Dagens aktivitet?

Du har säkert rätt Patric! Men jag lägger hellre mina pengar på mkt långa snabba havskajaker :)
I brist på kajak la jag mina pengar på ny kavaj, byxor och en halsduk idag, vet inte om det var så klokt, men j-la snyggt i alla fall!

Sprang sedan en 47-minutersrunda i halkan med snittpuls 166 BPM. Lyssnade första 2/3 på Hellströms "Ett kolikbarns bekännelser", vilket ju kan få vem som helst ur balans. Sen fick jag Stora Tankar i huvudet, och sen avslutade jag med lite högpuls till Teddybears STHLM "Cobrastyle". Sjukt bra. Just avrundat kvällen med fim och rödvin, allt är i sin ordning.

Umeå,
Mina händer för varma
att fånga din fallande snö.

Bacon,ost o lök på varma mackor. Sedan tacos,(funderade en kort stund på surströmming). På det chips med god dip o nån öl. Sedan härlig promenad i snöfall med jycken,,,underbart :)

Jorden får rotera några grader till så att Skatås blir lite varmare. Framåt tvåtiden blir det väl femman..

Stuvarn du kommer att springa med mig, i mitt huvud, bara så du vet :)

Men det är ju kallt.. isfläckar eller dagsmeja kan göra hela grejen vansklig..

I brist på kajak la jag mina pengar på ny kavaj, byxor och en halsduk idag, vet inte om det var så klokt, men j-la snyggt i alla fall!
Lyckades inte köpa den snygga kavajen i fredags... Tror det kan ha att göra med senaste tidens friluftslivs/friskhetsfokuserande finansieringar (cykelpjucks och yogamatta och vad det nu mer varit...).

I övrigt har helgen varit sansad. Små små transportiga cykelturer i lugnt tempo. Skönt väder för dessa pyttesmå turer, allt annat hindrat av förkylning. Helgens värsta pulshöjare var återseendet av Tarantinos Reservoir Dogs igårkväll. Ett stycke dramatisk teater kryddat med blod!! :)

Vi roade oss med fyra timmars utevistelse vid Nydalasjön, i rätt vass blåst och drevsnö. Roligt att sitta i sin dunjacka och se skridskoentusiasterna kämpa med den tjuriga vinden. Det fanns flera tekniker: Tjurdra rakt mot vinden, helst med stavar, i 0.3 km/h, lägga sig ned och göra armhävningar för att få upp värmen i bålen, kryssa mot vinden, skrika, gå av isen, mm mm.

Dagens aktivitet bestod mest i att försöka få upp eld. Umeå kommun lägger föredömligt ut ved vid sina eldställen runt Nydalasjön, men precis som jag noterat tidigare så tenderar denna ved att vara relativt färsk när den läggs ut, och efter en surhöst som denna så blir det onödigt mycket sportsmanship att försöka få fyr på fanskapet. Drar mig till minnes en friluftsdag i våras när problemet var exakt detsamma, och jag beklagade mig i denna tråd (den dagen slutade med sursnö, en förfrusen fingertopp och en j-la massa sot).

Idag sursnöade det inte, men blåste desto mer. Jag späntade och späntade och späntade, tände, såg stickan brinna ut utan att elden fick minsta fäste i spånorna, gjorde om samma sak igen, och hämtade sen en del näver och körde på nytt. Samma skit. Stockholmarna runt eldstaden bredvid hade redan en flammande stor brasa, och doften av tändvätska låg tung över nejden. Ett jävla tjoande höll de på med, kulturlösa som de är.

Med ett fång knaster och näver fick vi en värre fart på brasan, men det var ändå justsåpass att det tog eld i den finspäntade veden! Det riktigt fräste av fukt, men med lämpor gick det, och sen satt vi och huttrade i eldskenet, med lapphunden vilt skällande. Slutet gott, allting gott. Ett särskilt tack vill jag rikta till kombinationen b-l-o-s-s-a lättglögg och rom.

20:38 på femman i Skatås. Riktigt nöjd! Darrig också, tog ut mig rejält upp till högsta punkten, så andra halvan nästan lunkade jag. :)

Tills idag har jag nog inte utnyttjat hela min kapacitet för tillfället, men all förbättring efter idag måste nog komma genom bättre kondition känns det som. Slut på gratisluncherna, kan man säga.

Grattis!

Antar det var rekord! Några såna lopp till så kommer du hålla hela vägen! Å då är du under 20min :)
Ska testa min vad imorgonbitti hoppas den håller!

/Janne

Antar det var rekord! Några såna lopp till så kommer du hålla hela vägen! Å då är du under 20min :)
Ska testa min vad imorgonbitti hoppas den håller!

/Janne

Jepp rekord :) Sprang på 21:40 för två veckor sen och trodde det skulle bli svårslaget..

Det var lite kallt, och grusbanorna är hårda. Jag var också lite orolig för isfläckar, så jag tror att under lite bättre förutsättningar kan jag kapa till nedåt 20:00. Men om det blir innan jul, som jag hade satt som mål, återstår att se :)

Det blir lugnt imorgon, kanske 8km på tisdag, alternativt styrketräning.

Efter en tuff veckas jobb är så äntligen helgen över, förstår att inte alla håller med mig. Nu väntar ett par lediga dagar med löpning idag och annan icke uttänkt aktivitet, i morgon. Sitter och njuter av frukosten och strax väntar några timmars sömn. Sov gott, god morgon, god natt eller vilket som passar bäst.

Helgens aktiviteter

Fredag: Hämtning av nya kostymen som behövdes justeras lite här och var... Lips fest med huvudbonadstema hos våra nya grannar... kul sätt att få ett första intryck av alla... verkar vara ett kanongäng i vår lilla förening.

Lördag: Bröllop... kul präst som imiterade ur Star Wars under vigselakten " May the force be with you..." ... och som sen under festen hade ett sjukt roligt uppträdande, utklädd till storbystad rockdiva. Nya kostymen satt som en smäck, och att ha fluga lyckades jag vara ensam om...

Söndag: Promenad genom Stockholm till Vasaparken för att hämta bilen vi ställt där... fantastiskt fint med alla som åkte skridskor i snöfallet.

Löptur på kvällen... dags för asfaltsbugsen eftersom asfalten var blankpolerad av snö och is.
6,74km på 33 min. Lite ansträngt för min skadade högerfot, känningarna drog sig åt hälsenehållet... lite oroande.

Nu väntar jag på mer snö så att jag kan komma igång med skidåkningen.

Thomas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg