Civil olydnad

Det där argumentet håller inte.

Vi bör som värlsmedborgare sträva efter att minska vår växthusgasbelastning och eftersom vi belastar jordklotet mer per svensk än genomsnittsvärldsmedborgaren kan vi och skall vi minska mer än genomsnittsvärldsmedborgaren.

För att citera John F Kennedy. Ask not what USA can do for you. Ask what you can do for USA. Byt ut USA mot vår planet.

Thure

Jo det är ett bra argument, statistiskt sett. Även om alla i Sverige dör imorgon och då slutar släppa ut co2 så spelar det ingen roll alls för att minska klimatuppvärmningen.

Vi bör såklart fortsätta minska lite varje år, som vi gör nu. Men det spelar ingen roll, it's just for fun. :)
 
Vi har tre påsar: brännbart, kompost och allt annat som sorteras i miljörum på två minuter.
Skulle inte känna mig stöld för att lägga allt i samma hög.
 
Svar nej inte så mycket som du. Jag försöker följa med den samhällsinformation att sortera så mycket som möjligt av mitt avfall. Men det finns gränser. Men i det här området anses jag som normal. Nu börjar t o m mitt jobbatt jobba inom miljömedvetheten också. Så det bästa man kan göra är att följa dessa informationer, men har man inte sådana kärl i sin närhet. Då är det svårare. Jag överdriver inte, jag är normal. Då slipper man skämmas av Miljöpartiets hets. Samtidigt så är det allvar. Glaciärerna smälter, haven stiger, permafrosten smälter samtidigt som gaserna som var lagrad där göder nutidens klimatförändringar. Men jag förnekar inte att jag kör massor av bensinbil nästan varje dag. Jag behöver det för att ta mig till jobbet och orkar inte cykla dit.
 
Senast ändrad:
Pja, cykelbanor undviker också jag ofta. Och gjorde det även innan det var tillåtet att cykla på vägen även om cykelbana finns. Och jag bär kniv. Inte på kroppen, men det "bor" en kniv i cykelväskan.

Beträffande sopsortering så är jag närmast exemplarisk, men vi har också alla tunnor utom textil i huset. Även el, men det kör vi iväg med själva. Som billös vetefan hur jag skulle göra om det inte var så.

Men jag skulle göra det med större glädje om det inte var så korkat, d.v.s. att man bara får slänga förpackningar. Nu bryter jag och de flesta ju mot det, men egentligen får man inte slänga sånt som gamla plastmappar i plasttunnan eller skruv och spik i metall.
Flera kommuner flyttar sorteringen hem till konsumenterna numera istället för centraliserad sortering. Mina föräldrars kommun har umera 8 fraktioner i två soptunnor för sopsortering. Då behövs inte bil eller annat fordon för att sopsortera. En av de 8 är övrigt "riskavfall" typ batterier, elskrot, slattar i målarfärgbrukar som sorteras vidare efter det åkt iväg från hushållet.

/Patrik, som idag fick en kollega att lägga sina urdruckna läskburkar i en återvinningskasse istället för i soptunnan, ska bjuda honom på en kaka en annan dag tror jag
 
Symbolpolitik står många upp i halsen.

Ett exempel:

Ta tex plastpåse skatten, vem i Sverige åker och slänger sina ICA-kassar i havet ?
Alla jag känner bar hem matvaror i dom en eller flera gånger och använde de sedan som soppåsar.

Sedan kom plastkasse skatten som en sorts världsförbättrande Don Duijote.

Priset gick upp till 5-6kr på ICA kassar trots att deras påsar innehåller stärkelse från sockerrör med motiveringen att dom till mångt och mycket "påminner om vanliga plastpåsar".

Sen gick plastkasse skatten ner men inte priset på ICAs sockerrör kassar av någon anledning, nu har lokala ICA tagit bort dom helt och ersatt dom med papperskassar.

Kontentan blir att man bär hem matvarorna i papperskasse och lägger den sedan i pappersåtervinningen, sedan får man köpa soppåsar av plast att lägga hushållsavfallet i.

Vad blev vinsten med detta ?
Jo, mer pappersåtervinning att hantera och som tär på naturresurser (vi har ca ,5% urskog kvar i Sverige) och mer inhandlad och och bortkastad plast i form av soppåsar.

Tvifan.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg