Bygga om

Vi i malmö har en massa gamla k2 or som bara ligger och som ingen egentligen vill använda för att de är för gamla i modellen och således minst 10 cm för breda. Men deras skrov är det inget fel på och motsvarande kajakmodeller finns inte att få tag i med de nya måtten så vi har ett vakuum här. Detta har retat mig länge så förra veckan tog jag tjuren vid hornen och började bygga om klubbens sämsta plast makker. Målet med det hela är att ta bort relativt mycket bredd utan att påverka stabiliteten för att det skulle bli lättare för ungdomarna att använda dessa kajaker.

Jag skar av ca 5 cm av däcket och skrovet på var sida från främre sittbrunns bakkant och till båtens bredaste punkt. och plastade på en glasfiberpanel över gapet som uppstod. Sedan gjorde jag en inskärning där paddeln skall sättas i av frampaddlaren. Allt arbete är inte klart än och jag har inte riktigt satsat på att göra det så jätte snyggt (med tanke på kajakens skick) men resultatet är ändå ganska hyggligt så om det är någon klubb som känner för att göra det samma så tror jag det är en bra ide. Det ligger ju så många bra båtar ute i klubbarna som inte används.

Att göra samma sak på en gammal trä K2 känns lite tyngre man vill ju inte gärna förstöra en av de gamla fina båtarna i onödan och därför är min fråga om någon vet någon som är skicklig med trä och som skulle kunna göra samma ombyggnad på trä K2:eek:r till en rimlig kostnad. Jag har skickat mail till struer men ännu inte fått svar men jag antar att de är mer intresserade av att kränga sina nya båtar. Så jag letar andra alternativ. Om det dessutom var fler som var sugna på att göra samma sak borde det gå att få ner priset.

Tänk vad underbart det skulle vara om Alla Makkrar Reginor och Famfare kunde få en renesans som ungdoms och motionsbåtar och inte bara låg och samla damm.

//Siven

Är det bakade träkanoter, de du tänker på?

Jag har en far som varit möbelsnickare och har själv byggt lite gitarrer, men misstänker att det är väldigt svårt att bygga upp nåt i trä på en nedskuren bakad kajak. Det handlar troligen om knepiga dubbelkrökta former och sånt måste man ha formar mm till.

Jag har i min ungdom försökt sätta tunn mahognyplywwod på en f d dukad kajak. Det var bara korkat. Men på däcket blev det faktiskt mahogny.

Nu tar jag dock inte för otroligt att det är nån som klarar av det du frågar om ändå, men det låter inte enkelt.
Antar förresten att allt du vill skära bort befinner sig ovan vattenlinjen i alla lägen?

Jo allt som skall bort ligger ovan vattenlinjen. Och jag är medveten om att det inte kommer bli som de är från början men bättre en användbar kajak som inte är så snygg än en snygg dammsamlare. Jo jag har tänkt lite och det blir nog ganaka komplicerat att göra med böjningar så man kanske skall skita i inskärning på fördäck eller göra dem kantiga i flera delar. Inskärningen bak är inte så komplicerad den kan man göra i två delar så slipper man rundningar helt och hållet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg