Jag har lite svårt att förstå din ironi ibland får jag erkänna. Ditt inlägg om att du ville ha forum för röda, gröna etc tolkade jag först som att du var emot BoB... men nu ser jag ju att det är denna typen av material du är mest intresserad av.
Camisco nämnde felaktigt att testet saknade viktangivelser, står i tabellen 'Ungefärligt vikt i gram' som alltså här avses vikten på hela sovsäcken. Och WigWam skall ju enligt specifikation funka ner till 0 grader som passar då till dina alper, även om jag blir lite skeptisk när man tittar på konkurrenterna som inte når ner dit med ungefär samma vikt och tjocklek.
Jag har en High Colorado Aerolite som sommarsäck och den kan rekommenderas. Extremt liten och cirka 750 gram. Dock komforttemperatur på -15 så tält eller förstärkningsplagg rekommenderas. När jag kör tarp brukar jag dra in regnstället i sovsäcken som jag ligger på för isolering mot marken.
Övrig BoB-utrustning som kan rekommenderas är för övrigt Engelsson Hakkas-byxor som tidigare diskuterats på andra ställen. jag skall i helgen fälttesta deras Kalix som även skall vara vattentäta. Tror inte det blir något regn i helgen men ett bra test för att se andningsförmågan då istället kanske. Blir en övernattning i tarp också som är ett kombinationsbygge av ÖoB's monodometält för 99 kronor och deras 80g/m2 lättviktspresenning. Återkommer med rapport och kanske bilder.
Jag skrev, helt korrekt, att jag inte såg viktangivelserna
(jag tryckte alltså på den först citerade länken, den till artikeln).
Skitsamma. Vikterna varierade, om jag nu läser rätt i hastigheten, från tungt till mycket tungt.
Jag har också svårt att tro på de mest optimistiska temperaturangivelserna.