Caldera Cone, test

DIY-Caldera har jag funderat på ett tag, det kan ju inte vara omöjligt. Hur svårt kan det vara att skära ut en öppen kon? (Ärligt frågat, inte ironiskt.) Hur tjockt gods ska man satsa på? Hur långt är det från grytans botten till a) brännarens överkant och b) marken?

Som brännare tänker jag mig antingen en AndersJ-modell eller så kan man köra (trumvirvel) Esbit!

Å andra sidan bör ju ett cylindriskt ölburksvindskydd och ett trådkärlstöd inte komma långt ifrån när det gäller totalvikt...

Det jag gillar mest med Caldera Cone är titanvarianten, där man kan elda vanlig ved om man vill. (Varför kan man inte göra det i aluvarianten? Blir det för varmt? Bortsett från att hål för tältpinnar saknas, dvs.)

Som du mycket riktigt svarar dig själv blir det nog för varmt. Aluminium smälter vid hyggligt hög temperatur (i spritkökssammanhang), men blir mjukt långt innan. Testa att ställa Trangia-stekpannan i glöden...

Godset är ganska tunnt. Lite tjockare än al-burkar, men fortfarande rätt sladdrigt. Konformen får dock upp stadgan rätt bra. Enligt tillverkaren själv är det 1 - 2 tum mellan brännaren och grytan. Brännaren är lite annorlunda än AndersJs. Vilket enligt tillverkaren höjer effekten i den varma och syrefattiga miljön längst ned i konen.

Jag tror ölburksstödet osv är lite sämre när det gäller verkningsgrad och effekt.

Går det att få tag i titanplåt enkelt? Hål för tältpinnar är inga problem, det är gott om lufthål längs övre kanten.

Att göra ett eget CC är nog inga problem, och är ännu enklare om man ber någon rita av sitt exemplar på ett papper...

/OJ

Jag tycker den ser lite grann ut som en cat stove, fast av aluminiumburkar. Är den inre burken bara en ren "burk" med öppningen uppåt? Och den yttre bara en yttervägg med lufthål och ett hål upptill?

Förvärmningskanten är nog gjord av lite större ölburkar (jag har sett såna nämnas).

Minns inte hur en cat stove ser ut.
Den inre burken har öppningen uppåt, och lufthål i överkant.
Den yttre har botten uppåt, med ett hål upptaget (lika stort som den inre burken). Den har lufthål längs med nederkanten.
Tror att luft dras in genom hålen i den yttre burken, värms, stiger och trycks ut genom de inre hålen i en väldig fart. Sen brinner det på rätt bra, som framgår av bilden ovan.

/OJ

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg