Det är stora skillnader i funktion
Skillnaderna i funktion är stora. När det gäller seriös MTB-åkning kan man glömma Acera och Alivio o allt de heter.
Shimanos MTB grupper, börjar med Deore, LX o XT, upp till XTR. För varje grupp uppåt får man bättre funktion och lägre vikt. Men, för all del, Deore är bra och den marginella nyttan för varje extra krona avtar rejält efter XT. Kort sagt XT är skitbra, precist, och stryktåligt. En bra vanlig kombination är XT-klingor, vevparti, vevlager, framväxel, reglage, och XTR bakväxel.
Mest märkbara skillnaden mellan XT och XTR är att XTRs framväxel är mycket bättre, har en annorlunda konstruktion som ger mer precisa växlingar, och dessutom blir den inte skramlig till skillnad från XT framväxlar.
Frågetecken för årets XTR som är en radikal nykonstruktion, integrerade växel o bromshandtag som vippas som STI på racerhojar. Har inte prövat än. Men undrar om de nya donen verkligen är bättre än Rapid Fire? I varje fall skulle jag inte köpa första året innan de hunnit fixa alla barnsjukdomar.
En annan sak som är viktig är naturligtvis hur man underhålla sina saker. Efter ett års hård användning är säkert en välvårdad deore grupp bättre än en vanvårdad XTR.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
kaw; sa:Enda jag vet är att det är bättre känsla i dyrare prylar, men funktion... skulle gärna vilja höra från de som har bättre koll än jag om det finns konkreta skillnader.
Skillnaderna i funktion är stora. När det gäller seriös MTB-åkning kan man glömma Acera och Alivio o allt de heter.
Shimanos MTB grupper, börjar med Deore, LX o XT, upp till XTR. För varje grupp uppåt får man bättre funktion och lägre vikt. Men, för all del, Deore är bra och den marginella nyttan för varje extra krona avtar rejält efter XT. Kort sagt XT är skitbra, precist, och stryktåligt. En bra vanlig kombination är XT-klingor, vevparti, vevlager, framväxel, reglage, och XTR bakväxel.
Mest märkbara skillnaden mellan XT och XTR är att XTRs framväxel är mycket bättre, har en annorlunda konstruktion som ger mer precisa växlingar, och dessutom blir den inte skramlig till skillnad från XT framväxlar.
Frågetecken för årets XTR som är en radikal nykonstruktion, integrerade växel o bromshandtag som vippas som STI på racerhojar. Har inte prövat än. Men undrar om de nya donen verkligen är bättre än Rapid Fire? I varje fall skulle jag inte köpa första året innan de hunnit fixa alla barnsjukdomar.
En annan sak som är viktig är naturligtvis hur man underhålla sina saker. Efter ett års hård användning är säkert en välvårdad deore grupp bättre än en vanvårdad XTR.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html