Bra och billigt friluftsliv

Som jag tolkar dem är ett lågt värde bättre än ett högt.

Då tolkar du nog testet fel: Värmeresistans per cm tjocklek på 2.12 ger 5 poäng, medan 1.65 ger 3 poäng. Den sovsäck som får högst snittpoäng blev "Bäst i test".
http://www.testfakta.se/img/2007/5/24/13753.pdf

En kompakt ullfilt hade alltså sannolikt fått fullpoäng i "värme". Eftersom samma ullfilt dessutom hade hävdat sig bra i både "rivstyrka" och "andning" så hade troligtvis filten vunnit testet med god marginal.

Hur kan man utse en "bäst i test" bland säckar frân +18 till ospecificerat i temperaturomrâden?
Mitt pâ dagen, midsommardagen, i bakfylla o elände vill man nog ha kallaste möjliga :) och en sensommarkväll i skärgârden är det nog skönt med sâ varmt det gâr.
Skittest alltsâ, ska man jämföra ska det göras mellan produkter som anges ha samma egenskaper.

Jag tolkar dom som idioter, bara smaka på ordet: "värmeresistans". Kan vara bra på högsommaren dock, en sovsäck som står emot värme är ju precis vad man (jag) vill ha då.

peter

Just på den punkten måste jag faktiskt ge dem rätt (även om jag håller med om din diagnos på de som genomfört testet). Sovsäckens uppgift är att hindra värmen från att ta sig ut. I dagligt tal kan man hävda att man vill hindra kylan från att ta sig in, men enligt fysiken är kyla bara lägre värme.

Ett annat sätt att se det är att sovsäcken ska förhindra temperaturutjämning mellan utsida och insida. Detta görs genom att hindra värme att flöda genom materialet.

Ett annat sätt att se det är att sovsäcken ska förhindra temperaturutjämning mellan utsida och insida. Detta görs genom att hindra värme att flöda genom materialet.

Det finns bättre och tydligare enheter för genomträngningskoefficient, om man nu måste krångla till det med krystade termer.

peter

Tjockleken är det som isolerar mer eller mindre beroende på tjocklek.

Sedan isolerar det mer eller mindre beroende på material.

Värmeresistans, det ordet är väl inte så tokigt att använda då det är kroppen som avger värme o den ska ju inte säcken släppa ut, eller hur Trooper ?, alltså mäter man resistansen mot värme.

Jämför termosen, resistans mot det varma innehållet gör ju att den funkar, eller ?

Man kan alltid hitta fel på allt möjligt om man vill, det gäller många gånger att tolka rätt, oftast är läsaren smartare än alla idioter som beskriver testresultat.....
Trooper, du sitter o håller på de rätta orden i det här sammanhanget, berätta, jag är nyfiken !;)

Bilagor

• kyla.jpg
    kyla.jpg
    35.9 KB · Visningar: 720
Det finns bättre och tydligare enheter för genomträngningskoefficient, om man nu måste krångla till det med krystade termer.

Jag har lite svårt att förstå din ironi ibland får jag erkänna. Ditt inlägg om att du ville ha forum för röda, gröna etc tolkade jag först som att du var emot BoB... men nu ser jag ju att det är denna typen av material du är mest intresserad av.

Camisco nämnde felaktigt att testet saknade viktangivelser, står i tabellen 'Ungefärligt vikt i gram' som alltså här avses vikten på hela sovsäcken. Och WigWam skall ju enligt specifikation funka ner till 0 grader som passar då till dina alper, även om jag blir lite skeptisk när man tittar på konkurrenterna som inte når ner dit med ungefär samma vikt och tjocklek.

Jag har en High Colorado Aerolite som sommarsäck och den kan rekommenderas. Extremt liten och cirka 750 gram. Dock komforttemperatur på -15 så tält eller förstärkningsplagg rekommenderas. När jag kör tarp brukar jag dra in regnstället i sovsäcken som jag ligger på för isolering mot marken.

Övrig BoB-utrustning som kan rekommenderas är för övrigt Engelsson Hakkas-byxor som tidigare diskuterats på andra ställen. jag skall i helgen fälttesta deras Kalix som även skall vara vattentäta. Tror inte det blir något regn i helgen men ett bra test för att se andningsförmågan då istället kanske. Blir en övernattning i tarp också som är ett kombinationsbygge av ÖoB's monodometält för 99 kronor och deras 80g/m2 lättviktspresenning. Återkommer med rapport och kanske bilder.

Trooper, du sitter o håller på de rätta orden i det här sammanhanget, berätta, jag är nyfiken !;)

Jag säger inte de rätta orden-jag har lärt mig-sedan 2 av mina inlägg har tidigare raderats med "grovt språk" som motivering. Värmetillförseln är på sätt och vis konstant, därför behövs inget motstånd. Bara ett lager som håller den uppvärmda luften 'på plats' (sk loft), så att den inte skingras för vinden.

peter

Jag har lite svårt att förstå din ironi ibland får jag erkänna. Ditt inlägg om att du ville ha forum för röda, gröna etc tolkade jag först som att du var emot BoB... men nu ser jag ju att det är denna typen av material du är mest intresserad av.

Det var ingen ironi, där. Nu när vi har fått tillverkarna (iaf de Europeiska) att förhålla sig till en standard, varför inte uppmuntra det utan att hitta på egna. Viktangivelse och tre temperaturintervall, vad fan, räcker inte det?

peter

...Värmetillförseln är på sätt och vis konstant, därför behövs inget motstånd. Bara ett lager som håller den uppvärmda luften 'på plats' (sk loft), så att den inte skingras för vinden.

peter

Loftets uppgift är att öka sovsäckens värmeresistansen och göra det svårare för värmen att passera ut. Högre värmeresistansen ger en större skillnad på temperatur i respektive utanför sovsäcken, vid konstant värmetillförsel.

Redundancen är också en viktig faktor så köp 2. Jag tycker iofs att det är en konstig "standard" med komforttemperatur osv. Det är ju liksom lite individuellt och till och med varierande över tid för samma individ. För att den modellen ska bli relevant så borde man testa många sovsäckar för att se var man har sin personliga "komforttemperaturindex" för tillfället. Jag vet inte om det blir lättare med värmeresistans heller.
Nä, priset är det enda som går att jämföra rakt av, och vikten förstås!
Jämförpris per kilo!
Det är lösningen, är man lättpackare så vill man ha ett högt jämförpris och är man en snålpackare så vill man ha halva reapriset. Det blir bäst!
Fryser man så får man värmas av tanken att man gjort ett bra köp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicke45 Om att boka billigt boende för ryggsäcksresande Allmänt om friluftsliv 0
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg