Bra och billigt friluftsliv

Jag hade ingen avsikt att göra nån jämförelse med motionslöpning mer än den du också gjorde. Man behöver inte köpa särskilda kläder för vandring, det duger med en träningsoverall (gärna vindtät) om man redan råkar ha en sån.

Jag tycker nog att det verkar betydligt vettigare att låna en ryggsäck än ett par skor och jag måste hålla med dig i att man inte behöver ta med tält, kök, madrass, sovsäck mat, hygienartiklar, stavar, karta och kompass när man är på en löptur, det brukar inte jag ta med mig heller. Det har förövrigt inte mycket med innehållet i tråden att göra.
Långa benkläder vet jag inte riktigt vad det är, men eftersom det har varit rätt många minusgrader sista veckorna så har jag använt långbyxor. Kortbyxorna får nog ligga kvar i garderoben i ett par månader till.

När jag tänker efter, så är det för min del faktiskt rätt stora skillnader mellan utrustningen för löpning
och vandring (bortsett då från lägerutrustning och slikt). Man kan ju vandra enkelt, ändå, förstås.

Du verkar av tidigare inlägg ta för givet att man ha träningsoverall på löpturen. Jag tycker det är klumpigt. När det är för kallt att springa barbent tar jag på långkalsingar
under shortsen; det gjorde jag för nån vecka sen, första gången på nära tre år. Enstaka köldperioder
som det varit för mkt av iår,
har jag valt att köra motionscykel hemma. Idag var det tre grader och sol, då fanns det ingen tvekan, men jag tog extra kortkalsonger under, för att inte frysa längst fram på kroppen, om man så säger.

Å andra sidan har jag i allmänhet inte långa underkläder med på vandring. Det verkar väldigt opraktiskt. Blir det kallare eller varmare under dagen vill jag ju ta på extra plagg utanpå, eller ta av de yttersta, respektive.
Jag har inte samma vantar på löptur som på vandring; till löpning har jag mycket tunna vantar och dem tar jag ofta av efter ett tag - jag blir väldigt varm och svettig av att springa.
På min senaste vandringsresa hade jag fleecevantar; riktigt bra vantar eller handskar finns inte, speciellt inte för regniga förhållanden. Ett bra sätt att förenkla är då att undvika ex.vis fjällen. Det är torrare söderut.

Betr. ryggsäck så kan faktiskt passformskraven vara väldigt individuella. Många på forumet har prisat Granite Gear Vapor Trail, som tyvärr ger mig besvär i nacken. Synd, den väger bara 1 kg.

Hmm, missar jag något? Ser inget forum för billigare utrustning... och denna tråden ligger ju i 'Allmänt om friluftsliv'?

Jaa, det har du rätt i, jag kolla inte så noga, man ska inte lita på sin nästa....
Tog ut segern i förskott tydligen.
Bra att du läser i alla fall;)

Admin : Jag tar tillbaka mitt tack, men ser fram mot att min framställning om att det begärda forumet snarast införs, då det främjar en stor grupp som annars bläddrar förbi detta nästan kompletta forum för uteliv i alla former.

Jag vill ha ett forum för röd utrustning, och blå, och orange, lila, grön, dyr, krånglig, halvhjärtad, ickefungerande, madeinsweden, U-landsmök, och.. och...och etc..

peter

Idag var det tre grader och sol, då fanns det ingen tvekan, men jag tog extra kortkalsonger under, för att inte frysa längst fram på kroppen, om man så säger.
Vi bor i olika ändar av landet, när det är +3 och sol så är det försommar här.:)

peter1959
Admin : Jag tar tillbaka mitt tack, men ser fram mot att min framställning om att det begärda forumet snarast införs, då det främjar en stor grupp som annars bläddrar förbi detta nästan kompletta forum för uteliv i alla former.

Detta är ett nytt forum för bland annat detta ämne. Som ni märker så verkar det vara svårt att hålla tråden till ett ämne så det är vi som får se till så det blir vårt BoB forum. Vi kämpar vidare och mutar in denna tråden till vårt revir.

Värmereresistans per cm tjocklek
Mycket intressant mått måste jag säga...
En dyr dunsovsäck borde ju få avsevärt sämre betyg än en tung yllefilt...

Hå och hej med farbror skogstoker. Titta nu här vad farbror skogstoker tar fram. Ett litet sockpar och nu ska ni få höra vad man med sådana sockpar kan göra. Trä dem på flaskan, tuta och kör så har du gjort dig en termös.

Hå och hej med farbror skogstoker. Titta nu här vad farbror skogstoker tar fram. Ett litet sockpar och nu ska ni få höra vad man med sådana sockpar kan göra. Trä dem på flaskan, tuta och kör så har du gjort dig en termös.

Inte "tokigt" alls, förr var det vanligt med en socka runt termosen för att skydda den o behålla värmen bättre.

Sovsäckens kostnad för sommarvandraren behöver inte vara så stor.

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=13748

Biltema har en som verkar vettig 26-497 229 kr

jag har fått intrycket att du mest vandrar på låglandet i södra Sverige. I tex Alperna är det inte ovanligt med frost under klara nätter i juni-juli och då kan tempen gå ner till kanske +5; då tycker jag det är skönt med komfort +2. Enstaka år kan det bli rena vintern, dock oftast kortvarigt. I fjällen har jag aldrig haft frost, men jag går ju aldrig före den 15/7, ofta först en bit in i augusti.

Undersökningen handlar vad jag kan se inte alls om det vi kallar friluftsliv, utan "semester", vilket väl oftast innebär camping. Jag såg ingen uppgift om vikter - det betyder förstås inte så mycket om man åker bil mellan lägren.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicke45 Om att boka billigt boende för ryggsäcksresande Allmänt om friluftsliv 0
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg