Väl i södra Europa och med nät kontakt ett inlägg till.
De sakliga tankarna kring materialet har rört sig kring frågan om stretchpaneler. En synpunkt har varit ett de är per definition osäkra, den andra att de är onödiga. Med bra passform behövs inte stretch. Frågan om de är onödiga passar jag på, det kan mycket väl vara så men jag är inte helt övertygad.
Att stretchpaneler skulle per definition inte hålla för mygg stämmer inte med min erfarenhet. Har haft byxor av andra tillverkare, annan modell av Lundhags, tom en stertchskjorta från Lundhags, dessa palgg har varit myggtäta. Ett av anledningarna till att jag startade den här tråden var just det och att Lundhags har sedan flera år vetat att en del av deras stretchpaneler är inte myggtäta och struntat i att åtgärda en uppenbar brist.
Till de som gör sig lustiga över idén om myggsäkra kläder vill jag säga att för min del får ni gärna smörja er med myggmedel från topp till tå. Jag gillar inte stanken. Jag har snart vandrat i fjällen i 40 år, efter de första årens in på huden erfarenheter har det funkat alldeles utmärkt att hitta kläder som håller för mygg och uppfyller andra krav för att funka på vandring.
Men mot halvdana tillverkare är det svårt att försäkra sig även om man som jag är rätt freakad på att ha koll på bra prylar. Trodde faktiskt innan årets erfarenhet att Lundhags tillhörde den lilla skaran av verkligt pålitliga(som Hilleberg, Arcteryx ryggor o jackor, Patagonias fleece och några till på andra områden) men det är bara att konstatera att så är inte fallet. Dessutom med deras byxor kan du aldrig veta vad du får.