Går i ryggsäck köpar tankar inför sommarens turer och eventuella framtida långturer.
Har just nu en större ryggsäck som väger in på 3.4kg och har börjat undersöka lättviktsalternativ.
Tänker mig en ryggsäck som klarar att lasta för 7-10 dagars matransoner + basvikt. Gjorde en tur med ovanstående ryggsäck för 7 dagar och då vägde packningen in på runt 17kg. Skulle helst vilja ha en säck som väger 2kg eller mindre vilket skulle kapa vikten med minst 1.4 kg.
Några alternativ som jag överväger:
Osprey Exos 58
Exos 58 är vad som gällt för mig sedan 2009. Den svagaste punkten är ryggplattan i mesh, och när den började bli lite väl sliten och eftergivlig för något år sen bytte jag, men till samma modell, aningen förbättrad. Nu vill jag helt enkelt inte bära mer än 13-14 kg (för knänas fötternas, hanterlighetens och säkerhetens skull).
Det mesta jag haft i mat var förra året i Jämtland, mat för 9 dagar. 2014 bar jag för 8 dagar i Norge och startvikten (på ryggen, tom vattenflaska) landade på c:a 13 kg och jag kunde,om jag velat, sparat in drygt ett halvt kilo. På kontinenten räknar jag med startvikt högst 14 kg, med mat för en vecka , gas för två och kartor för tre (dessa kan väga upp tilll 1 kg!). Det klarar denna säck utan problem.