Jag hade ingen avsikt att göra nån jämförelse med motionslöpning mer än den du också gjorde. Man behöver inte köpa särskilda kläder för vandring, det duger med en träningsoverall (gärna vindtät) om man redan råkar ha en sån.
Jag tycker nog att det verkar betydligt vettigare att låna en ryggsäck än ett par skor och jag måste hålla med dig i att man inte behöver ta med tält, kök, madrass, sovsäck mat, hygienartiklar, stavar, karta och kompass när man är på en löptur, det brukar inte jag ta med mig heller. Det har förövrigt inte mycket med innehållet i tråden att göra.
Långa benkläder vet jag inte riktigt vad det är, men eftersom det har varit rätt många minusgrader sista veckorna så har jag använt långbyxor. Kortbyxorna får nog ligga kvar i garderoben i ett par månader till.
När jag tänker efter, så är det för min del faktiskt rätt stora skillnader mellan utrustningen för löpning
och vandring (bortsett då från lägerutrustning och slikt). Man kan ju vandra enkelt, ändå, förstås.
Du verkar av tidigare inlägg ta för givet att man ha träningsoverall på löpturen. Jag tycker det är klumpigt. När det är för kallt att springa barbent tar jag på långkalsingar
under shortsen; det gjorde jag för nån vecka sen, första gången på nära tre år. Enstaka köldperioder
som det varit för mkt av iår,
har jag valt att köra motionscykel hemma. Idag var det tre grader och sol, då fanns det ingen tvekan, men jag tog extra kortkalsonger under, för att inte frysa längst fram på kroppen, om man så säger.
Å andra sidan har jag i allmänhet inte långa underkläder med på vandring. Det verkar väldigt opraktiskt. Blir det kallare eller varmare under dagen vill jag ju ta på extra plagg utanpå, eller ta av de yttersta, respektive.
Jag har inte samma vantar på löptur som på vandring; till löpning har jag mycket tunna vantar och dem tar jag ofta av efter ett tag - jag blir väldigt varm och svettig av att springa.
På min senaste vandringsresa hade jag fleecevantar; riktigt bra vantar eller handskar finns inte, speciellt inte för regniga förhållanden. Ett bra sätt att förenkla är då att undvika ex.vis fjällen. Det är torrare söderut.
Betr. ryggsäck så kan faktiskt passformskraven vara väldigt individuella. Många på forumet har prisat Granite Gear Vapor Trail, som tyvärr ger mig besvär i nacken. Synd, den väger bara 1 kg.