Camelback

Hallå där,
Det är nu dags att köpa ett nytt vätskesystem. Det jag önskar är att dels kunna bära själva vätskeblåsan i min stora ryggsäck, vilket betyder att den behöver vara löstagbar.
Samtidigt vill jag ha ett smidig portabelt system för multisport etc där jag kan packa en tunn jacka eller liknande och några energikakor, nycklar, kamera etc.

Någon som har något tips ?

Hej!

Jag har två vätskesystem; ett Platypus 2l (bara blåsa och slang) och ett The North Face "Dogfish" med en Nalgene blåsa i. Även om bärsystemet är toppen så är Nalgeneblåsan och framför allt slangen klart "bökigare" än Platypusen. Skillnaden är att Nalgeneslangen är gjord i ett mjukt siliconmaterial som lätt bildar ett veck och stryper vattenflödet. Platypus slang är styvare. Även bitmunstycket känns mer krångligt än Platypus. Framöver kommer jag helt enkelt att ersätta Nalgenedelarna med motsvarande delar från Platypus.

Bästa rådet är att försöka pussla ihop ett eget system med de delar du tycker funkar. En lös blåsa i vanliga ryggsäcken har funkat perfekt för mig.
/R.J.

Source

Check out products from Source, they just won large comercial contracts over Camelback because of their blader technology, where bacteria growth is inhibited by type of surface the bladder is made of. The same reason why Team link uses the widepacs. http://www.source-vagabond.com

camelback orginalventil?

bionicon; sa:
Någon som vet var man finner en sådan klämm ventil som man trär över slangen, som kan öppnas o stängas med en hand.

Inte klämentil men Camelback orginalventil som sätts som en förlängning av slagen och som man också manövrerar med en hand finns att köpa i välsorterade camelback-butiker. Min erfaenhet är att den är pålitlig - t ex har det inte läckt då jag lastat och transporterat skridskoryggsäck i bilens bagageutrymme. Jag handlade på militaryshop, minns inte om det var i Malmö eller i Sthlm och de har webshop också.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg