Cykel, vet och etikett!

Re: Smalare stigar

ipg289h; sa:
Aardwolf; sa:
Vandring ger mer skada på marken än vad en MTB ger.

Ja, om plattfötter förbjöds skulle stigarna smalna och (Bingo!) mer natur vara orörd.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Det där tror jag inte ett dugg på. Om plattfötter förbjöds och MTB tog över de befintliga stigarna så utnyttjas nog hela stigen fortsättningsvis också. Skillnaden mot tidigare blir att stigen dessutom slits mer på djupet. Om du kommer på en MTB längs en stig med ett spår i mitten och inga spår bredvid mitten; håller du dig då i cykelspåret? Tror inte det.

I Säfsen finns såväl vandringsleder som MTB-leder. I vissa fall sammanfaller lederna för vandrare och MTB. De rena MTB-lederna ser inte så farliga ut ur slitagesynpunkt. Inte heller de rena vandringslederna, om MTB-folket haft vett att hålla sig på den led som är avsedd för MTB. Men där vandringsleder och MTB-leder sammanfaller, eller där MTB-folket valt vandringsleden istället för MTB-leden, är slitaget märkbart större. Som vandrare är det skönt att komma bort från de sträckor där både vandrare och MTB slitit på stigen. I synnerhet när det är blött ute blir det uppkört och moddigt på de etapper som är avsedda för bäde vandrare och MTB. Det är mina erfarenheter. Jag tycker dock absolut inte att MTB generellt ska förbjudas på vandringsleder. Däremot tycker jag att man ska kunna erkänna att det kan bli ett problem med för hårt tryck i vissa områden. Och diskutera vad man kan göra åt det, istället för att dividera hit och dit vilket som separat sliter mest.

Underhålla stigar

Raskesven; sa:
Det där tror jag inte ett dugg på. Om plattfötter förbjöds och MTB tog över de befintliga stigarna så utnyttjas nog hela stigen fortsättningsvis också. Skillnaden mot tidigare blir att stigen dessutom slits mer på djupet.

DBP, det beror på, underlaget, generellt gör cyklar smalare stigar.

Om du kommer på en MTB längs en stig med ett spår i mitten och inga spår bredvid mitten; håller du dig då i cykelspåret? Tror inte det.

Det beror återigen på, hur spåret ser ut, men givet att det är bra åker jag på det, och om endast cyklister färdas där och gör likaledes smalnar stigen. Men för all del, för att detta fenomen ska uppträda är en förutsättning att spåret är bra.

Jag tycker dock absolut inte att MTB generellt ska förbjudas på vandringsleder. Däremot tycker jag att man ska kunna erkänna att det kan bli ett problem med för hårt tryck i vissa områden. Och diskutera vad man kan göra åt det, istället för att dividera hit och dit vilket som separat sliter mest.

Jag är med på noterna. Vill självfallet inte förbjuda vandrare utan det är en fråga om nyttjandefrekvens, i vissa fall är det en välgärning att gå eller cykla en stig för man hindrar den från att försvinna, man håller den öppen, i andra fall kan det finnas en risk för "överutnyttjande", fast uttrycket ger fel associationer, det handlar egentligen om att i någon mening härda stigar så att de tål en högre nyttjandefrekvens utan att bli otrevliga. Min erfarenhet är att det framför allt handlar om surhål. Som inte är roliga för någon.

Saker att göra är t ex att anlägga kavelbroar eller andra naturliga fyllningar i surhål, spänger över kärr, etc., och i allmän mening underhålla stigarna. I kuperade områden gäller det att anlägga stigar så att de inte skapar erosion, etc.

Här tror jag det finns ett utrymme för frivilliga insatser, att de som utnyttjar stigarna mycket ägnar en dag eller två om året för att underhålla dem. Det kan vara rätt kul också.

Per

[Ändrat av ipg289h 2003-05-08 kl 01:02]

Re: Ge upp

Aardwolf; sa:
Nermander ge upp.

Vandring ger mer skada på marken än vad en MTB ger. Klart att man letar efter utmanade ställen för att testa om man klarar det eller inte. Men för det mestaq så cyklar iallafall jag normalt på stigar och grusvägar.

Som sagt var, jag har har inte sagt att MTB sliter mer än vandrare, jag har bara opponerat mig mot att alla argument för att MTB sliter mindre än vandrare låter som nåt som Jehovas Vittnen hittat på.

En sak som jag i alla fall är säker på är att löpning sliter mer än vandring (så vi borde förbjuda orienterare?:).

Re: Re: Ge upp

nermander; sa:
En sak som jag i alla fall är säker på är att löpning sliter mer än vandring (så vi borde förbjuda orienterare?:).

Det tror jag inte du tycker. Orientering är en härlig sport! Samtidigt har du rätt i att orienterare sliter mer, av det enkla skälet att de till skillnad från vandrare och MTB-cyklister inte följer stigarna. Skolklasser på utsnittslade naturstigar kan också skapa nya stigar. Därmed inte sagt, att de borde förbjudas. Dessa exempel tjänar väl närmast syftet att illustrera att folk som påyrkar MTB-förbud antingen är okunniga eller har en dold dagordning (man ogillar cyklister i skog o mark) och använder ekologiska argument.

Per

Skogsmaskiner

Är det någon som funderat på hur mycket skada en skogsmaskin gör?
När skogsägare gallrar så åker de oftast in med stora maskiner och hämtar timmer eller sly. Tyvärr verkar de välja att åka på stigar och andra trevliga ställen att cykla eller vandra på. Förmodligen för att där är det lite lättare att komma fram men med halvmeterdjupa spår som resultat. Spår som inte läker. Innan någon ens funderar på hur mycket skada muskeldrivna motionsformer gör på vår natur borde man se över det svenska skogsbruket. Det krävs massor av utveckling av redskap och metoder. Inte ens miljöcertifierat skogsbruk verkar tänka på skadan maskinerna gör.

mvh Niklas

Re: Skogsmaskiner

niki; sa:
Är det någon som funderat på hur mycket skada en skogsmaskin gör?

Senast i helgen funderade jag över det! Det är likadant varje gång man passerar ett hygge.
En skogsmaskin gör på en minut ett hundra gånger djupare sår än vad vandrare gör på hundra år.

gagnef_maskin.jpg

Re: Re: Skogsmaskiner

Nordesjo; sa:
En skogsmaskin gör på en minut ett hundra gånger djupare sår än vad vandrare gör på hundra år.

Absolut. Skogsmaskniner lämnar gigantiska spår efter sig. De kör omkring hur som helst i terrängen och skapar praktiskt taget nya vägar. Runt Uppsala har de nyligen praktiskt taget förstört delar av Berthåga. Jag har viss förståelse för skogsbruket, att man avverkar och gör det med metoder som har hög produktivitet, men jag tycker det är oförlåtligt att man inte gör rent efter sig, att man ödelägger stigar och lämnar dem täckta med ris och nästintill ogenomtränglig bråte.

Per

Re: Skogsmaskiner

niki; sa:
Spår som inte läker. Innan någon ens funderar på hur mycket skada muskeldrivna motionsformer gör på vår natur borde man se över det svenska skogsbruket. Det krävs massor av utveckling av redskap och metoder. Inte ens miljöcertifierat skogsbruk verkar tänka på skadan maskinerna gör.

mvh Niklas

Nu vet jag iofs att det fuskas mykke i skogsbruket men är det inte skogsägarens ansvar att återställa markskicket efter skogsmaskinen precis som att man måste återutsätta/ självplantera skogen?

Re: Re: Skogsmaskiner

FJS90/91; sa:
Nu vet jag iofs att det fuskas mykke i skogsbruket men är det inte skogsägarens ansvar att återställa markskicket efter skogsmaskinen precis som att man måste återutsätta/ självplantera skogen?

Det är jag ganska övertygad om att det är. Men det finns ju inte direkt nåt tidskrav. Det kan nog dröja både ett och två år innan det klar klart. Och det är väl de hyggena som folk retar sig på. Eller är det verkligen nån som sett spår efter en skogsmaskin på ett 5 år gammalt hygge?

Re: Re: Re: Skogsmaskiner

nermander; sa:
Det är jag ganska övertygad om att det är. Men det finns ju inte direkt nåt tidskrav. Det kan nog dröja både ett och två år innan det klar klart. Och det är väl de hyggena som folk retar sig på. Eller är det verkligen nån som sett spår efter en skogsmaskin på ett 5 år gammalt hygge?

men visst är det tidskrav i alla fall på plantering och självsådd, 3år för plantering och 5år för självsådd... Grejen är att cyklister återställer aldrig någonsin någonting, vilket man skall tänka på innan man bajsar på skogsägarna som just äger skogen och deras maskiner... Det finns kräk bland skogsägarna men man skall inte rättfärdiga sitt eget förstörande för att andra förstör mer.. Eftersom USA bombar IRAK så kan väl jag bomba Östersund eftersom Östersund är så litet i jämmförelse?!?

Re: Re: Re: Re: Skogsmaskiner

FJS90/91; sa:
Eftersom USA bombar IRAK så kan väl jag bomba Östersund eftersom Östersund är så litet i jämmförelse?!?

Hehe, jag pratade en gång med en kille som hade varit på håret att skicka en artillerigranat rätt in i östersund efter att någon inte sett skillnad på norr och söder på kompassen.

(Bara för att låta tråden spåra ut lite till)

För övrigt lär skogsaverkningsmaskiner vara notoriskt dåliga på att lämna väg för cyklister, hur de senare än plingar. Å andra sidan blir det garanterat svårt för barnvagnar att ta sig fram där efteråt.

Re: Re: Re: Skogsmaskiner

nermander; sa:
Eller är det verkligen nån som sett spår efter en skogsmaskin på ett 5 år gammalt hygge?

Ja: de växer igen, men finns kvar, ibland kan de bidra till stigbildningen på ett positivt sätt, ibland - när det är som sämst - blir det djupa vattenfyllda gropar eller rännor för lång tid. Beror på landskapet. Det jag tycker sämst om är när man efter avverkningen lämnar tonvis bråte som det inte ens går att gå genom än mindre hoja.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg