Till alla
Hej alla kära promenister och cyklister!
Tycker detta har varit en intressant tråd att följa och det märks att det finns väldigt olika värderingar och åsikter! Det har nog varit bra och jag tror många har fått sig en lite tankeställare.
Själv cyklar jag både MTB, racer och till vardags (äger ingen bil). Det är i princip bara till vardags jag upplever problem på cykel- och gångbanor.
Jag är medveten om att jag cyklar ganska fort, men det trivs jag med. Det är inte det att jag blåkör, men jag cyklar helt enkelt fortare än medelsvensson. Dom flesta av dessa situationer skulle säkert aldrig uppstå om min fart var densamma som alla andras.
Det som jag upplever som mest irriterande är när cykelbanan inte respekteras som "zon". Som många har påpekat är det rentav farligare att plinga på fotgängare som, i mitt tyckte HELT IDIOTISKT befinner sig på cykelbanan, eller flera i bredd UTAN att ha uppsikt bakåt. Jag kanske har fel i detta. Det kanske inte är deras skyldighet att ha uppsikt bakåt, men jag tycker det. För det är ju oftast antingen kombinerade banor med eller utan streck i mitten. (med gångbana menar jag inte trottoar). Jmf att åka moppe flera i bredd på en motorväg, eller?
Ett tips till dig som gärna går två eller fler i bredd: NÄR det plingar! Titta INTE bakåt!!! Utan gå lungt in bakom (eller framför) din kompis, dvs på ett led! Då lämnar du tydligt plats för den som kommer bakom och inga missförstånd uppstår. Och vad du än gör, ÄNDRA DIG INTE!! Har du gått åt höger från början, håll på det!!
Det gör nästan att man blir ännu mer irriterad ibland! Inte nog med att man tar upp en hel cykel-/gångbana utan när det plingar så vänder man sig om som om man undrade, Oj vad är det nu som händer? VA? En cykel på cykelbanan...
Jag försöker verkligen visa så mycket hänsyn jag kan när jag är i trafiken, mot både bilister, cyklister och fotgängare men det är inte alltid så lätt. Ringklockan tolkas väldigt olika av folk!
När jag ändå skriver vill jag skicka ett ros till alla bilister i Linköping! Jag har aldrig varit med om så kunniga, duktiga och uppmärksamma som ni!