Bra och billigt friluftsliv

Det finns många skapare till den här tråden, ursprungstråden hade ju hur många sidor som helst. Personligen så tycker jag nog att uppmaningen att söka äventyret på hemmaplan gott och väl kvalar in på "BoB". Det finns många ambitiösa människor i forumet som gör långa resor, räknat i både tid och kilometer, heder till dom. Sedan finns det minst lika många som av olika anledningar får söka mindre ambitiösa äventyr. Jag hoppas och tror att båda varianterna är lika tilfredställande för de aktiva. Det som är kontraproduktivt är om man av en eller annan anledning börjar värdera vad som är roligast, bäst, eller fiiiinast. Inspirerande tankar och uppmuntrande upprop till alla som vill söka sig ut i naturen är det jag vill se.
Jag inspireras av människor som ger sig av för att segla jorden runt i en gammal segelbåt :
http://www.runtjorden.com/
Men jag blev minst lika inspirerad av filmen där Pippi, Tommy och Annica tältade på en öde ö.
Det är tanken som räknas, som man brukar säga!

Jag har märkt att en del av mina vänner (som inte är utevänner), säger att :
det verkar ju jättemysigt när man ser på bilderna från skogen, tänk om man fick fira sin födelsedag i den där kolarkojan,
o va skönt ni verkar ha det, nämen guud vilken mat ni har med er ut, vi trodde ni bara åt sånt där frystorkat !,
va? kan man laga nästan vilken mat som helst på köket?,
Va?, fryser ni inte ?,
vadå sitta o spela kort i vindskyddet på vintern,
egen badstrand utan en massa folk, det vore fantastiskt,
vimlar det inte av ormar o myror ?,
hur hittar ni dit ni ska ?,
är det inte jättedyrt ?, såna där sportkläder kostar ju skjortan, och då kostar väl ryggsäck o tält, och annat massor av tusenlappar ?, näe, det blir för mycket pengar att skaffa allt de där för o komma ut i skogen, men det skulle va kul o prova !

Sådär går snacket ungefär, nu vill jag absolut inte ha en massa folk drällande på "mina" favoritställen:(, men visst vore det bra om fler kunde med mindre "startkostnad" komma ut o prova.:)
Det är ju svårt plocka ihop ett "startkit", det blir bara tjafs om märke o så.
Men iden om enkelt o billigt kanske är tokig, jag har blivit kluven...

Det finns oftast många fina platser i närområdet, om man försöker undvika att ge sig ut när alla andra gör det.

Att ge sig ut i skogen en solig söndagseftermiddag brukar inte vara så vildmarksaktigt, men en duggregnande lördagsmorgon kan det vara mysigt att knata iväg ett par kilometer till ett vindskydd längs nån vandringsled och grilla korv till lunch.

Att ge sig ut när det är "mindre fint" väder ger ju dessutom väldigt mycket mer friluftsträning än att bara vara ute när det är fint väder.

Jag har lite av varje, både dyra fina prylar men även en massa som är billigt och riktigt bra. Är man ute i närskogen och lever skogsliv och inte vandrar några lngre sträckor så 'r kraven inte så stora. Vart ute i helgen och till knatade runt i ett par beg m59 byxor (120:), ylle tröja från tradera (70:), gummistövlar m90 (275:), Norsk sovsäck (300-400:). Rätt billiga grejer som funkar riktigt bra och är sker som inte förstörs bara för man är omkring elden stor del av tiden. Naturupplevelsen kan kännas lite större när man använder sig av enkel utrustning.

Men sen är det jäkligt kul att gå runt och rota på loppisar, överskottsblag och liknande ställen för att hitta fynden. Näver askar är ofta billigare än plastburkar och de finns i överflöd på tradera och secon hand affärer.

Hallå!

Precis beställt en Lk35 ryggsäck o en "ensamma vargen" vindskydd, precis för 205 riksdaler!
Skall bli mycket intressant att prova prylarna när de kommer,för 1-2 dagars tur i skogen.

Ha det gott där ute/ Nicklas

Själv har jag kommit fram till att en blandning av dyrare "märkegrejor" och billiga saker är det bästa för mig. Saker som ställer krav på slitage köper jag av lite högre kvalitët, medan det som nästan inte slits alls köpter jag ofta på Claes Olssons eller Biltema. Ett exempel på det sistnämnda kan vara knivar (moratyp) eller diverse ficklampor och gasol.

När det sedan gäller fotbeklädnad eller kläder väljer jag att köpa lite dyrare.

Begagnat är ju ett alternativ om det ska vara billigt. Jag köpte ett par turskidor med stålkanter (Fischer Europa 77) för 30:- och ett par bambustavar för 20:-
Pjäxorna jag har är ett par Asolo Snowfield för 50:- på Myrorna och de är i nyskick...

Med tanke på hur lite skidor jag åker så känns prylarna helt okey och alltihopa för en hundring.
Går det att få mycket billigare..?

Vandra/promenera

Att vandra, måste vara den billigaste formen av friluftsliv. Om man vandrar i sitt närområde vill säga.
I mitt närområde( jag bor i Umeå) så finns det en en fin strandpromenad som går längs Umeälvens strand. Många har denna strandpromenad bokstavligen inpå knutarna. Längs den övre delen av promenaden finns det ett antal vindskydd, där man kan rasta eller förtära den medhavda matrsäcken. Vid Baggböle går stigen igenom Arboretum Norr, där man kan se spännande träd och buskar från hela norra halvklotet. Helt gratis! På våren kan man både höra och se massor av småfåglar i området. Denna strandpromenad är enligt mig bland det bästa vi har här i Umeå. Det är sällan någon större mängd folk som går i de övre delarna så det är ingen trängsel. Soliga söndagar är det flest folk ute!
Förutom denna strandpromenad så finns Nydalaområdet, Bäcksjön m. m.
Titta på Umeå kommuns hemsida eller gå in till Turistinformationen, så finns det oftast gratis inormationsmaterial att få.
Turistinformationer finns i alla kommuner! Det är bara att gå dit om man har fått ide-torka.

Senast ändrad:
Det jag gjort flera gånger är att berätta för vänner o bekanta om mina uteturer, då har det slutat med att flera av dem blivit intresserade, när dom märkt att det inte är så märkvärdigt, det finns fortfarande en viss "hurtigbullestämpel på namnet friluftsliv, många garvar till en början,
och säger va skulle jag ut o skojjta ?, gnida två scojter mot varandra så man får eld ! ?
Ha ha ha ha skämtar du ? ha ha ha , gud va töntigt, ha ha ha ..........

Nä aldrig livet, men när man sen säger att de kan ta med sig lördagsdrickat ut, ta med något gott att grilla, det finns en fin badstrand, och man sover varmt o gott i sovsäcken, plocka svamp, lingon kanske, det finns inga andra dit vi ska, det är viktigt, etc, då brukar öronen spetsas, då kommer alltid frågan : ja men jag har ju ingen sovsäck, ska jag gå o köpa en sovsäck för tretusen för o kunna hänga mä ?
Jag tror att de är rädda att göra bort sig i skogen där de inte känner igen sig, törs man lämna mjuka hörnsoffan, platt tvn ?, kan det va trevligt vid en lägereld ?

Det brukar va den viktigaste biten, stövlar eller grova skor har de flesta, rygga får de låna av mig.
Jag brukar låna ut i början.
Man brukar få pyssla om de "nya" lite i början med spritköket osv, så att de trivs, visa hur en ordentlig grillpinne ser ut.
Efter en lyckad utetur brukar de "nya" höra av sig/ringa o säga, ÖÖ petter, ja va på ÖB o hitta grejor, och kopt ett litet tält osv, så nu kan vi hänga på frugan o jag, det var ju skitmysigt, när ska vi ut nästa gång ?

Det gäller att "lura" ut dom, sen kan man ju introducera dom till Utsidan.se, där dom kan få svar på funderingar, tips o sånt, vartefter så brukar dom byta upp sig, köpa nya dyrare grejor.

Efter ett tag så brukar dom åka ut utan "pappa" petter, så jag får bara höra att de varit ute på det o det stället och det hade det såååå skönt, glada över att få en ny dimension i sina liv, det behöver inte va så frisksportaktigt att va ute ett par nätter med enklare billiga grejor.

Det har blivit några stycken "uteliggare" med åren som jag har på mitt "samvete", numera vet jag att de åker ut, men inte var dom är längre, men det har ju inte jag med att göra...;)

Senast ändrad:
Nu har vi forumet, tack admin, nu kan vi starta kampanjen mot prylhysterin och missuppfattningen att man måste vara utrustad som en polarexpedition för att kunna vandra i fjällen. Mera träningsoveraller på Kungsleden i framtiden. Det som duger i elljusspåret duger även i fjällen är mitt motto. Det funkar bra med nyaste ryggan från dyrbutiken men det funkar minst lika bra med en lånad från grannen. Sans och balans är det som gäller i utrustningsväg, det viktigaste är att man tar sig ut.

Det är väl lite väl förenklat, men det finns kanske pedagogiska skäl. Låna ryggsäck är nog ungefär lika vettigt som att låna skor. För oss som vill hålla packningsvikten nere är det väsentligt med en rygga som sitter bra utan att väga för mycket. Sen har vi ju sett att en del kan vara svåra att överyga om att de inte behöver en 4 kg:s 90-litersrygga för sju-tio dagar i fjället, som har "så skönt bärsystem".

Säkerligen har prylraseriet gått över alla gränser när man har särskilda sorters kalsingar, och inte bara ett par. Jag har ofta inga alls, eftersom mina löparshorts är tillräckliga. Kalsingar är snusk!
Och inte heller går jag i knälånga sladdriga shorts med "praktiska" fickor. Betr. långa benkläder ser jag ibland annonser för speciella vandrarbyxor (för sommarbruk!) återigen med dessa "praktiska" fickor, vägandes 600 gram. Jag kör numera med ett par överdragsbyxor av märket Newline, eller sent på sommaren, vindoverallsbycor av märket Nike. De första väger inte ens 2 hg, de senare inte ens 3 och ligger oftast i ryggsäcken.

Strumpor - jag skulle nog klara mig med ett par vanliga ankelsockor som man köper i Intersportbutiker, men jag tycker mina Thorlo är lite skönare och antagligen hållbarare. Strumpor ska dock vara korta, så de är lätta att tvätta. Människor är MYCKET lättare att tvätta än kläder! Och jag behöver högst två par, ett för stigen och ett för lägret. Någa lägerskor eller sandaler behöver jag inte, 2 liters packpåsar av märket Sea to Summit (hm, innebär det märket prylhysteri?) duger gott, när jag går till bäcken eller på toa. För längre utflykter på lägret tar jag givetvis mina vandringsskor.

Skor, ja, nu springer jag inte i elljusspår - det skulle ta bort mesta meningen med löpning - men löparskor har jag verkligen inte på fjället eller i Alperna, inte ens på låglandsturer. I det första fallet har de för sladdrig sula, i det senare blir man så jävla skitig om fötterna. Jag har låga skor av märkena (hoppsan!) Keen, Icebug och New Balance och ett av de paren tar jag troligen med på mina resor; om jag inte tar mina hyfsat lätta Meindlskor, 1.1 kg (jag utgår från att jag aldrig mer går där eller när stegjärn kan behövas). Det kan väl sägas om de tre låga paren att det är precis såna jag ofta använder till vardags.
Vill man ofta ta på och av skorna för att lufta fötterna eller svalka dem i en bäck så är naturligtvis kängor mer praktiska än
de flesta låga skor.

Det mest prylhysteriska jag har är väl dunsovsäck (jag slog själv ihjäl gässen, så jag har gott samvete), en mycket lätt och mycket dyr regnjacka, och en dunjacka. Ett optimeringsproblem jag ständigt funderar över är att klä mig för största möjliga antal förhållanden med minsta möjliga antal plagg. Det kan vara allt från hetta till kortvarig vinter på en enda sommartur. På överkroppen har jag f ö alltid långärmad skjorta och under den en ulltröja; mina vardagströjor är bomull
tror jag (kanske olika, jag har nog 50 stycken), och den här är fan så mycket skönare, och luktar inte.

I övrigt, när det gäller jämförelsen med motionslöpning så har jag i senare fallet aldrig med tält, kök, madrass, sovsäck mat, hygienartiklar, stavar, karta och kompass, och ytterst sällan långa benkläder,
så jag har uppenbarligen kvar en del att lära ifråga om enkelt friluftsliv.

Jag kör numera med ett par överdragsbyxor av märket Newline, eller sent på sommaren, vindoverallsbycor av märket Nike.
I övrigt, när det gäller jämförelsen med motionslöpning så har jag i senare fallet aldrig med tält, kök, madrass, sovsäck mat, hygienartiklar, stavar, karta och kompass,
så jag har uppenbarligen kvar en del att lära ifråga om enkelt friluftsliv.

Jag hade ingen avsikt att göra nån jämförelse med motionslöpning mer än den du också gjorde. Man behöver inte köpa särskilda kläder för vandring, det duger med en träningsoverall (gärna vindtät) om man redan råkar ha en sån.

Jag tycker nog att det verkar betydligt vettigare att låna en ryggsäck än ett par skor och jag måste hålla med dig i att man inte behöver ta med tält, kök, madrass, sovsäck mat, hygienartiklar, stavar, karta och kompass när man är på en löptur, det brukar inte jag ta med mig heller. Det har förövrigt inte mycket med innehållet i tråden att göra.
Långa benkläder vet jag inte riktigt vad det är, men eftersom det har varit rätt många minusgrader sista veckorna så har jag använt långbyxor. Kortbyxorna får nog ligga kvar i garderoben i ett par månader till.

Nu har vi forumet, tack admin, nu kan vi starta kampanjen mot prylhysterin och missuppfattningen att man måste vara utrustad som en polarexpedition för att kunna vandra i fjällen. Mera träningsoveraller på Kungsleden i framtiden. Det som duger i elljusspåret duger även i fjällen är mitt motto. Det funkar bra med nyaste ryggan från dyrbutiken men det funkar minst lika bra med en lånad från grannen. Sans och balans är det som gäller i utrustningsväg, det viktigaste är att man tar sig ut.

Tack Admin !:)

Nu gäller det att ge tips hur man på ett bekvämt och skönt sätt kan genomföra uteturer utan att det
kostar skjortan, det finns nog många som kan bidra.

Tycker man att man vill köpa märkesutrustning av dyrare slag, så är det upp till var och en, "huvudsaken fler kommer utanför dörren som jag brukar säga".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicke45 Om att boka billigt boende för ryggsäcksresande Allmänt om friluftsliv 0
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg