Cykel, vet och etikett!

För att spåna vidare...

När kommer den nya flugan "terrängbarnvagn" att slå igenom?
(Fast givetvis med ett coolt engelskklingande namn, typ MBS "Mountain Baby Stroller")

När kommer stackars söndagscylare på sina gammalmodiga MTB tvingas kasta sig åt sidan när en neongrön MBS bombar förbi under sitt downhillpass?

När kommer barnvagnasförarna att diskutera "Cykeltest" på utsidan (Där man kan cykla är det ointressant att köra barnvagn)

Man undrar.

Jag tycker att det här ganska fint sammanfattar den här tråden:

När jag körde till jobbet idag på E18, så tittade jag åt sidan och där kom en kvinna i en sprojlans ny BMW...hrumph.. förbi min något begagnade. Hon körde i 160 km/h med ansiktet tätt framför backspegeln och sminkade sig med hennes kajalpenna.

Jag vände bort blicken för ett ögonblick och när jag tittade tillbaka på henne igen upptäcker jag till min stora fasa att hon är halvvägs över i min fil fortfarande med ansiktet i backspegeln och med kajalpennan!!!

Jag blev så livrädd att jag tappade min rakapparat, vilken slog min räksmörgås ur andra handen. I all desperation att försöka få ordning på bilen styrandes med knäna mot ratten, tappade jag mobiltelefonen från örat så den ramlade ner i kaffekoppen som jag hade mellan benen, vilket ledde till ett splash så jag brände STORA LUKAS och dom RUNDA TVILLINGARNA, när jag skrek av smärta så tappade jag ciggarillen som jag hade i munnen, som brände hål och förstörde min nya skjorta och BRÖT ETT VÄLDIGT VIKTIGT TELFONSAMTAL!!!!

HUR FAN KÖR KVINNOR BIL EGENTLIGEN?????

Re: För att spåna vidare...

GustavOh; sa:

I helgen beställde jag och min fru en Brio till "Minimum". Eftersom man får / måste välja hjul till dem (de ingår inte) så blev det förstås 30 cm:s luftpumpade offroadhjul, med titangråa fälgar och ekrar. OBS! (För de som tvivlar.) Jag skämtar inte!!! "Minimum" väntas anlända i mitten på juni och jag räknar med att ha en en downhilldrottning eller -kung före midsommar! (OK det sista var inte sant...)

När kommer barnvagnasförarna att diskutera "Cykeltest" på utsidan (Där man kan cykla är det ointressant att köra barnvagn)

Det gör vi på barnsidan.se istället!!!

Keep smiling, alla glada cyklister, promenister och barnvagnsskjutare!

:) Magnus
[Ändrat av mgullo 2003-04-28 kl 12:01]

Crazy cykling

För den som gillar att köra MTB enligt blâdâre-principen utan att riskera nâgon annas lemmar än sina egna, vet jag att det finns de som roar sig med att köra upp med bil till nâgot bergstopp här pà Mallorca, ta fram cyklarna ur bagageluckan och sedan helt sonika börna pâ, rakt ned, full fart... Inga barnvagnar, dock en hel del träd att slaloma sig förbi. Dessa stâr ju emellertid till skillnad frân vimsiga forgängare helt still, och behöver ej varnas med pling-klocka.

Mvh / Mats

Sörmlandsleden

Detta har diskuterats tidigare.
De som sköter om leden har tidigare hävdat att
när man begärde tillstånd av markägare för leden
så begärde man inte tillstånd för cykling. Däremot
finns det ingen lag som förbjuder cykling på leden.
Mitt råd är att man tar kontakt med den sträck ansvarige och kollar vad som gäller på den sträckan man
vill cykla på. Är man en klubb etc så kanske man kan erbjuda sig att göra visst jobb för att hålla sträckan i trim , det behövs alltid fler som hjälper till.

Barnvagnstest på XC-banorna

Elmfeldt; sa:
det är också så att de flesta tävlingar inte innebär teknisk stig utan snabba stigar / skogs / grusvägar med få korta tekniska partier, där det är så tekniskt att de flesta väljer att springa. Det är därför som teknisk stigträning inte är jättecentralt i träningen.

Det är precis som du säger. Det är ingen tillfällighet att stora delar av världseliten är f d roddare. Kondition och styrka är viktigare än skicklighet i att hantera cykeln. Jag har sett viss debatt om saken, främst i amerikanska MTB-tidningar. De finns som skulle vilja ha mer tekniskt krävande banor, inte minst för att öka publikintresset. En komplikation är att det kan vara svårt att ta sig förbi i singletrack.

Möjligen vore det läge för barnvagnstestet, i varje fall för en del, t ex kunde två tredjedelar av banan ej få vara barnvagnsbar, MBS givetvis obeaktade.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Hej Bosse,

Det här tråden börjar bli lite off topic men det är nog ingen större förlust.... Jag har själv ej någon erfarenhet av att cykla eller vandra på Sörmandsleden men tänkte göra det i sommar. Därför har jag sökt mer information om vad som är tillåtet eftersom jag tillhör den skaran som tycker att vi som cyklar alltid ska ta hänsyn till andra. Hittade följande information från de ansvariga på Sörmlandsleden:

------------------
På vår hemsida har vi felaktigt meddelat att ”cykling på leden inte är tillåten”, vilket vi beklagar.

Alla som har hört av sig med synpunkter har helt rätt och är lika välkomna som alla andra att njuta av Sörmlandsledens natur och kultur. Vad det handlar om är att inte förstöra iordningställda leder. Våra ca 180 etappansvariga, som sköter underhållet ideellt, rapporterar med oro om skador på leden. Här är det framförallt ridning och i viss mån mountainbike som är orsaken vid alltför koncentrerat och intensivt nyttjande.

Vi som värnar om allemansrätten kanske borde ha bättre kontakt med varandra?

Trevlig sommar på Sörmlandsleden
önskar

Föreningen Sörmlandsleden
Evert Söderberg och Eva Friedmann

Sörmlandsleden, SAMS och tävlingar

1Swede; sa:
Alla som har hört av sig med synpunkter har helt rätt och är lika välkomna som alla andra att njuta av Sörmlandsledens natur och kultur. Vad det handlar om är att inte förstöra iordningställda leder. Våra ca 180 etappansvariga, som sköter underhållet ideellt, rapporterar med oro om skador på leden. Här är det framförallt ridning och i viss mån mountainbike som är orsaken vid alltför koncentrerat och intensivt nyttjande.

Jag är etappledare på Sörmlandsleden Etapp 5, och jag kan bara fylla i det som Birgitta och Evert sagt tidigare. Man försökte förbjuda cykling på leden tidigare, men efter en intensiv åsiktstorm, inlagor och debatter så har man tagit sitt förnuft till fånga och tagit bort det opåkallade förbudet. Det är således tillåtet att cykla på sörmlandsleden.

Men!

Om jag inte missminner mig så har de lokala kommunala ordningsstadgarna högre prioritet än allemansrätten och lokalt kan man besluta om vissa undantag (läs förbud), såsom man gjort i Botkyrka. Därför är cykling tillåten på leden, men inte där man förbjudit det lokalt.

Tyvärr så visar sörmlandsleden på ganska stor okunskap när man hävdar att cykling sliter på leden. Det är ett ämne som vi har haft uppe många gånger, på utsidan, på andra forum och på andra ställen. Vetenskapliga undersökningar visar att cykling sliter inte mer än vandrare. Cykling lämnar däremot spår efter sig med annan karaktär än vad vandrare gör. Cyklister sliter smalare och djupare medans vandrare sliter bredare och ytligare. Att sedan empiriska åsikter lämnas stort utrymme, det är en annan sak.

Vi på SAMS (http://www.samsinfo.nu) arbetar för att aktivt förhindra och upphäva opåkallade beslut som rör terrängcykling. Alldeles för många beslut är tagna utan att man tagit hänsyn till fakta eller vetenskapliga undersökningar.

Vad gäller tävlingar så visst är det flera av loppen i långloppscuppen som man kan köra barnvagn på tävlingsbanan. Oändliga sträckor med grusväg och skogsväg varvat med mer eller mindre asfalt. Många världscuppslopp startar på asfalt och har målgång på asfalt. Men det finns undantag. Mörksuggejakten och Ränneslätt är två kända tävlingar. På XC DM Stockholm förra året så fanns det inte många meter där det gick att köra med barnvagn :)

/Mattias

Re: För att spåna vidare...

GustavOh; sa:
(Fast givetvis med ett coolt engelskklingande namn, typ MBS "Mountain Baby Stroller")

När kommer stackars söndagscylare på sina gammalmodiga MTB tvingas kasta sig åt sidan när en neongrön MBS bombar förbi under sitt downhillpass?

Man undrar.

*asgarvar*

Idag såg jag en tjej med barnvagn gå ut framför bussen jag åkte i på ett ställe där det ej var ett övergångställe. Chauffören bromsade in och körde förbi med någon meters marginal. Jag förstår inte hur man är så obota korkad att man utmanar en buss och riskerar sitt eget och sitt barns liv.

Re: Sörmlandsleden, SAMS och tävlingar

mlindstrom; sa:
Vetenskapliga undersökningar visar att cykling sliter inte mer än vandrare.

Ja: Det är så här, att de första passagerna sliter mest varefter slitaget avtar. Det bildas stig. De första hundra eller tvåhundra paren fötter skadar vegetationen, skadar rötter, nöter bort humuslagret, o s v. Sedan när det väl bildats stig avtar slitaget för att så småningom upphöra: d v s om det färdats 1000 el 5000 el 10 000 par fötter på en stig gör inte någon nämnvärd skillnad. Givet att man anser att det ska finnas stigar i naturen. Cykeln gör egentligen varken till eller från. Möjligen kan man sluta sig till att om man förbjöd folk att gå i skogen skulle stigarna smalna, d v s mer natur skulle vara orörd.

Stig i viss terräng, där det är surt eller där det finns erosionsrisk, kräver underhåll, och ibland särskilda arrangemang, såsom spänger och kavelbroar.

Delar av Upplandsleden skulle sannolikt växa igen helt och försvinna om det inte vore för MTB.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Till alla

Hej alla kära promenister och cyklister!

Tycker detta har varit en intressant tråd att följa och det märks att det finns väldigt olika värderingar och åsikter! Det har nog varit bra och jag tror många har fått sig en lite tankeställare.

Själv cyklar jag både MTB, racer och till vardags (äger ingen bil). Det är i princip bara till vardags jag upplever problem på cykel- och gångbanor.

Jag är medveten om att jag cyklar ganska fort, men det trivs jag med. Det är inte det att jag blåkör, men jag cyklar helt enkelt fortare än medelsvensson. Dom flesta av dessa situationer skulle säkert aldrig uppstå om min fart var densamma som alla andras.

Det som jag upplever som mest irriterande är när cykelbanan inte respekteras som "zon". Som många har påpekat är det rentav farligare att plinga på fotgängare som, i mitt tyckte HELT IDIOTISKT befinner sig på cykelbanan, eller flera i bredd UTAN att ha uppsikt bakåt. Jag kanske har fel i detta. Det kanske inte är deras skyldighet att ha uppsikt bakåt, men jag tycker det. För det är ju oftast antingen kombinerade banor med eller utan streck i mitten. (med gångbana menar jag inte trottoar). Jmf att åka moppe flera i bredd på en motorväg, eller?

Ett tips till dig som gärna går två eller fler i bredd: NÄR det plingar! Titta INTE bakåt!!! Utan gå lungt in bakom (eller framför) din kompis, dvs på ett led! Då lämnar du tydligt plats för den som kommer bakom och inga missförstånd uppstår. Och vad du än gör, ÄNDRA DIG INTE!! Har du gått åt höger från början, håll på det!!

Det gör nästan att man blir ännu mer irriterad ibland! Inte nog med att man tar upp en hel cykel-/gångbana utan när det plingar så vänder man sig om som om man undrade, Oj vad är det nu som händer? VA? En cykel på cykelbanan... :)

Jag försöker verkligen visa så mycket hänsyn jag kan när jag är i trafiken, mot både bilister, cyklister och fotgängare men det är inte alltid så lätt. Ringklockan tolkas väldigt olika av folk!

När jag ändå skriver vill jag skicka ett ros till alla bilister i Linköping! Jag har aldrig varit med om så kunniga, duktiga och uppmärksamma som ni!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg