Vissa saker är det bättre att inte köpa i Nepal
>Gas hittar du överallt i hela Kathmandu dessutom om du skall köpa nytt kök
>skall du inte köpa det i Sverige för det finns massor att köpa i Kathmandu
> till betydligt mycket lägre priser än här hemma, gäller även tält, känger och
> kläder mm.
Jag måst uttrycka min reservation. Gas finns ja. Kök, möjligen, om man vill köpa begagnat. Annars är nepalesiska eller snarare indiska kök extremt tunga och otympliga och direkt olämpliga för vandring.
Ifråga om tält, kängor och kläder, ställer jag mig tveksam till tält. Ibland kan man hyra hyfsade tält. Ofta är de gamla och läcker och dessutom tunga. Har egen erfarenhet, har hyrt tält tre ggr i Nepal.
När det gäller "kängor" skulle jag emfatiskt avråda. Bra vandringskor är inget billigare i Kathmandu och dessutom är det så, att skorna är en av de svagaste punkterna som oftast fördärvar vandringar. Det är absolut imperativt att anlända med väl ingådda bekväma skor som tål massvis av stryk. Att köpa ett nytt par och ge sig ut är ett tämligen säkert sätt at få skavsår.
Beträffande kläder finns inte riktiga goretexjackor o dyl i kathmandus marknad. De northface kopior som säljs är utan goretex och det skydd de ger är inte ens i närheten av det riktiga grejor ger. Dunjackor kan däremot finnas, fr Korea, som är tillräckligt bra.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html