Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar

1. Det finns hela tiden nya människor som ska ge sig ut i fjällvärlden för första gången och inte är vana vid att köpa friluftsutrustning. Måste de först köpa fel innan de kan lära sig köpa rätt?
2. Jag har det bestämda intrycket att tillverkarna i stor utsträckning marknadsför trendiga och tilltalande kläder som ser ut som friluftskläder men som inte håller måttet. Det är vilseledande.

Du glömmer att det finns ett led mellan tillverkare och konsument. Handlaren ska guida personerna i ditt exempel och har också ett ansvar.

Sen måste man också kunna kräva att konsumenten själv tänker till lite. Om en ryggsäck väger 320gram bör man kunna räkna ut att den inte går att lasta med 26kilo. Kan man nästan titta igenom tyget i byxorna kan också myggen sticka igenom det.

Vi lever i ett samhälle där merparten annars är så flitiga påhejare av valfrihet, individens egna ansvar osv då bör man också bita ihop och hantera det, dom gånger man drabbas negativt av dess konsekvenser.

Tycker det är lite onödigt att dra på så här mycket när Lundhags tillhör ett av dom i särklass bästa företagen att ha och göra med när det gäller reklamationer och kundservice.
 
Har själv roat mig med denna tanke innan jag läste tråden, alltså myggsäkra plagg.

Jag ville se om det fanns tillverkare som påstod att deras plagg var myggsäkra.

Jag fann Fjällräven och

http://www.pinewood.eu/se/produkter/jaktklader?gclid=CIC8qc67578CFSeQcgodBmEA3g

Sedan hur man kommit fram till det är en annan sak. Misstänker att det är så Tät vävt. Konstigt bara ifall de är då de ända som använder det.

Följer med fortsatt intresse tråden.

Är det inte även så att det i instruktionen till G1000-vaxet står att plaggen blir mer myggsäkra. Tror jag sett det någonstans. Hur som helst är samtliga av mina vaxade G-1000 byxor sprängsäkra mot mygg.
 
...
Vilket tyvärr för din trovärdigt och förmåga att nå fram som en vettig person är rätt förödande.
...

Tror faktiskt trådskaparen kanske tar lite illa upp för detta påhopp.
Men personen i fråga verkar ju besitta viss friluftsvana och någon form av friluftserfarenhet så jag hoppas det ändå landar rätt :)
 
Frågeställningen är nog inte helt unik.

Jag har för mig att Fjällräven gått ut med att det är välvaxad G1000 som är myggtät.
Detta säkert på förekommen anledning...

Uffe
 
Tycker det är lite onödigt att dra på så här mycket när Lundhags tillhör ett av dom i särklass bästa företagen att ha och göra med när det gäller reklamationer och kundservice.

Är inte det ryktet baserat på folks reklammation av deras dyraste produkter (dvs deras kängor)?

Frågan är om reklammation och kundservice funkar lika bra när det gäller ett par "Field pants" från XXL för 450 kr som för ett par kängor för 3500 kronor.
 
Är inte det ryktet baserat på folks reklammation av deras dyraste produkter (dvs deras kängor)?

Frågan är om reklammation och kundservice funkar lika bra när det gäller ett par "Field pants" från XXL för 450 kr som för ett par kängor för 3500 kronor.

Ja, det tänker jag också.
 
Men vilken tur då, hade ju inte ens i min vildaste fantasi kunna ens drömma om att det skulle fungera.

Trodde ju verkligen att stretchtyg kunde hålla myggen borta, _N_O_T_.
Hemskt att jiddra om eget ansvar när allt vad som heter sunt förnuft och/eller eget ansvar ligger ljusår bort från en själv, _N_O_T_.

Fan tro inte detta är sant.
Inte ens en dålig mardröm verkar det vara.

Hade inte kommenterat, eller ens drömt att kommenterat, om trådskaparen varit mellan 5-10 år.

Jag undrar verkligen SERIÖST, och jag menar verkligen SERIÖST hur någon, ens lite, ens med vildaste fantasin kan tro/tycka att stretchtyg skall vara skydd mot mygg.

Funderar så otroligt mycket, och det kan ingen ta ifrån mig, var begreppet SUNT FÖRNUFT tog vägen.

Trådskaparen och några av de som hejjar på trådskaparen är för mig ett stort frågetecken.

På något sätt missades första minuten första dagen första veckan i kursen "Jag är skitnödig - vad gör jag" för väldigt många ....

Jag ser fram emot kommentarer av typen "sluta klanka ner på folk" nu.
Vilka mer argument kan man föra fram.

Ingen och då menar jag ingen kan ta ifrån mig mina funderingar och/eller chocken att uppleva att könsmoget folk helt eller delvis verkar ha tappat och/eller fått en liten portion av sunt förnuft.

Så ja, hoppa på mig nu med kommentarer om att jag är en besserwisser.
Väntar ....

Men så bra, det finns alltid något att lära sig inom detta område avseende raket-forskning.
Kännedom om stretchtyg är endast avsett för ett extremt få personer.
Tur att denna omöjliga kunskap kan delas till övriga ...

Jag hade inte ens kommit på tanken att leta efter stretchtyg på vandringsbyxor om inte TS upplyst mig om att sådant förekommer. Kliv ner från hästarna nu... Jag förstår allvarligt talat inte detta hat gentemot TS - man skulle nästan kunna tro att han sagt något ont om någons favoritmärke... Det har ju tidigare talats om Hillebergianer här på forumet, men nu börjar jag tro att det börjar bli dags att även använda begreppet Lundhagianer...
 
...
Jag förstår allvarligt talat inte detta hat gentemot TS - man skulle nästan kunna tro att han sagt något ont om någons favoritmärke
....

Nä inget hat mot någon eller några.
Absolut inget hat mot TS. :)
Bara en stor förvåning.

Har skrivit det lite förr och skriver kortfattat igen lite kring det.

Är inte så märkesbunden.
Har inget direkt favoritmärke eller så.
Märkena är av mindre betydelse men funktionen av större.
Har haft 2-3 par Fjällräven byxor och 2 par Lundhags byxor, samt något annat märke.
Har haft något sk "märkes" friluftsplagg som jag gillat samt även 1-2 "omärkesplagg" som jag gillat.

Min reaktion har från min sida bara grundat sig i en stor förvåning. Nu verkar det ju som att svära i kyrkan att jag gett uttryck för min förvåning samt mitt uttryck att jag tycker/tyckt att man ibland kanske, men bara kanske, kan använda en liten liten liten del av något som för mig kallas sunt förnuft.

Vi är ju olika.
Som tur är.
Det som för mig, troligtvis bara för mig är självklart, kring tex stretchtyg, kring friluftsbyxor, är troligtvis helt okänt för många andra.

För mig personligen så gäller att jag som konsumet har en del av kedjan, leverantör-produkt-konsument att göra. Jag för min egen del har svårt att liksom tro/hoppas/önska att allt ansvar ligger hos någon/några andra än mig själv.

Återigen, är troligtvis väldigt unik i det avseende, dvs att jag kanske har någon delaktighet i någonting när det gäller tex produktval :)
 
... med begreppet eget ansvar ?!
Kan ju faktiskt tycka att konsumenten har en del av kedjan behov-köpa-sälja-prova-använda att göra.
Personligen har jag väldigt svårt för att allt ansvar ligger hos någon/några annan än mig själv.
På något sätt så är man väl lite delaktig i det man skaffar sig.
Man kanske har lite ansvar eller åtminstone en liten delaktighet i någonting.
Allt kan ju faktiskt inte alltid vara någon annan fel..
Men å andra sidan är det ju bekvämt att liksom åberopa att problemen ligger utanför en själv och att man indirekt/direkt liksom är ett offer för dålig marknadsföring.

Denna tråd ger mig extremt stor förståelse för alla "om och men" som finns i samband med ett Amerikanskt köp-och-sälj avtal.

Snart är vi också där.

Lite av typen, stoppar du ner hela toalett-pappers rullen i halsen kan du komma att kvävas, denna produkt är inte avsedd för det.

Stänger du inte blixtlåsen kan du komma bli kallare än du önskar.

Smörjer du inte dig med myggmedel kan det hända att en eller flera myggor biter dig.

Tänk om vi någon gång, det är kanske en utopi, kommer till ett samhälle där lite sunt förnuft får råda.

Kanske, men bara kanske, det är en utopi.

Det är otroligt enkelt och bekvämt att peka på någon annan.
"Varför sa du inte" så kunde jag undvika...

Tänk om världen någon gång får uppleva det sunda förnuftet, som det nu är så hemskt att påpeka om, där konsumenten kanske har en liten liten liten del utav.

Då kanske vi kan undvika texter på produkter av typen :
"Stoppar du ner den i halsen kan du dö"
"Stänger du inte dragkedjan blir det kallt"
"Lämnar du skidorna blir det tungt i snön"
"Använder du klädesplagg med stretch så kan du bli utsatt för mygg"
osv osv osv

MEN ...

Det är nog lite väl mycket att hoppas på ...

Tänk, du tar i så du nästan skiter knäck.
Det är väl ändå en viss skillnad på att tro att byxor som annonseras som passande för alla aktiviteter utomhus kan ge intryck av att blockera en och annan mygga och att det är ett alternativ att använda en hel toarulle till invärtes bruk.

Konsumentsäkerhet finns ju för att man ska kunna klaga på varor som inte håller vad de lovar eller vad de borde hålla för. Mina tunna bomullstrumpor ligger t.ex an mot huden runt hela foten, men myggen klarar inte sticka genom dem, så ett stretchtyg för friluftskläder borde väl klara det samma... säger det sunda förnuftet. ;-)
 
Nä inget hat mot någon eller några.
Absolut inget hat mot TS. :)
Bara en stor förvåning.

Har skrivit det lite förr och skriver kortfattat igen lite kring det.

Är inte så märkesbunden.
Har inget direkt favoritmärke eller så.
Märkena är av mindre betydelse men funktionen av större.
Har haft 2-3 par Fjällräven byxor och 2 par Lundhags byxor, samt något annat märke.
Har haft något sk "märkes" friluftsplagg som jag gillat samt även 1-2 "omärkesplagg" som jag gillat.

Min reaktion har från min sida bara grundat sig i en stor förvåning. Nu verkar det ju som att svära i kyrkan att jag gett uttryck för min förvåning samt mitt uttryck att jag tycker/tyckt att man ibland kanske, men bara kanske, kan använda en liten liten liten del av något som för mig kallas sunt förnuft.

Vi är ju olika.
Som tur är.
Det som för mig, troligtvis bara för mig är självklart, kring tex stretchtyg, kring friluftsbyxor, är troligtvis helt okänt för många andra.

För mig personligen så gäller att jag som konsumet har en del av kedjan, leverantör-produkt-konsument att göra. Jag för min egen del har svårt att liksom tro/hoppas/önska att allt ansvar ligger hos någon/några andra än mig själv.

Återigen, är troligtvis väldigt unik i det avseende, dvs att jag kanske har någon delaktighet i någonting när det gäller tex produktval :)

Gott att du anser att ALLT ansvar ligger på dig själv, då har du aldrig gjort ett köp i livet som du är missnöjd med eller velat byta en vara?
Det är bara att gratulera.
 
En byxa som kallar sig "friluftsbyxa" och kostar flera tusen spänn borde palla både för myggbett och björnbett :).

Till TS skulle jag råda honom att tvätta byxan och sen sätta tillbaka alla etiketter om de finns kvar och sen gå tillbaka med dem och reklamera med nått annat argument än att de inte är myggtäta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar