Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar

Sunt förnuft ?!

...
Första dagen på fjällvandringen blev hon myggbiten på ett flertal känsliga ställen genom strechpanelerna, säker 50 - 60 bett.
...

Oj, vad hände med begreppet sunt förnuft.

Kanske svårt att inse men tunt stretchmaterial är inte ett 100 % skydd mot mygg.

En del personer ger uttryck för att myggnät inte fungera mot mygg, speciellt inte om myggnätet ligger tätt mot kroppen tex.

Jag har den sortens byxor som omnämns i tråden. Funkar utmärkt för mig. Har aldrig hört eller sett att den byxan marknadsförs som klädplagg mot myggen.
Friluftsbyxa - javisst.
Friluftsbyxa som begrepp innebär inte per automatik skydd mot mygg.

Skalkläder menas oftast någon form av Gore Tex (eller motsvarande).
Skalkläder marknadsförs heller inte som kläder som skyddar mot mygg.
Däremot skyddar de mot mygg om det är tjockare skalkläder.
De skyddar inte mot mygg om tex en dragkedja är öppen, kanske på sin plats att nämna det.

Jag blir faktiskt riktigt besviken på en del människor i de här tråden. Fine att man inte håller med TS, men att sitta och vara rent elak? Vad får ni ut av det?

Jag blir ledsen och förvånad ...

... vad som hände med det sunda förnuftet.

En av anledningarna att jag överväger att sluta som medlem på utsidan.se är flödet av funderingar och frågor av typen "Jag är skitnödig, vad skall jag göra ?"

Äh, så är det ju på alla forum. Inför varje säsong kommer det in nybörjare och frågar "dumma" frågor och liknande. Bara att surfa vidare.

... vad som hände med det sunda förnuftet.

En av anledningarna att jag överväger att sluta som medlem på utsidan.se är flödet av funderingar och frågor av typen "Jag är skitnödig, vad skall jag göra ?"
Fast det är väl ändå en legitim fråga.
Om man aldrig stått inför situationen tidigare (det är trots allt väldigt många som aldrig friskitit) är det nog skönt att kunna ställa frågan anonymt =)
Det är väl bra att nybörjare kan har denna sidas samlade erfarenhet att tillgå, eller?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Äh, så är det ju på alla forum. Inför varje säsong kommer det in nybörjare och frågar "dumma" frågor och liknande. Bara att surfa vidare.

Just så, alla (de flesta) är nybörjare någon gång. Om man tycker att en fråga är dum och man irriterar sig över frånvaron av s.k. sunt förnuft, så kan man väl fundera över hur det kommer sig att man går igång på en fråga som nån som du inte känner ställer på en virtuell anslagstavla. Det är ju du själv som klickat för att öppna och läsa frågan. Ingen har stormat in i ditt kök och vrålat. De dumma frågorna kan lära oss nåt om hur vi reagerar på vår omgivning. Jag föredrar att inte överlåta till en slupvis utvald medlem på ett nördforum att avgöra om jag är glad eller irriterad.

Fast detta var ju inte en fråga....utan en uppmaning att inte köpa/använda en viss produkt...baserat på förutfattad mening av TS, som förutsatte att alla friluftskläder som skall användas i fjällen "skall" vara myggsäkra.

Det är ingen fråga från någon nybörjare...därav kritik av första inlägget, samt att en hel del har komit fram som är rent matnyttigt för alla som vill gå i fjällen och undrar vilka kläder som håller myggen borta eller inte.

Så något gott har tråden gjort allt.

Fast detta var ju inte någon nybörjare utan en person som fjällvandrat sen 70-talet. Vilket ställer allt på sin spets.

Jag menade allmänt. Jag hajade till för något år sen när någon skrev att stretchen inte var myggtät. Jag kanske inte hade blivit lika förbannad men nog hade jag blivit besviken om ett par brallor inte går att använda när det är myggigt.

Fast detta var ju inte någon nybörjare utan en person som fjällvandrat sen 70-talet. Vilket ställer allt på sin spets.

Fast detta var ju inte en fråga....utan en uppmaning att inte köpa/använda en viss produkt...baserat på förutfattad mening av TS, som förutsatte att alla friluftskläder som skall användas i fjällen "skall" vara myggsäkra.
Det var ingen som påstod att detta var en fråga, det var bara ett bemötande av niking som klagade på dumma frågor i allmänhet.

Och visst att TS kunnat formulera sig annorlunda, men folk har ju raljerat till förbannelse och gjort extremt märkliga kopplingar. Laviner och berguvar är tydligen ett lika vanligt problem som mygg för dessa personer, och anklagelser om att TS "saknar sunt förnuft" haglar.

Jag tycker den här tråden har blivit långt ovänligare än TS inlägg förtjänade.

Jag tycker snarare att detta pekar på hur urbota dåliga Lundhags brallor är. Det här är en person som sannolikt använt "friluftsbyxor" i 40 år och uppenbarligen kunnat räkna med att dessa står emot mygg väl nog.

Varför är det så jäkla korkat av denna person att anta att byxor (från en premiumtillverkare) även 2014 ska hålla samma minimikvalité?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg