Chang Mai/Rai

Jag hyrde ingen Mc men trekkade runt Chang Rai och inte Chang Mai vilket de flesta gjorde. Undvik att trekka vid Chang Mai, de flesta vi talade med tyckte att området var söndertrekkat och det tror jag stämmer. I Chang Rai var det väldigt bra och jag har hört att det ska vara bra vid Pay också.
Annars så är både Chang Mai och Chang Rai ganska trevliga (och ganska stora) städer. I båda finns det En Nightmarket där man kan shoppa, lyssna på/se musikshower och äta gott.

...underbart!

....längtar tillbaka! Var i Chang Mai för ett par år sedan och det var underbart. Det enda felet var just att det kändes lite väl mycket la tourista... Plast flaskor och skräp i naturen, försäljning av massa skräp i byarna osv. Nej, jag skulle inte välja Chang Mai utan något mindre exploaterat place. Kanske Chang Rai... Hörde lite om det då vi var i CHang Mai, tyvärr han vi inte med båda... Lyssna runt lite innan och framförallt då ni är i Thailand, var öppna och spontana - Mer kul så!

/m

Re: Trekking norra Thailand

mellgren; sa:
Nej, jag skulle inte välja Chang Mai utan något mindre exploaterat place. Kanske Chang Rai... /m

Hösten '99 trekkade jag i bergen utanför Mae Hong Son, som ligger lite sydväst om Chang Mai, precis vid gränsen mot Myanmar/Burma. Kan rekommenderas, var inte alls 'söndertrekkat', även om bergsbyarna vi passerade träffade flera grupper västerländska trekkare varje år. Men däremot slapp man försäljning, skräp etc.

Så sant...

Det är ju inget litet område vi pratar om.... Det finns en hel del turer att ta, både med eller utan guide. Vet inte hur läget är just nu, men när vi var där var en av lederna avstängda pga oroligheter uppe i bergen... Värt att kolla upp innan man ger sig iväg.

/m

Chang mai 93

Kan var oroligt!!! 93 då jag var med (före detta tjejen)i Chang mai på en trek. Vi skulle vara bort 3 nätter och fyra dagar, men andra dagen på efter middagen när vi var mitt ute i grönsaken kom likt ett eld överfall tre stycken Burmeser springande med automatvapen. Det var bara jag och en guide som klarade oss. Resten av gruppen fick snällt lägga sig på backen för att sedan bli rånade på lite pengar och värde saker. Allas ryggor blev uppskurena så der var svårt att få ordning på prylarna där efter. Ingen blev skadad förutom den andra Thai guiden som fick ett hugg i axeln. Jag sprang en kort bit, där efter vände jag om tillbaka till en säker plats där dom inte såg mig. Det var bara ligga där med teleobjektivet och knäppa bilder på rånarna. Allt var över på några minuter, det tog någon dag innan vi var på polis stationen, jag lovar att mina bilder blev bra och några dagar senare var rånarna gripna. Själv har jag bilderna och minnena kvar. Det blev rättegång mm men ingen i gruppen ville vittna!!!! 10 eller 50 år i buren spelar ingen roll bara alla klarade sig utan skador. Efter det fick tjejen dyssenteri dropp i fyra dagar sedan var resten av resan bra..Illigalt i cambodja kommer nästa gång..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg