodde det var allmänt känt att hundar i ett skidspår sabbar rätt rejält, varför man har avdelade hundspår, och oftast är dessa preparerade för skating? Rätta mig gärna om jag har fel. Tar ni med hundarna i skidspåret?
Ja, det var iaf sista gången jag vände skidspetsarna mot Lövsta. Får väl börja ta bilen till andra änden av stan som alla andra, glömma tankarna att som gammal Gröna Vågare ta cykeln till motionsspåret. Märkligt, märkligt.