Även jag står i Kajka mot Exped-funderingar.
Mat är tungt. Man kan inte handla i t.ex. Sarek och andra isolerade omgivningar. En kass ryggsäck som inte gör att 20 kg känns lätt är inget att ha.
Min andra undran är hur Exped 70 känns med 15-20 kg. Axelremmarna ser väldigt tunna ut.
Om en lätt ryggsäck bara klarar av lätta vikter - vad är då poängen?
Jag har burit 23-24 kg i min Exped Lightning 70 utan att det känns obekvämt på något sätt. Det enda problemet som jag har upplevt med lite högre vikter är att det vertikala spännbandet för den justerbara rygglängden sakta men säkert glider i spännet en smula och att aluminiumstaget kan böjas lite om man har otur. Det förstnämnda går att lösa genom att trä spännbandet på ett sätt som gör att det inte glider iväg. Det sistnämnda går att lösa genom att försiktigt böja tillbaka staget. Eller låta det vara så som det har blivit. Beroende på om det ger någon märkbar komfort- och/eller balansförändring att böja tillbaka det.
Att axelremmarna är något tunna gör inget. Höftbältet är å andra sidan bra stoppat med en hårdare yttre och en mjukare inre stoppning som utan vidare klarar 23-24 kg och rejäl åtdragning av spännbanden utan några som helst problem. Man bär till allra största delen säcken på höfterna med avbärarbältet på höftbenskammarna och således nästan inte alls på axlarna.
/Birger