Bra matsked

Re: Re: Lilla faktarutan: Lexan

Raskesven; sa:
Men, jag trodde plaster var oljebaserade, medan t.ex karbon, grafit är kolbaserade? Plankton-olja-plast, trä-kol-grafit, karbon mfl?

Det beror ju på om man pratar om kol i ren form eller kol i bunden form. Olja (=plaster) är kolväten, kol och väte alltså. Fast det är ju mer väte än kol i dem (om man räknar atomerna i alla fall) så de borde väl kallas vätebaserade kanske...

Faktaruta 2: kol

Raskesven; sa:
Men, jag trodde plaster var oljebaserade, medan t.ex karbon, grafit är kolbaserade? Plankton-olja-plast, trä-kol-grafit, karbon mfl?

Nu blev det avancerat. Jag vet inte om jag har det helt klart för mig, men jag försöker.

Kol är grundämnet kol. Karbon är kol på precis samma sätt fast med ett annat ord, som vi knappt behöver använda på svenska. Grafit är också kol fast i kristallform. Det är diamant också, fast på ett annat sätt än grafit.
Stenkol, brunkol, olja, naturgas, antracit och annat är saker som bildas när levande varelser dör och ligger länge i underjorden. Vad det blir till slut beror som sagt på vad man stoppar ner - plankton eller grönsaker - var man stoppar det och hur länge det får ligga.

Plast är jättestora molekyler av kolföreningar. Alltså är plast kolbaserat.
Vilken råvara man har använt för att framställa plast har skiftat (stenkol, naturgas, cellulosa, olja, potatis), men idag är naturgas och mineralolja det vanligaste.

(och jag har INTE läst på i Nationalenclyskopedin :) )

I-landsproblem

Jag såg på tv häromdagen, ett program som heter "Hipp hipp". Där presenterade de "veckans I-landsproblem".... jag undrar om de inte kunde få lite inspiration från denna tråd... Fem sidor! Bra jobbat, kamrater!

Därmed inte sagt att diskussionen är ointressant, utan snarare att den är intressant på mer än ett sätt :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg