Re: SAS-personalen bestämmer
Hej!
Det verkar ha spårat ut lite...
Men eftersom jag själv är lite tjurig också
kunde jag tillslut inte hålla mig!
cyklisten; sa:
"Det har hänt"... Bättre kan du allt? Blev någon skadad? Var flygsäkerheten i fara? Hur kom man till slutsatsen att det var tryckskillnaden som orsakade detta?
Det kanske är intressant i sammanhanget att British Airways inte har någon regel om att tömma däck, och att Air France rekommenderar att du pumpar däcken (för att minska risken för skador på hjulen). Men SAS kanske utsätter bagaget för större påfrestningar än dessa bolag?
I stället för att komma med "snack" kanske du kan ge oss en vetenskaplig förklaring till varför det är farligt?
Har aldrig skrivit att det är farligt, speciellt inte för flygsäkerheten, möjligen för flygbolagens ekonomi (ersättning).
Varför är det fri fart på vissa motorvägar i Tyskland, 110 i Sverige och 130 på vissa i Finland? Försök övertyga en svensk polis att "det är ju fri fart i tyskland" när du kört för fort, det känns som att det antagligen är fel person. Samma med incheckningspersonalen, var lite trevlig istället han/hon har antagligen inga argument och situationen renderar i bästa fall på att du får betala övervikt/extra avgifter och i sämsta fall får cykelfolk resten av dagen göra detsamma, pga. dig.
cyklisten; sa:
Vad gäller det specifika fallet MD80, så är alla lastutrymmen trycksatta. Detta sker genom ventiler i passagerarutrymmets golv. Luften som strömmar ut där är uppvärmd. Förliga lastutrymmet värms dessutom upp med överskottsvärme från flygplanets elektronik.
Boeing vet jag inte vilken typ du syftar på, men där är också samtliga lastutrymmen trycksatta och betydligt varmare än den omgivande luften.
Vet inte riktigt varför du skriver detta, reglerna för levande djur är stt de ska transporteras i de främre uppvärmda lastutrymmena, att sedan de bakre (bakom vingen) skulle vara varmare än omgivningen är ju självklart då flygplanet kommer från varmt till kallt och då inte kan bli kallare än kallt. Hur nära kallt temperaturen blir beror på hur lång flygningen är (ej termostatövervakat).
Modellerna jag syftade på var 737-600 och 737-800 men jag trodde det var oväsentligt här.
cyklisten; sa:
Det är inte lika varmt som i passagerarutrymmet, men utrtymmet är uppvärmt. Det är absolut inte så kallt att det har någon negativ påverkan på cykeldäck vilket påstods i det inlägg jag svarade på. Cykeldäck går sönder av höga temperaturer, inte av låga.
Jag är inte intresserad av varför det är så, efter som det är så självklart, men du får naturligtvis gärna skriva om du vill.
Det som intresserar mig här är varför så många envisas med att en tryckskillnad på mindre än 10% skulle orsaka punkteringar vilka äventyrar flygsäkerheten. Det är en gåta för mig hur dessa människor vågar cykla eller flyga överhuvudtaget.
Har aldrig skrivit att det har någon negativ inverkan på cykeldäck, iaf. inte de temperaturer som här nås.
Nä, jag vägrar!
Jag varken kan, vill, måste eller tänker svara på det...om du inte mailar förstås för då har jag lovat att svara
Det påverkar ju inte flygsäkerheten!
Jag kan ju säga att jag utsätter mig och min cykel för betydligt högre risker när jag cyklar med den än när jag flyger med den, visst är det så det ska vara? (risk för kommentar på den meningen).
Nä nu ska jag till tandläkaren, kanske tur att jag svarade innan istället för efter; -då de kört en spruta i mig, borrat och sedan snott mig på massa pengar
Peace