Bra matsked

Lilla faktarutan: Lexan

Raskesven; sa:
Ahh, ber om ursäkt, sitter tydligen och sover. Lexan är ju ett karbonmaterial. Mitt svar baserades på tanken att det var ett plastmaterial.

Nu vaknar den lille ingenjören hos mig (han finns långt därinne). Här ska redas ut saker och ting.

Klart att Lexan är en plast.
Det är också ett karbonmaterial. Finns det plaster som INTE är kolmaterial?

Polykarbonaten Lexan är en termoplast, vilket innebär att den smälter när den blir varm (funktionell temp max 125 grader; förklarar besticksmältningen...). Det är en hållfast polymer som är lätt att göra genomskinlig. En av de tidigaste användningarna var i amerikanska astronauters hjälmar. Den vardagligaste användningen är i CD-skivor. Nalgene-flaskor är också tillverkade av Lexan. Varumärket Lexan ägs av GE Plastics.
http://www.gelexan.com/gelexan/features.html

Datarabbel å sido - är Lexan verkligen så smart i bestick om det smälter vid 125 grader? Njae.

[Ändrat av Nordesjo 2004-03-02 kl 09:31]

Re: Lilla faktarutan: Lexan

Nordesjo; sa:
Datarabbel å sido - är Lexan verkligen så smart i bestick om det smälter vid 125 grader? Njae.

Som bestick är det väl inget problem? Jag brukar i alla fall inte stoppa in så varma saker i munnen:)

Och maten som jag rör om i är det oftast så stor mängd vatten i att själva maten inte blir varmare än 100 grader.

Värre om man tänkt använda det som grillpinne eller eldgaffel.

Friluftslivets estetik

Plast hit och titan dit!

En träsked är lika lätt som lexan, smälter ej (okej den börjar kola vid ca 400 grader och brinner om man håller den i en öppen låga ).

Jämfört med titan/metall så bränner man sig ej på en träsked och man blir ej kall av den.

Men den är grymt mycket snyggare, tar en eftermiddag att tälja till (30 min så den duger att äta med) och håller ett par hundra år under optimala förhållanden. Använder du den varje dag så är därimot livslängden ca 10 år.

Kostnad Gratis, om du äger en täljkniv förstås;-)

Tappar man den i skogen så är det ingen plastbit som tar ett par hundra år att förstöra. Eller ? år för en titansked.

Sen måste grejorna ha lite känsla, friluftsgrejor skall helst vara praktiska, snygga och ha en "själ".

Grejor du har gjort själv har altid en historia som förskönar dess värde, är de oxå som i det här fallet lättare, smälter inte, bakterier trivs dåligt i den, bättre i kyla så hittar jag då inget annat alternativ;-)

Re: Friluftslivets estetik

fafner; sa:
Men den är grymt mycket snyggare, tar en eftermiddag att tälja till (30 min så den duger att äta med) och håller ett par hundra år under optimala förhållanden.

Håller så länge man inte råkar trampa på den eller nåt kanske den håller ja. Jag har gott om både slevar och stekgafflar i kökslådan hemma, av både plast och trä. Gissa vilka gafflar som har tappat tänder och vilka slevar som spruckit?

Kostnad Gratis, om du äger en täljkniv förstås;-)

En eftermiddag, cirka 4 timmar? Jobbar jag 4 timmar extra (inte övertid då, utan bara mertid) får jag väl ut 1500 extra ungefär. Det räcker till många plastskedar:)

Du förutsätter att man är bra på att tälja. Jag är inte bra på att tälja, jag har aldrig ens lyckats tälja en snygg användbar träkniv. Tälja en sked som funkar att äta soppa med tar garanterat mer än en eftermiddag för mig.

Re: Re: Lilla faktarutan: Lexan

nermander; sa:
Och maten som jag rör om i är det oftast så stor mängd vatten i att själva maten inte blir varmare än 100 grader.

Värre om man tänkt använda det som grillpinne eller eldgaffel.

Eller stekbestick - vilket i alla fall jag använder mina till. Min stekpanna brukar vara varmare än 100 grader.

Men det hela handlar givetvis om personliga preferenser och vad man använder grejerna till.
Mina lexanbestick har både fått smält- och brytskador, så jag rekommenderar dem inte till nån med samma användningsområde.

Re: Re: Re: Lilla faktarutan: Lexan

Nordesjo; sa:
Eller stekbestick - vilket i alla fall jag använder mina till. Min stekpanna brukar vara varmare än 100 grader.

Vad är "vanliga" hemmastekspadar i "plastmaterial" gjorda av? De håller då tillräckligt länge i stekpannan (och då lämnar jag dem i pannana ibland) för att jag inte ska tveka att köpa dem.

By the way, Peter; Vilket jobba ska man skaffa sig för att hämta ut dina löner? 375 kr/h netto, inte fel alls :)

Re: Re: Friluftslivets estetik

nermander; sa:
Du förutsätter att man är bra på att tälja. Jag är inte bra på att tälja, jag har aldrig ens lyckats tälja en snygg användbar träkniv. Tälja en sked som funkar att äta soppa med tar garanterat mer än en eftermiddag för mig.

Mina patrullscouter brukar med lite hjälp fixa till en fullt använbar sked... Inte supersnygg kanske men jag kan säga att de är då stoltare över den en vilken titansked som helst!

Jag är ute rätt mycket i skogen och då brukar ett kvälspyssel framför brasan vara att tälja en ny sked, men om man vill jobba istället för att tillbringa den tiden mysande framför elden är ju valfritt;-)

375 kr netto, det är ju fan nästan 700 spänn brutto i timmen, jag då kan man anställa någon som täljer skedar åt sig!

[Ändrat av fafner 2004-03-02 kl 13:18]

Re: Re: Re: Re: Lilla faktarutan: Lexan

brandmansmicke; sa:
Vad är "vanliga" hemmastekspadar i "plastmaterial" gjorda av? De håller då tillräckligt länge i stekpannan (och då lämnar jag dem i pannana ibland) för att jag inte ska tveka att köpa dem.

Det finns ju mer än en plast.
De är väl tillverkade i nån härdplast som klarar högre temperaturer än 125 grader, inte helt överraskande...
Eftersom stekpannans yta ofta är tillverkad av plast (PTFE) är det inte så konstigt att man kan hitta plaster som man kan göra stekbestick av.

Alltså: en termoplast som lexan är inte det smartaste att göra stekbestick av.

Re: Lilla faktarutan: Lexan

Nordesjo; sa:
....
....
Men, jag trodde plaster var oljebaserade, medan t.ex karbon, grafit är kolbaserade? Plankton-olja-plast, trä-kol-grafit, karbon mfl?

Fortsätt gärna faktarutan och red ut det Nordesjo.

Raskesven

Jisses.

Att en diskussion som börjar om vilken sked man tar med till fjällen kan utmynna i en sådan lång sträng.

Tacka vet jag Ross och dinosaurierna! :)

Re: Re: Lilla faktarutan: Lexan

Raskesven; sa:
Nordesjo; sa:
....
....
Men, jag trodde plaster var oljebaserade, medan t.ex karbon, grafit är kolbaserade? Plankton-olja-plast, trä-kol-grafit, karbon mfl?

Fortsätt gärna faktarutan och red ut det Nordesjo.

Raskesven

Det är skillnad på kol och kol.
Nu vill chefen att jag lägger på ett kol!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg