Re: Inlägg från den aktuella butiken som numera heter Adventura (gamla Tierrabutiken)
Adventura Stockholm; sa:
Vi vill efter att ha blivit uppmärksammade på att det pågår en debatt om oss i detta forum göra ett inlägg och berätta om hur det ser ut från vår sida.
I sitt inlägg i detta forum skriver David att han använt plaggen endast ett par dagar när han kände att det var fel storlek på både jacka och byxa och att han genast vände sig till oss samt att vi då bemötte honom extremt otrevligt.
David Bonde vände sig till oss via mail drygt en månad efter avslutat köp. Han skrev att han använt plaggen i nästan 4 veckor i La Grave -där han befann sig för säsongen- då han började bli fundersam över storleken framförallt på sina byxor.
De spände runt magen och åkte upp i benen när han böjde sig. Jackan var -enligt mailet- såvitt han kunde bedöma i rätt storlek förutom att den gled upp i resåren runt midjan när han rörde sig.
Detta kräver ett förtydligande som kanske inte är så intressant för utomstående men viktigt ändå.
Jag anlände till LG kvällen 22/12. Sedan tog det någon vecka innan jag hade fixat boende = ingen skidåkning under den perioden. I början av januari var systemet stängt under 5 (möjligen 6) dagar i rad pga regn som ledde till för hög lavinrisk. Sedan kom jag åt internet när jag var i Briançon dit jag fick lifta eftersom jag inte hade någon bil (dvs det var ett heldagsprojekt) som jag inte kunde ägna tid åt vid första bästa tillfälle.
Med andra ord, min formulering var kanske lite oklar, jag hade använt stället några dagar, en knapp vecka eller så när jag började fundera på om allt var som det skulle. Sedan tog det ytterligare någon veckan innan jag kom åt internet. Jag var antagligen otydlig när jag förklarade situationen i mitt brev till Sasquatch vid denna tidpunkt. Å andra sidan trodde jag faktiskt att det var mig det var fel på, jag hade ju provat så väldigt noga inför köpet så jag trodde helt enkelt att jag hade gjort fel på ett eller annat sätt (dragit åt något fel eller dylikt). Tror jag från att felet är handhavandefel hos mig snarare än produktfel uttrycker jag mig nog annorlunda än om min utgångspunkt är den omvända
Första brevet skrev jag till info@arcteryx.nu 13/1 (där jag undrade om detta var adressen till butiken på Vasagatan) så med tanke på fördröjningarna ovan tycker jag inte det var en orimligt lång väntetid.
Anna-Karin Velde kan naturligtvis inte känna till alla dessa detaljer och eftersom hon aldrig var intresserad av att utreda problemen mer i detalj kom de heller aldrig upp. Hade hon sagt 'vi accepterar tio dagars användning men inte elva' så hade jag naturligtvis på ett helt annat och detaljerat sätt redogjort för situationen.
Han lämnade också en lång redogörelse där han ansåg att det var vårt fel att han valt fel storlek och att vi trots viss tveksamhet från hans sida insisterat på att han skulle välja just denna storlek.
Detta bemötte vi med följande svar:
David!
Vi är ledsna över att du är missnöjd med servicen vi har givit dej i vår
butik.
Men du måste förstå att du själv ansvarar för den storleken du köper. Det är ingen som tvingar någon att köpa saker hos oss. Snarare är vi kända för at vara mindre "pushiga" och inte stressa fram köp hos osäkra kunder.
Vi har dessutom öppet köp och bytesrätt du kunde använt dej av. Detta förutsätter självklart att plaggen har "tags" kvar och inte är använda.
Som jag nu redogjort för fler gånger än jag kan hålla räkningen på var jag alltså väl medveten om hur plaggen satt. Jag hade också väldigt effektivt blivit övertygad om att det var så de skulle sitta. Att ta upp bytesrätten är alltså irrelevant, hur ska man kunna utnyttja den om man inte vet att ett fel föreligger?
Angående jackan så prova dig fram hur hårt du behöver dra åt resåren för att den skall sluta tätt utan att åka upp, det verkar som om du drar åt resåren för hårt.
Hälsningar Sasquatch Crew
David svarade då på detta med ytterligare missnöje över att vi som han uttryckte det inte tog ansvar för vår vårdslösa rådgivning. Han skrev att det inte var riktigt samma ska att prova kläderna i butiken som att stå i dem på ett berg och att vi då genom vår felaktiga rådgivning fått honom att välja fel storlek. Vi svarade följande:
David!
Du måste inse orimligheten i dina krav. Det är du i slutändan som måste ta ansvar för dina handlingar. Jag vill än en gång poängtera att vi endast
rådgivit dig och inte tvingat fram något köp, du har provat kläderna och du är den ende som kunnat känna hur de satt. Vi har ingen möjlighet till ¨prova på¨ och sedan ta tillbaka kläder.
Du har haft all möjlighet att prova kläderna både innan avslutat köp och även efter (öppet köp samt bytesrätt enligt vårt förra mail).
Jag har inte mer att tillägga.
Med vänlig hälsning
Anna-Lena Velde
Detta är de svar kunden har fått av oss och som han uppfattar som extremt otrevliga, det kan jag bara beklaga.
Vår butik tillämpar 4 dagars öppet köp och 10 dagars bytesrätt, gäller ej säkerhetsutrustning eller REA varor.
Vill kunden ha förlängt öppet köp eller bytestid skriver vi detta på kvittot.
Vi uppmanar våra kunder att prova kläderna hemma med sin egen utrustning för att veta att allt fungerar tillfredsställande.
Detta hade jag alltså gjort - eller snarare, jag hade tagit med all egen utrustning (utom pjäxor) till butiken och provat med - personalen hade alltså sett hur skallagret satt på vilket borde underlättat deras bedömning.
Vi som arbetar här känner inte igen oss i Davids beskrivning om händelseförloppet i butiken.
David har fått prova alla storlekar vid flera tillfällen och han säger själv att vi inte pushat honom till köp. Från vårt perspektiv kan vi endast säga vad vi tycker ser ut att sitta bäst, känsla, rörelsefrihet och följsamhet i plaggen är något som endast kunden kan uppfatta.
Av vilken anledning skulle vi vid ett flertal tillfällen insistera på alt. lura honom att köpa fel storlek?
För vårt vidkommande kan vi bara konstatera att vi självklart givit David all möjlighet att prova allt han önskat, att han sedan bestämde sig för en storlek som han senare tyckte var fel kan inte vi ta ansvar för. Vi kan också tillägga att David trots detta i våras blev erbjuden att köpa ett nytt ställ med 25 % rabatt vilket han avböjde.
Vi uppmanar David Bonde att vända sig till ARN och därefter är en av oss skyldig den andra en ursäkt.
Anna-Lena Velde/Adventura
Min gissning är helt enkelt att personalen är outbildad. Jag sökte en gång jul-/extraarbete i en butik i Stockholms innerstad av ungefär samma storlek och med ungefär samma sortiment (fast mer vanliga kläder än Arcteryx/Adventura och något billigare tekniska kläder) i slutet på september. Jag fick nej med motiveringen att jag inte skulle hinna utbildas på deras sortiment till julen. Jag kan inte tänka mig att Arcteryx/Adventura ser lika seriöst på kunskapsnivån hos sin personal.
Jag har tex fått tag på Arcteryx storlekstabell där mått för 'chest', 'waist', 'hip, 'sleeve - centre back to wrist' och 'inseam (crotch to ankle)' är angivna. Det är ju trivialt att ta dessa mått på en kund och sedan plocka fram rätt storlek utifrån tabellen. En storlek som man sedan naturligtvis måste prova osv.
Avviker man från tabellens rekommendationer kan man ju i alla fall börja fundera och se det som en varningssignal. Med tanke på att jag tillbringade ett antal timmar med att prova olika modeller och storlekar tycker jag det är fullständigt inkompetent att åtminstone inte ta fram dessa mått som en referens.
För tydlighetens skull: jag kände alltså inte till existensen av en tabell som denna förrän efter mitt första inlägg i den här tråden.
Vill ni ladda ner den finns den på
http://indie.yi.org:8080/~david/2004SizeChart.pdf